Østjydsk Bank A/S - Årsregnskabsmeddelelse 2014

Selskabsmeddelelse nr. 3/2015

Årsregnskabsmeddelelse for 2014.

Østjydsk Banks samlede resultat for regnskabsåret 2014 er opgjort til et underskud på 223,0 mio. kr.

Ledelsen vurderer resultatet som stærkt utilfredsstillende.

Årsregnskabet viser bl.a. følgende:

• Resultat før kursreguleringer og nedskrivninger viser et tilfredsstillende resultat på 82,7 mio. kr.
  • Nedskrivninger viser et ikke tilfredsstillende resultat på 312,3 mio. kr.
  • De akkumulerede nedskrivninger andrager ultimo året 827,8 mio. kr., svarende til 17,3 % af bankens udlån og garantier.
  • Kapitalprocenten er opgjort til 11,1 %, og den egentlige kernekapitalprocent er opgjort til 4,2 %.
  • Bankens individuelle solvensbehov er opgjort til 12,5 %.
  • Finanstilsynet har i juli måned 2014 fastsat et solvenskrav på 12,9 %.
  • Likviditetsoverdækning er opgjort til 122 %.

Østjydsk Bank pr. 1. januar 2015:

Pr. 1. januar 2015 er afdelingerne i Randers og Gjerlev solgt til Jutlander Bank med en goodwill betaling på 73,1 mio. kr., efter fradrag af omkostninger. Dette har, alt andet lige, følgende effekt:

• Kapitalprocenten kan opgøres til 14,9 %.
  • Den egentlig kernekapitalprocent kan opgøres til 6,9 %.
  • Grundet kapitalens sammensætning vil Østjydsk Bank fortsat være under genopretning.
  • Bankens fremadrettede forretningsomfang udgør 6 mia. fordelt på ca. 16.400 kunder.
  • Samlet set forventer banken et resultat før kursreguleringer og nedskrivninger i 2015, i niveauet 130 – 145 mio. kr. – heraf udgør goodwill betaling, efter fradrag af omkostninger, for salg af bankens afdelinger i Randers og Gjerlev 73,1 mio. kr.

Med salget af afdelingerne i Randers og Gjerlev har vi fået et nødvendigt løft af vores kapitalprocent og ikke mindst vores egentlige kernekapitalprocent. Vi kan ligeledes konstatere, at vi i det fremadrettede har et fornuftigt forretningsomfang. Vi fortsætter den strukturerede proces, der skal sikre, at vi også fremadrettet har en fornuftig sammensat kapitalbase”, udtaler Max Hovedskov.

Vedlagte regnskabsoplysninger med tilhørende kommentarer tager udgangspunkt i bankens reviderede regnskab.

Eventuelle spørgsmål til nærværende regnskabsmeddelelse kan rettes til bankdirektør Max Hovedskov på tlf. 96 68 42 20.

ØSTJYDSK BANK A/S

Knud Timm-Andersen           Max Hovedskov