Investororientering og årsrapport 2014

Investeringsforeningen SmallCap Danmarks bestyrelse har d.d. behandlet og godkendt foreningens investororientering og årsrapport for perioden 1. januar – 31. december 2014, hvorfra følgende kan fremhæves:

• Investeringsforeningen realiserede i 2014 et underskud før skat på 6,2 mio. kr. og efter refundering af tidligere svensk udbytteskat blev resultatet efter skat et underskud på 5,3 mio. kr., hvilket svarer til et negativt afkast på 5,1%. Vi betragter resultatet som utilfredsstillende.
  • OMXCXC20-indekset, som er foreningens benchmark, steg med 4,1% i 2014 og foreningen underperformede således sit benchmark med 9,2%-point.
  • Det dårlige resultat skyldes en negativ kursudvikling i flere af foreningens største investeringer såsom DLH, Topsil, B&O, Solar og BE Group.
  • Medlemmernes formue pr. 31. december 2014 var på 99,5 mio. kr., hvilket svarer til en indre værdi på 9.092 kr. pr. investeringsforeningsandel.
  • Til trods for den skuffende udvikling i 2014 vurderer vi, at small cap segmentet rummer et uforløst langsigtet potentiale, men det er vanskeligt at vurdere hvornår dette potentiale bliver udløst.
  • Foreningen forventer et positivt aktiemarked og et positivt afkast og resultat i 2015. Vores forventninger er baseret på udsigten til en langsom forbedring i den europæiske økonomi. Det lave renteniveau og den lave oliepris øger forbrugernes rådighedsbeløb samtidig med, at styrkelsen af den amerikanske dollar forbedrer konkurrenceevnen for mange europæiske virksomheder.
  • Fra årets start og til dato har foreningen opnået et afkast på 15,3%.

Investeringsforeningen SmallCap Danmark

Niels Roth Christian Reinholdt
Formand for bestyrelsen Direktør

IF Årsrapport 2014.pdf Børsmedl. 01.2015 IO og Årsrapport.pdf IF investororientering 2014.pdf