Utveckling av Ginger Oils oljefält "Horst", Arkansas

Ginger Oil har en andel av ett oljefält i Arkansas, USA (”Horst”). Fältet består idag av fyra producerande oljekällor. Fältet producerar för närvarande 170 fat/dag. Målsättningen är att produktionen för hela fältet under året succesivt ökas till 500-600 fat/dag.

I mitten av 2014 ansökte bolaget om att dels sammanslå de fyra källorna till en enhet (unitisering) och att dels få injicera naturgas i en av dessa ("Warnoch"). Den 2 december 2014 godkändes Gingers ansökan av Arkansas gas- och oljekommission.

Injiceringen av gas i Warnoch-källan kommer att påbörjas under februari. Detta förutses medföra att mängden utvinningsbar olja i Horstfältet ökar från 20% till 45% av den totala reserven, samt att bolaget också tillåts öka utvinningen av olja från tidigare tillåtna 150 fat/dag. Efter gasinjiceringen förutses att produktionen gradvis kommer att öka till 200 fat/dag och källa. Ginger Oils andel vid uppnådd produktion är 17 fat/dag ur var och en av de 3 producerande källorna, dvs 51 fat/dag (WI 13%) (NRI 8,7%).

Beslut har fattats om att borra ytterligare två källor i Horstfältet under 2015-2016, vilket i enlighet med en reservrapport daterad 2015-01-01,medför en ökning av Gingers P2 reserver med 240 000 fat oljeekvivalenter till 690 200 fat oljeevivalenter.

2015-02-18

Åke Andersson
VD Ginger Oil AB

Information lämnas av
Åke Andersson
aandersson@gingeroil.com
+46705204885

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Ginger Oil Pressrelease 2015-02-18.pdf

Om Ginger Oil
Ginger Oil AB (publ) är en USA-baserad olje- och naturgaskoncern inriktad på att bedriva prospektering med syftet att finna nya reserver. Bolaget förvärvar, utvecklar, utvinner och avyttrar olje- och naturgasreserver. Ginger Oil bedriver idag verksamhet i Texas, i Arkansas, och Louisiana. Prospekteringsverksamheten bedrivs från Houston och moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
Bolaget är listat på Nasdaq OMX First North med Erik Penser Bankaktiebolag som Certified Adviser

gingeroil_press_150218.pdf