SIEVI CAPITAL OYJ TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 27.2.2015 KLO 16.00

SIEVI CAPITAL OYJ TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1.–31.12.2014

Sievi Capital on ottanut IFRS 10 Konsernitilinpäätös -standardin käyttöön takautuvasti standardin siirtymäsääntöjen mukaan 1.1.2013 lähtien. Tilikauden 2014 tilinpäätös on laadittu uusien laskentaperiaatteiden mukaan ja samalla edellisen tilikauden 2013 vertailutiedot on oikaistu vastaamaan uusia laskentaperiaatteita.

Tammi-joulukuu

- Tulos katsauskaudella oli -1,4 (0,1) milj. euroa.
- Tulos / osake oli -0,02 (0,00) euroa.
- Vuoden 2014 aikana jaettiin osakkeenomistajille osinkoa 0,35 euroa osakkeelta.

Loka-joulukuu
- Tulos katsauskaudella oli -2,0 (-1,6) milj. euroa.
- Tulos / osake oli -0,03 (-0,03) euroa.

Ellei toisin ole mainittu, tilinpäätöstiedotteessa esitetyt luvut ovat Sievi Capital Oyj:n uuden IFRS-raportoinnin mukaisia lukuja ja suluissa esitetyt luvut ovat edellisen vuoden vastaavan tarkastelukauden vertailulukuja. Sievi Capital Oyj ei ole antanut tulosohjeistusta vuodelle 2015. Tilinpäätöstiedotteen luvut ovat tilintarkastamattomia.

Sievi Capital Oyj:n toimitusjohtaja Heikki Vesterinen:

”Tilikaudella 2014 Sievi Capital Oyj kasvatti strategisten sijoitusten portfoliotaan ostamalla Finelcomp Oy:n osakekannan syyskuussa. Finelcompin haltuunotto sujui ongelmitta ja loppuvuoden kehitys oli hankinnan osalta odotusten mukainen. Muista strategisista sijoituksista ilonaiheita olivat erityisesti iLOQ Oy:n, IonPhase Oy:n ja Efore Oyj:n liiketoimintojen positiivinen kehitys.

Kokonaisuutena Sievi Capital Oyj:n osakkeen substanssiarvoon vaikutti tilikaudella positiivisesti edellä mainittujen yhtiöiden suotuisa kehitys ja negatiivisesti loppuvuoden aikana poliittisen riskin realisoituminen Venäjällä sekä Norjan kruunun heikentyminen suhteessa euroon. Tilinpäätöshetkellä suoraan lähialueiden poliittiseen kehitykseen liittyvää riskiä ei enää ollut portfoliossa merkittävästi. Kokonaisuutena hyvin alkanut tilikausi kärsi loppuvuoden markkinaheilahteluista, joskin vuosi 2015 on alkanut lupaavasti pahimpien pelkojen jäätyä markkinoilla ainakin hetkellisesti taka-alalle.

Muita merkittäviä tapahtumia vuoden 2014 aikana olivat Jussi Capital Oy:n tekemä julkinen ostotarjous Sievi Capital Oyj:n koko osakekannasta sekä ylimääräinen osingonjako.

Alkaneella tilikaudella 2015 Sievi Capital tulee edelleen jatkamaan valitsemallaan strategialla ja tekemään aktiivisia enemmistösijoituksia menestyviin pk-yrityksiin Pohjoismaissa. Uusia finanssisijoituksia tehtäessä painotetaan vähäriskisiä likvidejä sijoitusinstrumentteja.”

Heikki Vesterinen

SIJOITUSTOIMINNAN SEKÄ OSAKKUUS- JA OMISTUSYHTIÖIDEN KEHITYS

Listatuissa pääomasijoituksissa Sievi Capital Oyj kasvatti omistusosuuttaan Eforessa 21,4 prosenttiin. Omistusosuudet Apetit Oyj:ssä (10,2 %)ja Kitron ASA:ssa (33,0 %) säilyivät ennallaan. Apetit Oyj (www.apetitgroup.fi), Efore Oyj (www.efore.fi) ja Kitron ASA (www.kitron.com) raportoivat taloudellisesta kehityksestä ja tulevaisuuden näkymistään omien aikataulujensa mukaisesti omilla verkkosivuillaan.

IonPhasE Oy:n (omistusosuus 35,8 %) liikevaihto jatkoi nopeaa kasvuaan tilikaudella 2014. Edelleen laajentunut asiakaspohja ja saavutetut referenssit ovat entisestään lisänneet yhtiön uskottavuutta ja tunnettavuutta markkinoilla.

iLOQ Oy:n (omistusosuus 23,1 %)  kehittämä lukitusjärjestelmä on maailmanlaajuisesti ainoa digitaalinen lukitusjärjestelmä, joka tuottaa tarvitsemansa energian avaimen työntöliikkeestä. iLOQ-lukitusjärjestelmä on käytössä yli 1500:ssa kohteessa, joissa on yhteensä noin 250.000 lukkoa ja 480.000 avainta. Tuotteet myydään iLOQ Partnereiden kautta, joita yhtiöllä on yli 250 ja näillä toimipisteitä yhteensä yli 300. Yhtiön liikevaihto jatkoi kasvuaan ja teki tilikaudella 2014 toisen peräkkäisen positiivisen tuloksen. iLOQ:n liikevaihto kasvoi kaikilla valituilla markkina-alueilla, Suomessa, Ruotsissa, Saksassa ja Benelux-maissa.

Panphonics Oy:n (omistusosuus 40,0 %) kysyntä kärsi vuoden 2014 aikana hiljentyneestä Euroopan markkinasta sekä Venäjän toimitusten täydellisestä pysähtymisestä. Vuonna 2014 toteutetut sopeuttamistoimet ja elektroniikkatuotteiden uudelleensuunnittelu paransivat kulurakennetta ja yhtiö ylsi hieman laskeneesta liikevaihdosta huolimatta positiiviseen käyttökatteeseen. Yhtiön mittavat lainojen uudelleenjärjestelyt saatiin myös toteutettua tilikauden aikana, mikä paransi kertaluonteisesti yhtiön tulosta ja vakavaraisuutta.

Finelcomp Oy (omistusosuus 100 %) on innovatiivinen sähkökeskuskotelorakenteita ja metallisia ohutlevytuotteita kehittävä ja valmistava yritys. Yrityksen tuotteilla on vahva markkinaosuus Suomen ja kasvava osuus vientimaiden sähkönjakelukeskusteollisuudessa. Yhtiön tuotteistossa on runsaasti patentoituja ja hyödyllisyysmallisuojattuja rakenne- ja toiminnallisuusratkaisuja. Tuotteiston tehokas asennettavuus ja vientimarkkinoilla onnistuminen vaatii tuotteilta kilpailukykyisen hintatason lisäksi tasaista laatua ja mittatarkkuutta, jonka vuoksi tuotannon työvaiheet on oltava mahdollisimman pitkälle automatisoituja. Automaatioasteen nostamiseksi ja valmistusprosessien läpäisyaikojen lyhentämiseksi yhtiön tehtaalla Outokummussa on toteutusvaiheessa investointihanke, jonka käyttöönotolla tuotteiden kilpailukyky paranee ja tuotantoprosessiajat lyhenevät.

Belgiassa Sievi Capital Oyj:n 99,98 %:sti omistamalla Scanfil NV:llä ei ole ollut tuotannollista toimintaa vuoden 2006 jälkeen.

SIEVI CAPITAL OYJ:N SIJOITUSTOIMINNAN TULOS

Sievi Capital Oyj:n IFRS liikevoitto tammi-joulukuussa oli -1,9 (0,0) milj. euroa ja katsauskauden IFRS-tulos oli -1,4 (0,1) milj. euroa. Osakekohtainen tulos oli -0,02 (0,00) euroa ja sijoitetun pääoman tuotto -2,1 % (0,1 %). Tammi-joulukuussa finanssisijoitusten korko- ja osinkotuottoja sekä luovutusvoittoja kirjattiin 4,4 (3,5) milj. euroa ja sijoituksiin liittyviä kuluja -0,1 (-0,1) milj. euroa. Realisoituneita luovutustappioita syntyi -1,2 (-2,8) milj. euroa ja käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavien sijoitusvarojen sekä sijoituskiinteistöjen arvonmuutosta kirjattiin -4,3 (0,0) milj. euroa. Käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattaviin sijoitusvaroihin sisältyy myös osakkuusyhtiöiden käyvän arvon muutokset.

Loka-joulukuussa kirjattiin sijoitustoiminnan tuottoja 1,3 (0,5) milj. euroa, realisoituneita luovutustappioita -0,7 (-1,5) milj. euroa ja käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavien rahoitusvarojen arvonmuutosta -2,8 (-0,8) milj. euroa.

Sijoitustoiminnan tuotot koostuvat korko- ja osinkotuotoista. Rahoitustuotoissa – ja kuluissa käsitellään vain sellaisia sijoitustoiminnan rahoituseriä, jotka eivät liity suoraan  sijoituksiin.

SIEVI CAPITAL OYJ:N SIJOITUKSET

Sievi Capital Oyj:n sijoitustoiminta jakaantuu finanssisijoituksiin ja pääomasijoituksiin.

Sijoitusvarat olivat 70,8 (92,4) milj. euroa. Sijoitusvaroista 3,6 (10,4) milj. euroa on pankkitileillä ja alle kolmen kuukauden talletuksissa. Lyhytaikaisissa saamisissa on 0,2 (0,2) milj. euroa. Käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavista sijoituksista 19,5 (53,7) milj. euroa on lyhytaikaisissa varoissa. Sijoitusvarat sisältävät rahoitusinstrumentteja, joita ovat pääasiassa joukkovelkakirjalainat, yritysten luottotodistukset, strukturoidut sijoitusinstrumentit sekä ETF- ja osakesijoitukset. Pitkäaikaisia sijoitusvaroja on 47,4 (28,1) milj. euroa. Käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavat sijoitukset sisältävät tytäryhtiöosakkeet ja osakkuusyhtiöt, lisäksi sijoitusvaroiksi katsotaan sijoituskiinteistö sekä saatavat osakkuusyhtiöltä. Kaikki sijoitukset ovat IFRS:n arvostusperiaatteiden mukaan arvostettu käypään arvoon.

SIJOITUSTEN JAKAUTUMINEN
Sijoitukset jakaantuivat markkina-arvon (milj. euroa) perusteella seuraavasti:

Arvopaperilaji 31.12.2014 % 31.12.2013 %
Strategiset pääomasijoitukset
Pörssilistatut yhtiöt 28,8 40,7% 34,8 37,7%
Listaamattomat yhtiöt 18,9 26,7% 9,2 10,0%

Finanssisijoitukset
ETF-sijoitukset   0,0% 4,3 4,7%
Korkorahastot 1,5 2,2% 9,1 9,9%
Strukturoidut tuotteet 2,3 3,2% 9,9 10,7%
Joukkovelkakirjalainat 9,6 13,5% 8,0 8,7%

Muut sijoitukset
Kiinteistösijoitukset 4,3 6,1% 5,0 5,4%
Listaamattomat osakkeet 1,7 2,4% 1,6 1,7%
Rahavarat 3,7 5,2% 10,4 11,3%

Yhteensä 70,8 100,0% 92,4 100,0%

Yhtiön sijoitusvaroista 82,8 (83,9) % oli euroissa, 1,6 (2,3) % Ruotsin kruunuissa, 0,9 (0,8) % Yhdysvaltain dollareissa ja 14,7 (12,9) % Norjan kruunuissa.

MAKSUVALMIUS JA VAKAVARAISUUS

Sievi Capital Oyj:n maksuvalmius on hyvä. IFRS-taseen loppusumma oli 74,0 (96,0) milj. euroa. Omavaraisuusaste oli 92,8 (94,1) % ja nettovelkaantumisaste -29,0 (-66,8) %.

Investointien rahavirta oli -1,6 (-0,5) milj. euroa. Rahoituksen rahavirta -20,7(-4,0) milj. euroa sisältää osingon maksun -20,2 (-3,4 pääomanpalautus) milj. euroa.

SUBSTANSSIARVO JA KURSSIKEHITYS

Sievi Capital Oyj on tiedottanut osakekohtaisen substanssiarvon seuraavasti: vuoden 2011 lopussa osakekohtainen substanssiarvo oli 1,52 euroa, vuoden 2012 lopussa 1,60 euroa, vuoden 2013 lopussa 1,54 euroa ja 31.12.2014 substanssiarvo oli 1,16 euroa. Tilikauden 2014 aikana jaettiin 0,35 euroa/osake osinkoa osakkeenomistajille.

Sievi Capital on ottanut IFRS 10:n käyttöön takautuvasti standardin siirtymäsääntöjen mukaan 1.1.2013 lähtien. Sijoitusten arvostuksiin substanssiarvolaskelmassa laskentaperiaatteiden muutoksella ei ole olennaista vaikutusta, sillä sijoitukset on myös aikaisemman käytännön mukaan arvostettu käypiin arvoihin substanssiarvolaskelmissa. Pääasiallisesti laskennallisten verojen kautta syntyvä vaikutus osakekohtaiseen substanssiarvoon on +0,03 euroa, joten laskennallisten verojen muutoksen huomioiden osakekohtainen substanssiarvo 31.12.2014 oli 1,19 euroa.

Substanssilaskelman laskentaperusteissa julkisesti noteeratut arvopaperit, sijoitusrahastot ja johdannaiset on arvostettu viimeiseen kaupantekokurssiin. Efore Oyj:n, Kitron ASA:n ja Apetit Oyj:n kohdalla hintana on kuitenkin käytetty arvostuspäivää edeltävän viiden päivän keskiarvoa kaupankäyntimäärillä painotettuna. Noteeraamattomat osakkeet ja osuudet on arvostettu viimeiseen hankintahintaan, ostonoteeraukseen tai käypään arvoon laskennallisia arvonmääritysmenetelmiä käyttäen.

Sievi Capital Oyj:n osakkeen katsauskauden ylin kurssi oli 1,68 euroa ja alin 1,12 euroa ja kauden päätöskurssi oli 1,35 euroa. Vaihdettujen osakkeiden määrä katsauskaudella oli 22.362.422 kappaletta. Osakekannan markkina-arvo 31.12.2014 oli 77,98 (66,8) milj. euroa.

ILMOITUKSET OMISTUSOSUUDEN MUUTOKSISTA

Tiivistelmä tilikaudella 2014 tapahtuneista omistusosuuksien muutoksista Sievi Capital Oyj:ssä:

7.4.2014 ARVOPAPERIMARKKINALAIN 9 LUVUN 10 §:N MUKAINEN ILMOITUS OMISTUSOSUUDEN MUUTTUMISESTA. Jorma J. Takanen on arvopaperimarkkinalain 9 luvun 5 §:n mukaisesti ilmoittanut Sievi Capital Oyj:lle (y-tunnus 0190457-0), että Jorma J. Takasen omistusosuus on 4.4.2014 tehdyn kaupan johdosta alittanut 4.4.2014 20 prosenttia Sievi Capital Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä ja äänimäärästä. Kaupassa Riitta ja Jorma J. Takasen säätiö on myynyt kaikki omistamansa Sievi Capital Oyj:n osakkeet. Jorma J. Takanen omistaa suoraan 10 883 305 kpl Sievi Capital Oyj:n osaketta. Tämä vastaa 18,00 prosenttia Sievi Capital Oyj:n osakkeiden 60 714 270 kappaleen kokonaismäärästä ja äänimäärästä.

7.4.2014 SIEVI CAPITAL OYJ PÖRSSITIEDOTE JULKINEN OSTOTARJOUS SIEVI CAPITAL OYJ:N OSAKKEISTA. Jussi Capital Oy on 7.4.2014 hankkinut omistukseensa 28.500.829 Sievi Capital Oyj:n osaketta osakevaihdolla. Tämän seurauksena Jussi Capitalin omistusosuus Sievi Capitalissa nousi 30.400.829 osakkeeseen, mikä vastaa 50,07 prosenttia kaikista osakkeista ja äänimäärästä. Osakehankinnan seurauksena Jussi Capitalille syntyi AML 11 luvun 19 §:n mukainen velvollisuus tehdä julkinen ostotarjous kaikista muista Sievi Capital Oyj:n osakkeista ja osakkeisiin oikeuttavista arvopapereista.

7.4.2014 ARVOPAPERIMARKKINALAIN 9 LUVUN 10 §:N MUKAINEN ILMOITUS OMISTUSOSUUDEN MUUTTUMISESTA. Jonna Tolonen on arvopaperimarkkinalain 9 luvun 5 §:n mukaisesti ilmoittanut Sievi Capital Oyj:lle (y-tunnus 0190457-0), että Jonna Tolosen omistusosuus on 7.4.2014 suoritetun osakevaihdon seurauksena alittanut 7.4.2014 5 prosenttia Sievi Capital Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä ja äänimäärästä. Osakevaihdossa Jonna Tolonen on luovuttanut kaikki omistamansa Sievi Capital Oyj:n osakkeet.

7.4.2014 ARVOPAPERIMARKKINALAIN 9 LUVUN 10 §:N MUKAINEN ILMOITUS OMISTUSOSUUDEN MUUTTUMISESTA. Harri Takanen on arvopaperimarkkinalain 9 luvun 5 §:n mukaisesti ilmoittanut Sievi Capital Oyj:lle (y-tunnus 0190457-0), että Harri Takasen omistusosuus on 7.4.2014 suoritetun osakevaihdon seurauksena alittanut 7.4.2014 5 prosenttia Sievi Capital Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä ja äänimäärästä. Osakevaihdossa Harri Takanen on luovuttanut kaikki omistamansa Sievi Capital Oyj:n osakkeet.

7.4.2014 ARVOPAPERIMARKKINALAIN 9 LUVUN 10 §:N MUKAINEN ILMOITUS OMISTUSOSUUDEN MUUTTUMISESTA. Jorma J. Takanen on arvopaperimarkkinalain 9 luvun 5 §:n mukaisesti ilmoittanut Sievi Capital Oyj:lle (y-tunnus 0190457-0), että Jorma J. Takasen omistusosuus on 7.4.2014 suoritetun osakevaihdon seurauksena alittanut 5 prosenttia Sievi Capital Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä ja äänimäärästä. Osakevaihdossa Jorma J. Takanen on luovuttanut kaikki omistamansa Sievi Capital Oyj:n osakkeet.

8.4.2014 ARVOPAPERIMARKKINALAIN 9 LUVUN 10 §:N MUKAINEN ILMOITUS OMISTUSOSUUDEN MUUTTUMISESTA. Jussi Capital Oy on arvopaperimarkkinalain 9 luvun 5 §:n mukaisesti ilmoittanut Sievi Capital Oyj:lle (y-tunnus 0190457-0), että Jussi Capital Oy:n omistusosuus on 7.4.2014 suoritetun osakevaihdon seurauksena ylittänyt 50 prosenttia Sievi Capital Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä ja äänimäärästä. Jussi Capital Oy omistaa suoraan 30 400 829 kpl Sievi Capital Oyj:n osaketta. Tämä vastaa 50,07 prosenttia Sievi Capital Oyj:n osakkeiden 60 714 270 kappaleen kokonaismäärästä ja äänimäärästä.

8.4.2014 ARVOPAPERIMARKKINALAIN 9 LUVUN 10 §:N MUKAINEN ILMOITUS OMISTUSOSUUDEN MUUTTUMISESTA. Varikot Oy (y-tunnus 2473422-8) on arvopaperimarkkinalain 9 luvun 5 §:n mukaisesti ilmoittanut Sievi Capital Oyj:lle (y-tunnus 0190457-0), että Varikot Oy:n omistusosuus tulee Jussi Capital Oy:lle annetun sitoumuksen mukaisesti laskemaan alle 5 % Sievi Capital Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä ja äänimäärästä. Ostotarjouksen toteutuessa Varikot Oy omistaa suoraan 0 kpl Sievi Capital Oyj:n osaketta.

8.4.2014 ARVOPAPERIMARKKINALAIN 9 LUVUN 10 §:N MUKAINEN ILMOITUS OMISTUSOSUUDEN MUUTTUMISESTA. Reijo Pöllä on arvopaperimarkkinalain 9 luvun 5 §:n mukaisesti ilmoittanut Sievi Capital Oyj:lle (y-tunnus 0190457-0) antaneensa peruuttamattoman ja ehdottoman sitoumuksen Ostotarjouksen hyväksymisestä. Reijo Pöllä omistaa suoraan 3 128 745 kpl Sievi Capital Oyj:n osaketta Sievi Capital Oyj:n osakkeiden 60 714 270 kappaleen kokonaismäärästä ja äänimäärästä.

9.4.2014 ARVOPAPERIMARKKINALAIN 9 LUVUN 10 §:N MUKAINEN ILMOITUS OMISTUSOSUUDEN MUUTTUMISESTA. Jussi Capital Oy on arvopaperimarkkinalain 9 luvun 5 §:n mukaisesti ilmoittanut Sievi Capital Oyj:lle (y-tunnus 0190457-0), että Jussi Capital Oy:n omistusosuus tulee Jussi Capital Oy:n saamien sitoumuksien mukaisesti ylittämään 66 2/3 Sievi Capital Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä ja äänimäärästä. Ostotarjouksen toteutuessa Jussi Capital omistaa suoraan 40 802 683 kpl Sievi Capital Oyj:n osaketta. Tämä vastaa 67,20 prosenttia Sievi Capital Oyj:n osakkeiden 60 714 270 kappaleen kokonaismäärästä ja äänimäärästä.

8.5.2014 ARVOPAPERIMARKKINALAIN 9 LUVUN 10 §:N MUKAINEN ILMOITUS OMISTUSOSUUDEN MUUTTUMISESTA. Mikko Kalervo Laakkonen on arvopaperimarkkinalain 9 luvun 5 §:n mukaisesti ilmoittanut Sievi Capital Oyj:lle (y-tunnus 0190457-0), että hänen omistusosuutensa on 7.5.2014 ylittänyt 5 prosenttia Sievi Capital Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä ja äänimäärästä. Mikko Kalervo Laakkonen omistaa suoraan 3 557 087 kpl Sievi Capital Oyj:n osaketta. Tämä vastaa 5,86 prosenttia Sievi Capital Oyj:n osakkeiden 60 714 270 kappaleen kokonaismäärästä ja äänimäärästä.

HALLITUKSEN VALTUUDET

Sievi Capital Oyj:n ylimääräinen yhtiökokous valtuutti 4.11.2014 pitämässään kokouksessa hallituksen päättämään yhdestä tai useammasta osakeannista ja osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta sekä kaikista niiden ehdoista. Valtuutus koskee sekä uusien osakkeiden antamista että omien osakkeiden luovuttamista. Valtuutuksen perusteella annettavien tai merkittävien osakkeiden yhteenlaskettu lukumäärä voi olla enintään 10 000 000 osaketta. Osakeannit ja muiden osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antaminen voivat tapahtua osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen (suunnattu anti). Hallituksen harkinnan mukaisesti valtuutusta voidaan käyttää esimerkiksi yritysostojen rahoittamiseksi, yritysten välisen yhteistyön tai muun vastaavan järjestelyn toteuttamiseksi tai yhtiön rahoitus- ja pääomarakenteen vahvistamiseksi. Valtuutus kumosi yhtiökokouksen 18.4.2013 antaman valtuutuksen päättää osakeanneista.

Valtuutus on voimassa viisi (5) vuotta yhtiökokouksen päätöksestä.

OMAT OSAKKEET

Tilikauden 2014 aikana Sievi Capital Oyj mitätöi kaikki omistamansa omat osakkeet, jonka seurauksena yhtiön omistuksessa olevien osakkeiden määrä laski 2.948.831 kappaleella. Sievi Capital Oyj:n omistuksessa ei ollut 31.12.2014 yhtään kappaletta omia osakkeita.

HENKILÖSTÖ

Sievi Capital Oyj:n palveluksessa oli katsauskauden aikana keskimäärin 2 henkilöä.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Käytettävissä oleva sijoitusvarallisuus antaa Sievi Capital Oyj:lle hyvät edellytykset sijoitusstrategian mukaisen sijoitustoiminnan harjoittamiseen. Sijoitustoiminnan näkymiin vaikuttaa olennaisesti yhtiön ulkopuoliset tekijät, josta johtuen Sievi Capital Oyj ei anna ennustetta tulevaisuuden näkymistä.

LIIKETOIMINNAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Sijoitustoimintaan liittyvät merkittävimmät lähiajan riskit, kuten sijoitusten arvon alentuminen, voivat toteutua mikäli talouden yleiset kasvunäkymät heikkenevät. Valuuttakurssien muutokset ja poliittisten riskien realisoituminen saattavat myös osaltaan aiheuttaa sijoitusten arvon alentumista.

Sievi Capital Oyj:n liiketoiminnan riskeissä ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia. Yhtiön riskejä ja riskien hallintaa on laajemmin kuvattu yhtiön www-sivuilla Corporate Governance -osiossa sekä tilinpäätöksen liitetiedoissa.

SIEVI CAPITAL OYJ:N TALOUDELLINEN INFORMAATIO VUONNA 2015

Vuoden 2014 vuosikertomus sisältäen tilinpäätöksen julkaistaan maaliskuussa 2015 viikolla 13. Vuonna 2015 Sievi Capital Oyj julkistaa johdon osavuotiset selvitykset ja osavuosikatsauksen seuraavasti:

- Johdon osavuotinen selvitys tiistaina 5.5.2015

- Osavuosikatsaus 1.1. – 30.6.2015 tiistaina 18.8.2015

- Johdon osavuotinen selvitys torstaina 5.11.2015

VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS 2015 JA HALLITUKSEN ESITYKSET VARSINAISELLE YHTIÖKOKOUKSELLE

Sievi Capital Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään tiistaina 14.4.2015 yhtiön pääkonttorissa osoitteessa: Yritystie 6, Sievi.

Sievi Capital Oyj:n hallituksen nimitysvaliokunta esittää yhtiökokoukselle, että yhtiön hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistetaan neljä (4) jäsentä.

Hallituksen nimitysvaliokunta ja yhtiön suurimmat omistajat, jotka edustavat yli 50 % yhtiön osakkeista ja äänistä esittävät, että hallitukseen valitaan suostumustensa mukaisesti Jorma J. Takanen, Asa-Matti Lyytinen, Seppo Laine ja Jarkko Takanen.

Emoyhtiön jakokelpoiset varat ovat 56.318.825 euroa. Hallitus esittää yhtiökokoukselle, että 31.12.2014 päättyneeltä tilikaudelta maksetaan vapaasta omasta pääomasta osinkoa 0,10 euroa/osake eli yhteensä 5.776.544 euroa. Yhtiö tutkii mahdollisuutta jakaa osinko joko rahana tai osittain yhtiön omistamien muiden, myöhemmin määriteltävien pörssilistattujen yhtiöiden osakkeina (osinko in natura). Osinko maksetaan osakkeenomistajalle, joka on osingonmaksun täsmäytyspäivänä 16.4.2015 merkittynä Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon.

Yhtiö julkaisee yhtiökokouskutsun myöhemmin erikseen.

LAADINTAPERIAATTEET

Sievi Capital Oyj on ottanut IFRS 10:n (Konsernitilinpäätös) käyttöön takautuvasti standardin siirtymäsääntöjen mukaan 1.1.2013 lähtien. Tilikauden 2014 tilinpäätös on laadittu uusien laskentaperiaatteiden mukaan ja samalla edellisen tilikauden 2013 vertailutiedot on oikaistu vastaamaan uusia laskentaperiaatteita.

IFRS 10:n sijoitusyhteisön määritelmästä johtuen tytäryrityksiä ei enää yhdistellä Sievi Capitalin tilinpäätökseen rivikohtaisesti vaan nämä sijoitukset arvostetaan käypään arvoon tulosvaikutteisesti. Samalla myös seuraavien omaisuuserien arvostamisperiaatteita on muutettu: (i) Osakkuusyrityssijoitukset kirjattiin aiemmin pääomaosuusmenetelmän mukaisesti. IFRS 10:n käyttöönoton yhteydessä Sievi Capital päätti ottaa käyttöön IAS 28:n (Osuudet osakkuus- ja yhteisyrityksissä) mukaisen pääomaosuusmenetelmän soveltamista koskevan helpotuksen, jolloin nämä sijoitukset arvostetaan käypään arvoon tulosvaikutteisesti; (ii) Sijoituskiinteistöt arvostetaan käypään arvoon tulosvaikutteisesti; (iii) Muut sijoitukset (aiemmin Myytävissä olevat rahoitusvarat) arvostettiin aiemmin käypään arvoon muiden laajan tuloksen erien kautta, mutta kirjataan laskentaperiaatteisen muutoksen jälkeen käypään arvoon tulosvaikutteisesti arvostettaviksi. IFRS 10 Konsernitilinpäätös –standardin käyttöönoton vaikutuksia Sievi Capital Oyj:n tilinpäätökseen on eritelty tämän tiedotteen taulukko-osiossa.

Sievi Capital Oyj:n tilinpäätös on laadittu kansainvälisten tilinpäätösstandardien (International Financial Reporting Standards, IFRS) mukaisesti ja sitä laadittaessa on noudatettu 31.12.2014 voimassa olleita IAS- ja IFRS-standardeja sekä SIC- ja IFRIC-tulkintoja. Kansainvälisillä tilinpäätösstandardeilla tarkoitetaan Suomen kirjanpitolaissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä kansainvälisten tilinpäätösstandardien soveltamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 1606/2002 säädetyn menettelyn mukaisesti yhteisössä sovellettaviksi hyväksyttyjä standardeja ja niistä annettuja tulkintoja. Tilinpäätöksen liitetiedot ovat myös suomalaisen, IFRS-säännöksiä täydentävien kirjanpito- ja yhteisölainsäädännön mukaiset.

Tilinpäätöstiedot esitetään euroina. Sievi Capital Oyj:n tytär- ja osakkuusyrityssijoitukset, sijoituskiinteistöt sekä muut sijoitukset arvostetaan käypään arvoon. Muiden tilinpäätöserien arvostaminen perustuu alkuperäisiin hankintamenoihin, ellei laadintaperiaatteissa ole muuta kerrottu. Kaikki esitetyt luvut on pyöristetty, joten yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Tilinpäätös laaditaan kalenterivuodelta, joka on Sievi Capital Oyj:n raportointikausi.

TULOSLASKELMA, IFRS

10 - 12   10 - 12   1 - 12   1 - 12
  2014   2013   2014   2013

Korko- ja osinkotuotot yhteensä 0,2   0,2   1,8   2,6
Sijoitusten realisoituneet luovutusvoitot/tappiot kuluineen 0,3   -1,4   1,3   -2,0
Sijoitusten realisoimattomat arv.muutokset -2,8   -0,6   -4,3   0,0

Lyhytaikaiset varat yhteensä     23,4 64,7

Varat yhteensä     74,0 96,0

Oma pääoma ja velat

Emoyrityksen omistajille kuuluva oma pääoma
Osakepääoma     15,2 15,2

TASELASKELMA
  Uusi     Uusi
  2012 2013 2013   2013
  31.12 1.1. 31.12 Muutos 31.12.
Varat

Tilikauden verotettavaan tuloon perustuvat verovelat 0,7 0,0 0,7 0,0 0,0 0,0
Lyhytaikaiset velat yhteensä 0,8 0,7 1,5 0,2 0,7 0,9

Oma pääoma ja velat yhteensä 93,3 6,5 99,8 89,7 6,2 96,0

Sievi Capital Oyj on ottanut IFRS 10:n käyttöön takautuvasti standardin siirtymäsääntöjen mukaan 1.1.2013 lähtien. Yllä olevissa taulukoissa ”Uusi 2013” –kolumnilla viitataan laskentaperiaatteen muutoksen jälkeiseen tilanteeseen.

TUNNUSLUVUT

kauden lopussa 57 765   60 679
 - ilman omia osakkeita 57 765   57 765
 - painotettu keskiarvo 57 765   57 765

*Hallituksen esitys osingoksi löytyy tämän tiedotteen kohdasta ”VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS JA HALLITUKSEN ESITYKSET VARSINAISELLE YHTIÖKOKOUKSELLE”.

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

Oman pääoman tuotto-% Tilikauden voitto x 100
  / Oma pääoma (keskiarvo)

Sijoitetun
pääoman tuotto-%
(Voitto ennen veroja + korko- ja muut rah.kulut)  x 100
  / Taseen loppusumma - korottomat velat (keskiarvo)

Nettovelkaantumis-
aste (%)
(Korol.velat - rahat, pankkisaam.ja rah.arvopap.)  x 100
  / Oma pääoma

Omavaraisuusaste (%) Oma pääoma x 100
  / Taseen loppusumma - saadut ennakot

Tulos / osake Tilikauden voitto
  / Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä keskimäärin vuoden aikana

Oma pääoma / osake Oma pääoma
  / Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä tilikauden lopussa

Osinko / osake Tilikaudelta jaettava osinko (hallituksen esitys)
  / Osakkeiden lukumäärä vuoden lopussa

Osinko / tulos (%) Osakekohtainen osinko  x 100
  / Osakekohtainen tulos

Efektiivinen
osinkotuotto (%)
Osakekohtainen osinko  x 100
  / Osakkeen kurssi vuoden lopussa

Hinta / voitto -suhde
 (P/E-luku)
Osakkeen kurssi vuoden lopussa
  / (Tulos / osake)

Osakkeen keskikurssi Osakkeiden kokonaisvaihto
  / Vaihdettujen osakkeiden lukumäärä

Osakekannan markkina-arvo / Osakkeiden lukumäärä x tilinpäätöspäivän kurssi

LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Lähipiirin kanssa toteutuneet liiketoimet 0,1 0,1
*Pitkäaikaiset saatavat tytäryhtiöltä   1,0 0,0
**Pitkä- ja lyhytaikaiset rahoitus- ja muut velat tytäryhtiölle 3,2 3,7
Ostovelat lähipiiriyhtiöille   0,0 0,0
***Pitkäaikaiset saamiset osakkuusyhtiöltä   1,5 0,9

*Sievi Capital Oyj on myöntänyt tytäryhtiölleen Finelcomp Oy:lle osakaslainaa 30.09.2014. Lainan määrä on 1,0 milj. euroa. Kertynyt korko lisätään lainan pääomaan vuosittain joulukuun viimeinen päivä.

**Scanfil NV

***Sievi Capital Oyj on merkinnyt IonPhasE Oy:n vaihtovelkakirjalainoja 2014 aikana useassa erässä, yhteensä 0,6 milj. euroa. Lainat ja niiden korkosaamiset on konvertoitu vaihto-oikeuden sisältäväksi pääomalainaksi 31.12.2014.

Sievi Capital Oyj:n hallitus on päättänyt yhtiökokouksen antaman valtuutuksen perusteella 75.000 optio-oikeuden (2014A) antamisesta Sievi Capital Oyj:n Talous- ja Sijoitusjohtajalle. Kukin optio-oikeus oikeuttaa merkitsemään yhden (1) Sievi Capital Oyj:n uuden tai sen hallussa olevan osakkeen. Optio-oikeuden 2014A merkintäaika on 1.5.2017 – 30.4.2019. Optio-ohjelman tarkoittamilla optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintäajan alkaminen edellyttää, että hallituksen erikseen määrittelemät, optio-oikeuksien käyttämiselle asetetut liiketoiminnan tuotannolliset ja taloudelliset tavoitteet ja ehdot ovat täyttyneet. Optio-oikeudet joiden tavoite ei täyty, raukeavat hallituksen päättämällä tavalla. Osakkeen merkintähinta optio-oikeudella 2014A on 1,17 euroa, joka on osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä 1.3. – 31.3.2014.

SEGMENTTITIEDOT

Sievi Capital Oyj:llä on vain yksi segmentti, sijoitustoiminta. Yhtiön segmenttiluvut ovat samat kuin koko yhtiön luvut ja ovat näkyvissä tuloslaskelma ja tase-taulukoista.

SIJOITUSTOIMINNAN RISKIT

Sievi Capital Oyj:n hallituksen hyväksymä sijoituspolitiikka ohjaa varojen sijoittamista ja määrittelee rajat riskinotolle sekä ohjaa allokaatiota eri riski- ja omaisuusluokkiin. Finanssisijoituksissa pyritään painottamaan likvidejä ja maltillisen riskin instrumentteja. Uusia pääomasijoituksia ei sijoitusstrategian mukaan tehdä aloittaviin tai aloittavassa vaiheessa oleviin yhtiöihin joilla ei vielä ole näyttöä liiketoiminnan kannattavuudesta. Sijoitusten hajautusta koordinoidaan riskienhallinnan kannalta myös yksittäisten omaisuusluokkien sisällä.

Sijoituksiin saattaa sisältyä markkinariskiä, vastapuoliriskiä, poliittista riskiä ja valuuttariskiä. Markkinariskiä säädellään erityisesti hajauttamalla sijoitukset riittävän laajasti eri omaisuusluokkiin sekä hajauttamalla maantieteellisesti.

Osakkeiden hintariski

Sievi Capital Oyj jakaa sijoituksensa finanssisijoituksiin ja strategisiin sijoituksiin. Finanssisijoituksiin ei sisältynyt enää suoria osakesijoituksia 31.12.2014. Kymmenen prosentin positiivisella tai negatiivisella muutoksella strategisten sijoitusten arvossa on noin 5 milj. euron samansuuntainen tulosvaikutus.

Valuuttariski

Yhtiö voi tehdä sijoituksia myös muissa valuutoissa kuin euroissa, jolloin yhtiö altistuu translaatioriskeille eli riskeille, jotka syntyvät kun eri valuutoissa olevat sijoitukset muunnetaan yhtiön toimintavaluutaksi eli euroksi. Arvonmuutokset kirjataan tulosvaikutteisesti IFRS tuloslaskelmassa.

Pääomasijoituksista ainoa muussa valuutassa kuin eurossa tehty sijoitus on Kitron ASA (Norja), joka sisältää merkittävän NOK -määräisen valuuttaposition. Sijoituksen käypäarvo 31.12.2014 oli 10,4 milj. euroa. Finanssisijoitukset ovat pääosin euromääräisiä. Finanssisijoituksista 31.12.2014 oli alle 5 % muissa valuutoissa kuin euroissa (USD, SEK).

Korkoriski

Sievi Capital Oyj:n sijoitustoimintaan liittyy korkoriskiä. Koron muutoksen vaikutus sijoitusten arvostustasoon riippuu osakkeiden ja korkosijoitusten korrelaatiosta, korkosijoitusten duraatiosta sekä korkosijoitusten yksilöllisistä ehdoista. Korkoriskiltä on pyritty suojautumaan suosimalla korkosijoituksissa lyhytaikaisia sijoituksia ja hajauttamalla sijoituksia euromääräisesti, maantieteellisesti sekä ajallisesti. Yhden prosentin positiivisella tai negatiivisella muutoksella finanssisijoitusten arvossa on noin 0,1 milj. euron samansuuntainen tulosvaikutus.

Luottoriski

Sievi Capital Oyj:n sijoitustoimintaan liittyy luottoriski eli riski siitä, että velallinen jättää koron tai pääoman kokonaan tai osittain maksamatta. Luottoriskiltä on pyritty suojautumaan hajauttamalla lainasijoituksia euromääräisesti, maantieteellisesti ja ajallisesti. Hajautuksen ansiosta joukkovelkakirjoihin liittyvä yksittäiseen yhtiöön kohdistuva luottoriski on alle 1,0 milj. euroa.

KÄYPIEN ARVOJEN HIERARKIAT

Hierarkiatasot 2014 2013

Taso 1 13,4 31,3
Taso 2 44,7 39,6
Taso 3 4,6 11
Yhteensä 62,7 81,9

Hierarkiatason 1 käyvät arvot perustuvat täysin samanlaisten omaisuuserien noteerattuihin hintoihin toimivilla markkinoilla. Yhtiö on käyttänyt näiden instrumenttien käyvän arvon määrittelemisessä pääasiassa arvopaperipörssinoteerauksia.

Hiearkiatason 2 käyvät arvon perustuvat joko osittain tai kokonaan muihin syöttötietoihin kuin tasoon 1 sisältyviin noteerattuihin hintoihin mutta kuitenkin tietoihin, jotka kyseiselle omaisuuserälle ovat odotettavissa joko suoraan tai epäsuorasti. Näiden instrumenttien käyvän arvon määrittämisessä yhtiö käyttää yleisesti hyväksyttyjä arvostusmalleja, joiden syöttötiedot kuitenkin perustuvat merkittäviltä osin todennettaviin markkinatietoihin.

Listattujen osakkeiden osalta Sievi Capital Oyj on käyttänyt tilikauden 5 viimeisen päivän päätöskurssien keskiarvoa tilinpäätöspäivän päätöskurssin sijaan kyseisten osakkeiden vähäisen vaihdon takia.

Listaamattomat osakkeet on arvostettu tason 2 mukaan, jos niillä on käyty kauppaa tilikauden aikana jolloin käypäarvo perustuu realisoituneihin kaupankäyntihintoihin.

Hierarkiatason 3 käyvät arvot perustuvat omaisuuserää koskeviin syöttötietoihin, jotka eivät perustu todettavissa olevaan markkinatietoon vaan merkittäviltä osin johdon arvioihin ja niiden käyttöön yleisesti hyväksytyissä arvostusmalleissa. Listaamattomat osakkeet on arvostettu tason 3 mukaisesti jos niillä ei ole olemassa tilikauden ajalta kaupankäyntihintaa.

Muutokset tasojen välillä johtuvat pääosin instrumenttien ostoista ja myyneistä.

KONSERNIN VASTUUSITOUMUKSET

Annetut kiinteistökiinnitykset   2,5 2,5
Annetut yrityskiinnitykset   6,8 6,8
Annetut takaukset, osakkuusyritysten puolesta annettu 0,3 0,3
Annetut takaukset, tytäryhtiön puolesta annettu 4,7 0,0

Tytäryhtiö Scanfil NV:n uudelleenjärjestelyyn liittyvien eläkemaksujen suorittamisen vakuudeksi on saatu rahoituslaitoksen antama pankkitakaus ja Sievi Capital Oyj on antanut rahoituslaitokselle 2,8 milj. euron vastatakauksen pankkitakauksen mahdollisesta  realisoitumisesta aiheutuvien vastuiden kattamiseksi. Scanfil NV:n taseeseen on kirjattu vastaava varaus.

SIEVI CAPITAL OYJ

Heikki Vesterinen

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Heikki Vesterinen +358 40 500 6898

JAKELU:
www.sievicapital.com

Sievi Capital Oyj on sijoitusyhtiö, jonka tavoitteena on hallinnoida yhtiön varoja tehokkaasti ja tuottavasti riskejä hajauttamalla ja etsimällä näillä toimenpiteillä uusia kasvumahdollisuuksia.

Ei tarkoitettu julkaistavaksi USA:ssa. Ennakkonäkemykset: Tietyt toteamukset tässä pörssitiedotteessa ovat ennakkonäkemyksiä, joihin sisältyy tunnettuja ja tuntemattomia riskejä, epävarmuustekijöitä ja muita tekijöitä, jotka saattavat aiheuttaa sen, että Sievi Capital Oyj:n toteutuvat tulokset, suoritukset tai saavutukset poikkeavat olennaisesti niistä tulevaisuuden tuloksista, suorituksista tai saavutuksista, jotka on kerrottu tai joihin on viitattu tällaisissa ennakkonäkemyksissä. Tähän pörssitiedotteeseen sisältyvät ennakkonäkemykset voivat sisältää sellaisia sanoja kuin ”saattaa”, ”tulee”, ”odotetaan”, ”ennakoidaan”, ”suunnitellaan”, ”uskotaan”, tai muuta vastaavaa terminologiaa. Uusia riskitekijöitä voi syntyä ajoittain, eikä yhtiön johdolla ole mahdollisuutta ennakoida kaikkia noita riskitekijöitä tai sitä, miten nämä tekijät voivat vaikuttaa Sievi Capital Oyj:n toteutuvan tuloksen, suoritusten ja saavutusten olennaiseen poikkeamiseen ennakkonäkemyksissä mainituista. Nämä riskitekijät ja epävarmuustekijät huomioon ottaen sijoittajien ei tulisi liikaa luottaa ennakkonäkemyksiin toteutuvien tulosten ennakointina. Tässä pörssitiedotteessa ilmaistut ennakkonäkemykset ovat ajankohtaisia ainoastaan tässä pörssitiedotteessa mainittuna päivänä. Ei ole odotettavissa, että tällaista tietoa päivitettäisiin, täydennettäisiin tai tarkistettaisiin kaikissa tilanteissa, muutoin kuin lain tai säännösten niin edellyttäessä, uuden informaation, muuttuvien olosuhteiden tai tulevaisuuden tapahtumien pohjalta tai muissa tilanteissa.