Tildeling af aktieoptioner og betingede aktier til direktion og ledende medarbejdere

København, 2015-03-16 16:40 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

ALK (ALKB:DC / OMX: ALK B / AKABY / AKBLF):

Aktieoptionsprogram
Bestyrelsen har i overensstemmelse med retningslinjerne for incitamentsaflønning som vedtaget på selskabets generalforsamling den 12. marts 2015 besluttet at fore­tage en tildeling af aktieoptioner omfattende i alt 45.250 aktieoptioner fordelt med 18.100 optioner til direktionen og 27.150 optioner til en kreds af ledende medarbej­dere.

Aktieoptionerne kan udnyttes i perioden fra den 1. marts 2018 til den 1. marts 2022 i de handelsvinduer, der efterfølger offentliggørelsen af hver års- eller delårs­rapport. Såfremt optionsmodtagerne ikke har udnyttet optionerne ved udløbet af den anførte periode, bortfalder optionerne uden yderligere kompensation til options­modtagerne.

Udnyttelsesprisen for optionerne er fastlagt til kurs 747, svarende til et gennemsnit af lukkekurserne for selskabets aktie på NASDAQ Copenhagen i perioden den 9. - 13. marts 2015 (begge dage inklusive). Dertil lægges en årlig forrentning på 2,5 %, som pålægges første gang den 1. marts 2016. Ved udbetaling af udbytte korrigeres optionernes udnyttelseskurs, således at 1 DKK i udbytte pr. aktie medfører et fradrag på 1 kurspoint på udnyttelsesprisen.

Markedsværdien for den besluttede optionsordning på 45.250 optioner udgør ca. 6,6 mio. DKK ved anvendelse af Black & Scholes modellen til værdiansættelse af aktie­optioner. Ved beregningen er der forudsat en udnyttelseskurs på 825, at der udbetales udbytte på 5 DKK pr. aktie pr. år, en volatilitet på 28 % p.a. og en risikofri rente på 0.16 % p.a.

Under IFRS regnskabspraksis bliver incitamentsordningen udgiftsført over optjeningsperioden i resultatopgørelsen under omkostninger i de respektive funktionsområder.

Betinget aktieprogram
Bestyrelsen har besluttet at tildele betingede aktier i overensstemmelse med retnings­linjerne for incitamentsaflønning vedtaget på selskabets generalforsamling den 12. marts 2015. Ordningen omfatter i alt 8.800 betingede aktier fordelt med 3.520 aktier til direktionen og 5.280 aktier til en kreds af ledende medarbejdere. Markedsværdien af de betingede aktier udgør ca. 6,6 mio. DKK beregnet på baggrund af et gennemsnit af lukkekurserne for selskabets aktie på NASDAQ Copenhagen i perioden den 9. – 13. marts 2015 (begge dage inklusive).

Tildelingen af de betingede aktier udtrykker det maksimalt opnålige antal. Den endelige retserhvervelse af aktier finder sted tre år efter tildelingen (2018) og er betinget af fortsat ansættelse på retserhvervelsestidspunktet. Derudover vil den endelige tildeling af antal aktier afhænge af bestyrelsens vurdering af selskabets generelle fremdrift.

Under IFRS regnskabspraksis bliver incitamentsordningen udgiftsført over optjenings­perioden i resultatopgørelsen under omkostninger i de respektive funktionsområder.

Tildelingen af aktieoptioner og betingede aktier ændrer ikke ved selskabets økonomiske forventninger.

Der er ikke tildelt optioner eller betingede aktier til bestyrelsens medlemmer.

ALK-Abelló A/S

Kontaktperson: Steen Riisgaard, bestyrelsesformand, tlf. 4574 7576