PowerCell utser ny marknads- och försäljningschef inom bolaget

Det nyligen börsnoterade bränslecellsbolaget PowerCell Sweden AB (publ) har utsett Andreas Bodén, tidigare utvecklingschef på PowerCell Sweden till ny marknads- och försäljningschef. Andreas Bodén har arbetat i bolaget sedan 2009 och besitter en gedigen kunskap och erfarenhet om både företagets produkter och den internationella bränslecellsmarknaden.

Andreas Bodén har sedan 2009 ansvarat för produktutvecklingen inom PowerCell Sweden och sitter sedan tidigare i bolagets ledningsgrupp. I sitt arbete som utvecklingschef har Andreas arbetat med flertalet marknadsförings- och försäljningsuppgifter, vilket gör att steget till marknads- och försäljningschef känns naturligt.

- Jag har alltid känt ett stort intresse för kunder och deras behov samt vad vi kan erbjuda dem och det känns som ett naturligt och utvecklande steg för mig att nu till fullo ansvara för detta område. Efter många års utveckling befinner sig PowerCell nu i början av kommersialiseringsfasen, och jag ser stor potential i hur vi kan utveckla vårt marknads- och försäljningsarbete ytterligare för att möta marknadens behov av vår unika bränslecellsteknik och våra bränslecellssystem, säger Andreas Bodén, ny marknads- och försäljningschef på PowerCell Sweden AB.

Andreas har stor internationell erfarenhet. Han är utbildad civilingenjör i kemiteknik och teknologiedoktor inom bränsleceller och har en mångårig erfarenhet inom utveckling av bränsleceller och bränslecellssystem. Andreas har tidigare arbetat med bränsleceller hos Volvo Technology och är dessutom styrelseledamot på Vätgas Sverige.

- Vi är givetvis mycket glada att Andreas nu intar den nya rollen som marknads- och försäljningschef. Andreas kommer med sin långa erfarenhet och särskilda kunskap kunna bidra mycket i vårt kommersialiseringsarbete, vår fortsatta marknadstillväxt och genom att utveckla vår marknadsföring och försäljning ytterligare. Vi är som bolag inne i en spännande fas och ser mycket positivt på framtiden, säger Magnus Henell, VD för PowerCell Sweden AB.

Per Ekdunge, vVD och CTO på PowerCell Sweden kommer att ta över Andreas tidigare arbetsuppgifter som utvecklingschef.

Göteborg, 2015-02-23

Magnus Henell VD, PowerCell Sweden AB (publ)
Tel: +46 739 10 37 03
Email: magnus.henell@powercell.se

Andreas Bodén Marknads- och försäljningschef, PowerCell Sweden AB (publ)
Tel: +46 73 910 37 07
Email: andreas.boden@powercell.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
PowerCell Pressrelease 2015-02-23 (Swedish).pdf
PowerCell Pressrelease 2015-02-23 (English).pdf

Om PowerCell Sweden AB (publ)
PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag som utvecklar miljövänliga elgeneratorer med unika bränsleceller och reformerteknologi som är lämplig för både existerande och framtida bränslesystem. PowerCell har utvecklat bränslecellsteknik i mer än ett decennium, och har fulländat en unik design som möjliggör produktion av en lätt, mångsidig och tillförlitlig kraftkälla för bil-, transport- och stationära applikationer.

Genom att kombinera sin bränslecells- och reformerteknologi har PowerCell utvecklat ett bränslecellssystem som omvandlar diesel till el på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, med minimala avgaser och tyst drift. Bränslecellssystemet är initialt anpassat som elkraftförsörjning inom telekomindustrin.

PowerCell är en avknoppning från Volvokoncernen med målet att utveckla och producera miljövänliga kraftsystem baserade på en unik bränslecells- och reformerteknologi som matchar befintlig infrastruktur för bränsle. PowerCell är baserat i Göteborg. PowerCell Sweden AB (publ) är listat på First North vid Nasdaq Stockholm. Bland de största ägarna finns Volvo Group Venture Capital, Fouriertransform, Midroc New Technologies och Finindus. För ytterligare information, vänligen besök: www.powercell.se

powercell_press_150223.pdf powercell_press_150223_eng.pdf