BankNordik opnåede et driftsresultat på 157 mio. kr. i 2014

• Stigning på 47% i driftsresultat
  • Resultat over det forventede efter fremgang særligt i Danmark
  • Over halvdelen af resultatet kom fra aktiviteter uden for Færøerne
  • Efter de store rentefald nedskrives regnskabsmæssig goodwill med 250 mio. kr. - ingen effekt på aktiviteter, likviditet eller solvens
  • Udlodning til aktionærerne foreslås at være 20 mio. kr.

BankNordik havde i 2014 samlede driftsindtægter på 789 mio. kr. Det var 6% mindre end året før, hvor indtægterne udgjorde 840 mio. kr. Årsagen er det meget lave renteniveau. Banken formåede imidlertid også at nedbringe omkostningerne med 6% (36 mio. kr.). Antallet af medarbejdere var således 506 ved årsskiftet mod 523 året før og 612 for blot tre år siden.

De senere års effektivisering har gjort det muligt at tilbyde attraktive vilkår til hidtidige og nye kunder. I andet halvår 2014 havde Banken således en god kundetilgang og øgede udlån, især i Danmark, hvor udlånsvæksten var på 12%. Kundetilgangen har medført øgede indtægter fra gebyrer og forsikringsaktiviteter.

Årets resultat før nedskrivninger, engangsposter, kursreguleringer og skat blev 242 mio. kr. Det er lidt bedre end forventet ved årets begyndelse (200-240 mio. kr.)

Nedskrivningerne på udlån blev markant lavere i 2014 end året før, 85 mio. kr. mod 148 mio. kr. Driftsresultatet blev herefter 157 mio. kr. i 2014 (før engangsposter og kursreguleringer) mod 107 mio. kr. året før – en stigning på 50 mio. kr. eller 47%. Fremgangen skyldes navnlig et kraftigt øget driftsresultat af de danske aktiviteter.

Nye aktiviteter bidrager med mere end halvdelen af resultatet

Efter at banken i de senere år har udvidet sine aktiviteter uden for det oprindelige markedsområde på Færøerne, bidrager disse aktiviteter nu med mere en halvdelen af indtjeningen i koncernen. Banken har opnået en væsentligt bredere platform at udvikle sig på, og væksten i de nye aktiviteter har stor betydning for den fremtidige indtjeningsevne. Omkring 60% af de danske aktiviteter hidrører fra privatkunder, som regnes for at være et segment med forholdsvis lav risiko. Væksten på dette område medvirker derfor også til en hensigtsmæssig spredning i kreditrisikoen.

”Vi er godt tilfredse med resultatet, ikke mindst i lyset af markedsvilkårene og den stærke konkurrence. Vi er især glade for, at de nye aktiviteter nu leverer mere end halvdelen af driftsresultatet og tilmed en pæn udlånsvækst i andet halvår,” siger BankNordiks administrerende direktør Janus Petersen i en kommentar til regnskabet.

”Lige som i andre banker er vores indtægter under stærkt pres i disse år. Men BankNordik er placeret i attraktive markedsområder og har gode muligheder for at øge sine aktiviteter med både hidtidige og nye kunder. Resultaterne i andet halvår viser, at det er muligt at vokse i et stagnerende marked,” siger Janus Petersen.

Fortsat god solvens og likviditet

BankNordik havde en solvens på 14,8% ved årsskiftet og dermed en margin på 5,8 procentpoint i forhold til det individuelle kapitalkrav på 9,0%, som afspejler bankens kontrollerede risikoprofil. Også med hensyn til likviditeten havde BankNordik en solid overdækning ved årsskiftet, idet likviditeten udgjorde 2,8 gange lovkravet.

Udbytte på 20 mio. kr.

På baggrund af bankens finansielle stilling og udviklingen i driftsresultatet indstiller bestyrelsen til generalforsamlingen, at udbyttet foreslås til at være 20 mio. kr. for 2014.

Revurdering af goodwill

Bankens ordinære revurdering af goodwill ifølge regnskabsreglerne har ført til en nedregulering med 250 mio. kr., der indgår i regnskabet for 2014. Reguleringen skyldes overvejende det meget lave renteniveau, der indgår i opgørelsen af den regnskabsmæssige værdi af goodwill relateret til bankens tilkøb af aktiviteter uden for Færøerne. Behovet for nedregulering er forstærket af den aktuelle valutasituation med ekstremt lave renter. Beløbet skal ses i forhold til en regnskabsmæssig værdi af goodwill og egenkapital inden reguleringen på henholdsvis 730 og 2.249 mio. kr.

Nedreguleringen bygger på langsigtede vurderinger af de parametre, som skal indgå i opgørelsen og har ingen betydning for bankens strategi, aktiviteter, solvens eller likviditet.

Forventninger for 2015

BankNordiks ledelse forventer et fortsat lavt renteniveau, en deraf følgende yderligere nedgang i rentemarginalen samt en begrænset generel låneefterspørgsel.

På baggrund af den nuværende positive udvikling i kundetilgangen forventer banken imidlertid en mindre stigning i sine udlån i 2015, idet nye udlån ventes mere end at opveje tilbagebetalingerne på eksisterende lån. Renteindtægterne (netto) forventes dog at blive lavere i 2015, mens der forventes større gebyrindtægter, navnlig i forbindelse med bankens øgede aktiviteter inden for pension, investeringer og realkredit.

De samlede driftsindtægter forventes dermed at blive lidt lavere end sidste år. Samtidig påregnes det, at omkostningerne kan fastholdes eller reduceres lidt, så driftsresultatet forventes at blive 200-240 mio. kr. før nedskrivninger, engangsposter, kursreguleringer og skat (242 mio. kr. i 2014).

Nedskrivninger på udlån, som i 2014 udgjorde 85 mio. kr. (netto), svarende til 0,8% af udlånene, forventes at blive i samme størrelsesorden i 2015.

Forventningerne til den fremtidige økonomiske udvikling er ifølge sagens natur forbundet med usikkerhed og risici, hvorved de faktiske resultater vil kunne afvige væsentligt fra forventningerne.

Bilag:

BankNordiks hovedtal for Q4 og hele 2014 samt sammenligningstal.

Risk Management Report 2014

Annual Report 2014

Investor Presentation of Annual Report 2014

Janus Petersen, adm. direktør, tlf. (+298) 330 340

Árni Ellefsen, CFO, tlf. (+298) 230 348

Johnny í Grótinum, Investor Relations, tlf. (+298) 230 380, jig@banknordik.fo

BankNordik har bankaktiviteter i Danmark og Grønland og på Færøerne og forsikringsaktiviteter på Færøerne og i Island. Koncernen blev grundlagt for over 100 år siden på Færøerne, har 170.000 kunder, samlede aktiver på 17 mia. kr. og 500 medarbejdere. Banken er underlagt det danske finanstilsyn og er børsnoteret på NASDAQ OMX. www.banknordik.dk.

Hovedtal

Likviditet i forhold til lovkrav 2,8 x 2,8 x 2,8 x 2,7 x 2,6 x 2,6 x 2,8 x
Driftsomkostninger / -indtægter 66% 67% 64% 62% 66% 70% 68%
Antal medarbejdere (FTE), ult. 506 523 506 513 510 512 523

Yderligere oplysninger findes i årsrapporten (offentliggøres alene på engelsk).

Annual Report 2014 IR Presentation.pdf Risk Management Report 2014.pdf Annual Report 2014.pdf