Veloxis Pharmaceuticals offentliggør årsrapport 2014

Selskabsmeddelelse nr. 4/2015

Til: NASDAQ OMX Copenhagen A/S         Hørsholm, 3. marts 2015

Veloxis Pharmaceuticals offentliggør årsrapport 2014

Veloxis Pharmaceuticals A/S (OMX:VELO) (‘Veloxis’) har i dag offentliggjort årsrapporten for Veloxis Pharmaceuticals A/S for året 2014. Årsrapporten er aflagt efter International Financial Reporting Standards som godkendt af EU og yderligere danske oplysningskrav til årsrapporter for børsnoterede selskaber.

Denne selskabsmeddelelse skal læses i sammenhæng med årsrapporten for året 2014, der samtidig offentliggøres i dag.

Væsentlige begivenheder i 2014

• Anlagt retssag mod de amerikanske sundhedsmyndigheder FDA med påstand om, at FDA skal tilpligtes at udstede endelig godkendelse af Envarsus® XR.

• FDA har oplyst Veloxis om den foreløbige godkendelse af Envarsus® XR. FDA har anført, at den endelige godkendelse af Envarsus® XR vil blive udsat indtil udløb af eksklusivitetsperioden for Astellas' Astagraf XL®. Veloxis har den opfattelse, at dette udløb forventes at finde sted 19. juli 2016.

• Europa-Kommisionen har udstedt markedsføringstilladelse i EU for Envarsus® til forebyggelse af organ­afstødning i voksne nyre- og levertransplantationspatienter.

• Én-gang-daglig Envarsus® XR (tacrolimus extended-release tabletter, dvs. med forlænget frigivelse) har vist en lavere forekomst af behandlingssvigt i afroamerikanere sammenlignet med to-gange-daglig tacrolimus (Prograf®).

• To-års-resultaterne af det pivotale fase III kliniske forsøg, Studie 3002, af Envarsus® XR (tacrolimus extended-release tabletter, dvs. med forlænget frigivelse) i de novo nyretransplantationspatienter påviser fortsat non-inferioritet sammenlignet med tacrolimuskapsler (Prograf®; Astellas Pharma).

• FDA har accepteret at iværksætte standard sagsbehandling af selskabets registreringsansøgning (New Drug Application (NDA)) for Envarsus® til forebyggelse af organafstødning i voksne nyretransplantationspatienter.

• Den amerikanske patentmyndighed (USPTO) har udstedt godkendelse (Notice of Allowance) af den amerikanske patentansøgning nr. 13/167,420 rettet på indgivelse af Envarsus® uafhængig af tidspunkt på døgnet (døgnrytme).

• Veloxis genererede en omsætning på DKK 123,4 millioner i 2014 i form af udskudt upfront- og milepælsbetalinger og kommercielt salg sammenlignet med DKK 38,2 millioner i 2013.

• Salgs- og marketingsomkostninger udgjorde DKK 41,3 millioner i 2014. Dette afspejler ansættelse til og opførelse af markedsførings- og salgsinfrastrukturen.

• Forsknings- og udviklingsomkostninger faldt med DKK 56,4 millioner, eller 38,5%, fra DKK 146,5 millioner i 2013 til DKK 90,1 millioner i 2014. Forsknings- og udviklingsomkostningerne kan primært tilskrives fase III studiet med Envarsus® i de novo patienter (Studie 3002). Omkostningsreduktionen er forbundet med den samlede reduktion i studieaktiviterne, da nogle af studierne nu er afsluttet.

• Administrationsomkostningerne steg fra DKK 27,8 millioner i 2013 til DKK 47,4 millioner i 2014. Denne omkostningsstigning kan primært tilskrives advokatomkostninger i forbindelse med sagsanlæg mod FDA.

• Veloxis’ nettoresultat for 2014 var et underskud på DKK 36,3 millioner sammenlignet med DKK 139,3 millioner i 2013. Nettoresultatet er på niveau med ledelsens forventninger til 2014, som meddelt den 12. november 2014 i forbindelse med kvartalsrapporten for 3. kvartal, som estimerede et nettounderskud på DKK 20 - 50 millioner.

• Pr. 31. december 2014 afspejlede balancen likvide beholdninger på DKK 270,4 millioner sammenlignet med DKK 328,7 millioner pr. 31. december 2013. Nedgangen i likviditetsbeholdningen kan henføres til selskabets driftsaktiviteter i 2014. Likviditetsbeholdningen stemmer overens med ledelsens forventninger til 2014, som estimerede en likviditetsbeholdning ved udgangen af 2014 på DKK 255 - 285 millioner.

Telekonference

Den 3. marts 2015, er Veloxis’ ledelse vært for en telekonference kl. 16:00 dansk tid, svarende til kl. 15:00 GMT (London), kl. 10:00 AM ET (New York).

For at få adgang til den direkte telekonference anvendes et af følgende numre:

+45 32 72 80 18 Danmark

+44 (0) 1452 555 131 UK

+1 866 682 8490 USA

Adgangskode 88916362

Derefter vil en lydoptagelse ligge på Veloxis’ hjemmeside www.veloxis.com. En præsentation vil være tilgængelig på selskabets hjemmeside (under ’Investors’).

030315 Veloxis offentliggør årsrapport 2014.pdf Veloxis annual report 2014.pdf