Betting Promotion: Bokslutskommuniké 2014

Stockholm, Sweden, 2015-02-25 08:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

För komplett Bokslutskommuniké se bifogad fil

Viktig information om tillämpning av gällande redovisningsprinciper -

Information om förvärvet av Tain AB per 2013.11.25; Enligt IFRS ses transaktionen som ett omvänt förvärv då säljaren av Tain AB koncernen efter förvärvet har fått ett bestämmande inflytande över Betting Promotion koncernen. I enlighet med god redovisningssed bokförs transaktionen därför som ett omvänt förvärv. Detta innebär att det legalt förvärvade bolaget Tain AB ses som moderföretag ur ett koncernperspektiv vilket betyder att jämförelsesiffrorna i resultat-, balansräkningen och kassaflödesanalysen avser Tain AB koncernens historiska verksamhet.

Oktober - December 2014 (Jämförelsetal avser Tain AB-koncernen)

• Sammanslagningen mellan Betting Promotion och Tain är helt genomförd. Samtliga kostnadssynergier har realiserats och koncernen har nu en skalbar och kostnadseffektiv bas att utgå ifrån och är väl rustad för framtida tillväxt
  • Nettoomsättningen uppgick till 2 717 kEUR (1 573)
  • Periodens resultat uppgick till 305 kEUR (-311)
  • Bruttomarginal för produkten Trading 0,61% jämfört med 0,04% för samma period förra året
  • Nettoomsättningen för produkten Bookmaker ökar med 86% jämfört med samma period förra året och uppgår nu till 301 kEUR
  • 3 nya avtal tecknade under kvartalet för produkten Plattformar
  • Resultat per aktie 0,016 EUR

Januari - December 2014 (Jämförelsetal avser Tain AB-koncernen)

• Nettoomsättningen uppgick till 8 642 kEUR (2 150)
  • Periodens resultat uppgick till -75 kEUR (-1 872)
  • Bruttomarginal för produkten Trading 0,50% jämfört med 0,04% för samma period förra året
  • Nettoomsättningen för produkten Bookmaker ökar med 85% jämfört med samma period förra året och uppgår till 1 114 kEUR
  • 23 nya avtal tecknade under perioden för produkten Plattformar
  • Resultat per aktie -0,004 EUR
  • Ingen utdelning till aktieägarna föreslås

Kvartalet i sammandrag

I nedanstående sammanställningar redovisas även Betting Promotion-koncernen för tidigare redovisade perioder 2013.

Oktober - December 2014
Bookmaker
KEURO 2014 2013 2014*1) 2013*2)

Nettoomsättning:   2 717 1 573 884   661
Spelomsättning   116 6895   41 449   116 685   144 818
Rörelseresultat: 309   -295   -266   -1 435
Rörelsemarginal:   11%   19%   -30% -217%
Periodens resultat:   305   -311   -267 -1 504

* 1) Avser tidigare Betting Promotionkoncernen
* 2) Avser tidigare Betting Promotionkoncernen enligt tidigare officiella avlämnade finansiella rapporter.

Året i sammandrag

Januari- December 2014
Bookmaker
KEURO 2014 2013 2014*1) 2013*2)

Nettoomsättning: 8 642 2 150 3 427 2 265
Spelomsättning 376 570 41 449 376 570 560 248
Rörelseresultat: -79 -1 873 117 -3 351
Rörelsemarginal: -0,9% -87% 3,4% -148%
Periodens resultat: -75 -1 872 125 -3 575

* 1) Avser tidigare Betting Promotionkoncernen

VD kommenterar

”Koncernen har levererat ett stabilt resultat under det fjärde kvartalet med tillväxt i samtliga tre produkter. Speciellt glädjande är att Trading har återhämtat sig så starkt efter det svaga tredje kvartalet och att de förändringar som gjordes i modellen har slagit väl ut. Ett stort och framgångsrikt arbete har gjorts under 2014 och vi har nu en bas att bygga vidare på. Det finns en underliggande tillväxt och momentum i koncernen och även om vi säkerligen kommer att ha enstaka svagare kvartal även framöver så har vi etablerat en nivå där vi över tid kommer uppvisa lönsamhet.”, säger Betting Promotions VD Christer Fahlstedt.

Certified Adviser

Betting Promotion Sweden AB (publ) anlitar Mangold Fondkommission AB som Certified Adviser. Mangold Fondkommission AB kan kontaktas via www.mangold.se eller på telefon +46 8 503 01 550.

Betting Promotion Sweden AB (publ) är holdingbolag till rörelsedrivande dotterbolag. Betting Promotion sätter odds och handlar på sporthändelser. Spel hanteras både innan match och under pågående match, så kallad live betting. Sedan 2003 har Betting Promotion varit market maker på världens ledande spelbörser. Handeln sköts automatiskt och är därigenom menad att vara både effektiv och stabil. Betting Promotion erbjuder även odds till bookmakers.

BP-Boslutkommunike-2014.pdf