Bavarian Nordic offentliggør opdaterede overlevelsesresultater fra kombinationsstudie med PROSTVAC og ipilimumab på 2015 Genitourinary Cancers Symposium

• Ca. 20% af de mænd med fremskreden prostatacancer, der modtog behandling med PROSTVAC og ipilimumab var fortsat i live 80 måneder efter påbegyndelse af behandlingen

KVISTGÅRD, Danmark - 24. februar 2015 - Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) meddelte i dag, at opdaterede resultater fra et NCI-sponsoreret klinisk studie, der kombinerer selskabets aktive immunterapikandidat til behandling af prostatacancer, PROSTVAC med checkpoint-inhibitoren ipilimumab, vil blive præsenteret på Genitourinary Cancers Symposium i Orlando, Florida på torsdag den 26. februar 2015.

30 patienter med metastatisk kastrationsresistent prostatacancer (mCRPC) blev rekrutteret til et fase 1 kombinationsstudie på et tidspunkt, hvor docetaxel var den eneste godkendte behandling, som kunne øge overlevelsen. Den forventede mediane overlevelse i patientgruppen var 18,5 måneder. Patienterne blev behandlet med PROSTVAC og stigende doser ipilimumab. Den observerede mediane overlevelse var 31,3 måneder for alle grupper, mens gruppen der modtog 10 mg/kg havde en median overlevelse på 37,2 måneder. Desuden var ca. 20% af patienterne fortsat i live efter 80 måneder.

Resultaterne præsenteres som en poster, der har Dr. James L. Gulley fra Laboratory of Tumor Immunology and Biology ved National Cancer Institute (NCI), som ledende forfatter. Præsentationen vil finde sted på General Poster Session A på torsdag den 26. februar kl. 17.30-19.00 dansk tid. Et abstract med titlen "Combining active immunotherapy and immune checkpoint inhibitors in prostate cancer" (abstract nr. 172) kan ses på http://abstracts.asco.org/159/AbstView_159_141599.html.

Administrerende direktør i Bavarian Nordic, Paul Chaplin udtaler: "De opdaterede resultater, som præsenteres af vores samarbejdspartner NCI, er et yderligere bevis på, at PROSTVAC forlænger overlevelsen. Disse resultater er til dato nok de mest overbevisende, der er vist i sen-fase prostatacancer, og de danner et stærkt grundlag for yderligere klinisk evaluering af PROSTVAC i kombination med checkpoint inhibitorer. PROSTVAC har ikke blot en unik produktprofil, men også en favorabel bivirkningsprofil, hvorfor vi ser den som en ideel immunterapi i kombination med såvel godkendte, som kommende behandlingsmuligheder til prostatacancer, og vi ser frem til yderligere klinisk efterprøvning af disse muligheder."

Rolf Sass Sørensen, Vice President Investor Relations. Telefon +45 61 77 47 43

Om PROSTVAC
PROSTVAC er en PSA-rettet, klar-til-brug immunterapikandidat til behandling af patienter med prostatacancer. Behandlingen, der gives som almindelige indsprøjtninger, fremkalder et specifikt og rettet immunrespons, som angriber prostatacancerceller. Datapakken for PROSTVAC omfatter indtil videre 12 igangværende og afsluttede kliniske fase 1 og fase 2 forsøg, hvori flere end 300 patienter er blevet behandlet med PROSTVAC, der har vist sig veltolereret. Et randomiseret, placebokontrolleret klinisk fase 2 forsøg viste en øget median overlevelse på 8,5 måneder for patienter med fremskreden prostatacancer. Disse resultater førte til opstarten af det pivotale kliniske fase 3 forsøg (PROSPECT), som blev færdigindrulleret i december 2014.

PROSTVAC udvikles i samarbejde med National Cancer Institute som led i en fælles forsknings- og udviklingsaftale. I april 2010 modtog PROSTVAC "Fast Track" status af de amerikanske sundhedsmyndigheder for anvendelse til behandling af patienter med asymptomatisk eller minimal symptomatisk metastatisk kastrationsresistent prostatacancer.

For mere information, besøg http://ci.bavarian-nordic.com/pipeline/prostvac.aspx.

Om ipilimumab
Ipilimumab (Yervoy®), er en checkpoint-inhibitor, som er udviklet og markedsføres af Bristol-Myers Squibb. Ipilimumab er godkendt af de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA til behandling af hudcancer og evalueres desuden i et fase 3 studie i kemoterapinaiv metastatisk kastrationsresistent prostatacancer.

Om Bavarian Nordic
Bavarian Nordic er et internationalt biotekselskab, der udvikler og producerer cancerimmunterapier og vacciner til forebyggelse af infektionssygdomme. Selskabets førende udviklingsprogrammer er PROSTVAC®, en immunterapikandidat til behandling af fremskreden prostatacancer, som er i afsluttende klinisk fase 3 udvikling, og IMVAMUNE®, en ikke-replikerende koppevaccine, der udvikles og leveres til det amerikanske nationale beredskabslager under en kontrakt med de amerikanske myndigheder. Vaccinen er godkendt i Canada under navnet IMVAMUNE samt i den Europæiske Union under navnet IMVANEX®. Bavarian Nordics aktier er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen under symbolet BAVA (Reuters: BAVA.CO, Bloomberg: BAVA.DC). Selskabet har et sponsoreret ADR-program, som er noteret i USA (OTC) under symbolet BVNRY. For yderligere information, besøg www.bavarian-nordic.com.

Udsagn om fremtiden
Denne meddelelse indeholder udsagn om fremtiden ("forward-looking statements"), som er forbundet med risici, usikkerheder og andre faktorer, hvoraf mange er uden for vores kontrol. Dette kan medføre, at faktiske resultater afviger væsentligt fra de resultater, som er omhandlet i ovennævnte udsagn om fremtiden. Udsagn om fremtiden inkluderer udsagn vedrørende vores planer, mål, fremtidige begivenheder, præstation og/eller anden information, som ikke er historisk information. Vi påtager os ingen forpligtelser til offentligt at opdatere eller revidere udsagn om fremtiden således, at disse afspejler efterfølgende begivenheder eller omstændigheder, undtagen i det omfang dette er foreskrevet ved lov.

201503dk