Episurf Medical AB (publ) offentliggör bokslutskommuniké för 2014

Stockholm, 2015-02-20 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- ”Vi har redan under årets första två månader fler ordrar klara för leverans än det vi levererade under hela 2014. Vi kommer nu att bygga upp en kundbas där målsättningen är att ha minst 100 kliniker kopplade till uiFidelity systemet. Vi är fortfarande i full färd med att utöka försäljningsorganisa­tionen och rekrytering av säljare pågår för närvarande i Tyskland och Storbritannien, som tillsammans med Benelux kommer vara Episurfs huvudmarknader under 2015. En strategi med större egen försäljnings­organisation är initialt mera kapitalkrävande men kommer att öka marknadspenetrationstakten och även lönsamheten på sikt. Det krävs därmed mer kapital än tidigare planerat och bolaget avser under året genomföra en kapitalanskaffning. Styrelsen har diskuterat detta med huvudägaren Serendipity Ixora som har meddelat att både teckna och vid behov ingå i ett garantikonsortium for att säkerställa tillförsel av nödvändigt kapital.”

Utdrag ur vd Nina Bakes kommentar till delårsrapporten.

Fjärde kvartalet, 1 oktober - 31 december 2014
Koncernen jämfört med 2013 (moderbolaget)

» Koncernens nettoomsättning uppgick till 54 541 SEK (37 916).

» Koncernens övriga rörelseintäkter uppgick till 997 520 SEK (1 658 035).

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till -8 055 327 SEK (-6 144 622).

» CE-märkning erhölls för bolagets andra produkt, Episealer® Trochlea, som därmed omgående kunde börja erbjudas utvalda kliniker genom en kontrollerad produktlansering (CPL). Den första operationen med implantatet genomfördes i december 2014 på AZ Monica Hospital i Belgien.

» Patientuppföljning visade på smärtfrihet och totalt rörelseomfång efter 1 år efter genomförd operation med Episurf Medicals individanpassade implantat.

Tolv månader, 1 januari - 31 december 2014
Koncernen jämfört med 2013 (moderbolaget)

» Koncernens nettoomsättning uppgick till 173 026 SEK (37 916).

» Koncernens övriga rörelseintäkter uppgick till 2 166 468 SEK (1 658 035).

» Resultatet efter finansiella poster uppgick till -32 914 421 SEK (-22 856 694).

» Koncernens kassa och likvida medel uppgick vid årets slut till 34 489 799 SEK
(68 868 627).

» Goda kliniska resultat från hittills genomförda operationer.

Nyckeltal per aktie

» Resultat per aktie (vägt genomsnitt) uppgick till -1,01 SEK (-0,78) för fjärde kvartalet och
-4,14 SEK (-2,91) för helåret.

» Eget kapital per aktie uppgick vid årets slut till 4,88 SEK (9,0).

» Det totala antalet aktier uppgick vid årets slut till 7 956 579 (7 953 986).

» Genomsnittligt antal aktier under året uppgick till 7 956 416 (7 856 064).

Väsentliga händelser efter årets slut

» Fler ordrar klara för leverans under årets första två månader än det vi levererade under hela 2014.

» Förändringar i organisation och ledningsgruppen har genomförts i syfte att förstärka fokus på kommersiell expansion. Michael McEwan ersätter konsult Per Möller och ingår i ledningsgruppen med ansvarsområdet som Chief Commercial Officer (COO). Samtidigt utgår Leif Ryd och Jakob Dumky från ledningsgruppen. Jakob Dumky kommer att finnas kvar som konsult och rapportera till ledningsgruppen. Leif Ryd kommer förutom sitt styrelseengagemang att fokusera på sitt fortsatta arbete som medicinsk rådgivare speciellt avseende utbildning, vetenskaplig utvärdering samt kirurgisk produktutveckling.

Planerade väsentliga milstolpar under 2015

» Minst 100 nya kliniker anslutna till Episurfs UiFidelitysystem.

» Bygga upp direktförsäljningsled även i Tyskland och Storbritannien (utöver Benelux och Norden).

» Breddning av den befintliga knäportföljen med ytterligare minst två godkända produkter, Episealer® Twin och Epiguide® MOS.

» Avrapportering av patientdata från pågående kontrollerade produktlanseringar.

» Certifiering av Episurf Medical enligt kvalitetsledningssystem ISO 13485.

» Förbereda produktportfölj inför produktlansering i USA inom två år.

Den kompletta delårsrapporten bifogas detta pressmeddelande och finns tillgänglig på bolagets hemsida. I delårsrapporten presenteras även fördjupad marknadsbeskrivning. Informationen i denna delårsrapport är sådan som Episurf Medical AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknad och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Om Episurf Medical
Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska borrmallar Epiguide® utvecklas för behandling av lokala broskskador i leder. Med hjälp av Episurf Medicals μiFidelity® system ska implantaten kostnadseffektivt kunna anpassas till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp.

Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är noterad på NASDAQ Stockholm. Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Episurf Medical AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknad och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com

För mer information, vänligen kontakta:
         Nina Bake, vd Episurf Medical
         Tel: +46 (0) 736-125 563