Jørgen Buhl Rasmussen fratræder. Ny koncernchef bliver Cees 't Hart fra Royal FrieslandCampina og tidligere Unilever

Carlsberg A/S meddeler, at koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen stopper i Carlsberg-gruppen. Cees 't Hart,  koncernchef for det hollandske mejeriselskab Royal FrieslandCampina, som er et af de største mejeriselskaber i verden, udnævnes til ny koncernchef. Jørgen fratræder, og Cees starter 15. juni 2015.

Cees 't Hart, som er hollænder, har været koncernchef for Royal FrieslandCampina siden 2008, hvor han gennemførte integrationen af Friesland og Campina, udviklede route2020 strategien og omstrukturerede forretnings­modellen med henblik på at levere bæredygtig vækst og værdiskabelse. I perioden er omsætningen steget fra 8,2 mia. euro til 11,5 mia. euro, og marginerne steget betydeligt, delvist som følge af etableringen af en international supply chain organisation. Selskabet er i dag et af de mest succesfulde mejeriselskaber i verden med tilstedeværelse i 30 lande i Europa, Mellemøsten, Asien og Afrika og afsætter sine produkter på over 100 markeder. Selskabet har en betydelig tilstedeværelse i Kina. Før Royal FrieslandCampina var Cees 25 år i Unilever, hvor han havde en imponerende karriere på tværs af Øst- og Vesteuropa og Asien. Hans seneste position i Unilever var som medlem af Europe Executive Board.

Bestyrelsesformand Flemming Besenbacher udtaler i forbindelse med udnævnelsen: ”Carlsberg-gruppen er grundlæggende i god form, og bestyrelsen og Jørgen er helt enige om, at tiden er den rette til at foretage et skifte med henblik på at sikre fremdrift og kontinuitet i selskabets topledelse i flere år fremover. Jeg er meget glad for at kunne byde velkommen til Cees 't Hart som den, der skal sikre dette. Han har en fantastisk international erfaring og stærke resultater bag sig, og han vil foreslå den næste fase i strategien for Carlsberg-gruppens langsigtede rentable og bæredygtig vækst.

På vegne af bestyrelsen vil jeg gerne takke Jørgen for hans betydelige bidrag til Gruppens udvikling gennem de seneste syv år. Resultaterne har været stærke i mange markeder men er naturligvis samlet udfordret af den makroøkonomiske udvikling i Rusland. Jørgen afleverer et Carlsberg med en trans­formeret geografisk platform, et stærkt internationalt ledelsesteam og en dygtigere kommerciel og mere effektiv organisation.”

Cees 't Hart, kommende koncernchef, siger: ”Jeg ser frem til at overtage ledelsen af Carlsberg-gruppen. Det er et selskab med en fremtrædende historie, en stærk portefølje af lokale og international varemærker, og ledende brygger i de fleste af sine markeder. Det er mig en fornøjelse at skulle lede selskabet og i samarbejde med ledelsesteamet foreslå den fremtidige strategi for bæredygtig og rentabel vækst.”

Koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen siger: ”Carlsberg er en fantastisk virksomhed med en enestående historie, stærke mærker og meget engagerede medarbejdere. Jeg er stolt af at have stået i spidsen for denne enestående virksomhed og vil bidrage til at sikre en glidende overgang til Cees. Dette er det rette tidspunkt for selskabet og for mig. Når jeg i fremtiden nyder et af Gruppens fantastiske mærker, vil jeg altid huske på det kompetente team bag dem, og jeg vil fortsat følge Carlsberg med interesse.”

Kontaktpersoner

Investor Relations:                     Peter Kondrup       +45 3327 1221    Iben Steiness          +45 3327 1232

Media Relations:       Jens Bekke       +45 3327 1412     Jim Daniell        +45 3327 2874

04_DK_18022015_CEO.pdf