Fortum tuotti Järvenpään ja Tuusulan kaukolämmöstä 80 % uusiutuvilla kotimaisilla polttoaineilla

Espoo, Suomi, 2015-02-27 11:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- LEHDISTÖTIEDOTE 27.2.2015

Fortum tuotti vuonna 2014 Järvenpään ja Tuusulan kaukolämmöstä 80 % uusiutuvilla kotimaisilla polttoaineilla. Lahden moottoritien varrella sijaitseva Fortumin Järvenpään biovoimalaitos on nyt tuottanut sähköä ja lämpöä  ensimmäisen kokonaisen kalenterivuoden.

Puu- ja metsähaketta hyödyntävällä biovoimalaitoksella on merkittävä vaikutus hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Uuden laitoksen myötä lämmöntuotannon päästöt alueella ovat noin 70 % pienemmät aiempaan verrattuna.

"Biovoimalaitoksella polttoaineena käytettävä puu- ja metsähake tulevat lähialueelta, enintään 100 kilometrin päästä. Alueen kaukolämmöstä voidaankin puhua todellisena lähilämpönä. Voimalaitoksella on myös positiivinen työllistämisvaikutus lähikunnissa", kertoo Fortumin aluemyyntipäällikkö Ismo Virtanen.

Fortumin biovoimalaitos tuottaa kaukolämpöä noin 34 000 asukkaalle Tuusulassa ja Järvenpäässä sekä sähköä lähes 30 000 kotitalouden kulutuksen verran. Laitoksella työskentelee yli 15 henkilöä, jotka huolehtivat lämmön tuotannosta, jakelusta ja asiakkaista. Polttoaineena käytettävän puu- ja metsähakkeen hankinta, käsittely ja kuljetus työllistävät lisäksi noin 80 henkilöä.

Yksi Fortumin strategian kulmakivistä on vahva sähkön ja lämmön yhteistuotanto (Combined Heat and Power, CHP). Yhteistuotanto on erittäin energiatehokas ja vähäpäästöinen tuotantomuoto, jossa  polttoaineen energiasta pystytään hyödyntämään lähes 90 %.

Fortum Oyj

Kuvia:

Lisätietoja:

Ismo Virtanen, aluemyyntipäällikkö, Fortum, Heat Finland, puh. 040 183 5469
Jouni Haikarainen, johtaja, Fortum, Heat Finland and Baltics, puh. 040 709 5690

Fortum
Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin tuottamalla, myymällä ja jakelemalla sähköä ja lämpöä sekä tarjoamalla energia-alan asiantuntijapalveluja. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2014 Fortumin liikevaihto oli 4,75 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,35 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi