MEDDELELSE#160–Årsregnskabsmeddelelse for 2014

Glostrup, 2015-03-17 20:05 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Generelt 2014

Et helt igennem utilfredsstillende år er ovre. Et år hvor selskabet både blev ramt af et fortsat vigende dansk Detail-marked, skuffende resultater fra datterselskaberne samt store kvalitetsproblemer på leverede og installerede komponenter fra leverandører. Selskabets initiativer for at reducere kapacitetsomkostningerne har haft en indledende effekt i det andet halvår af 2014,hvilket var medvirkende til et forbedret resultat i andet halvår 2014, hvor EBITDA androg et tab på DKK 1,4 mio. mod et tab på DKK 5,1 mio. i første halvår.

Ordreindgangen har generelt ikke været tilfredsstillende i 2014. Årets første 4 måneder var meget skuffende, og sammenholdt med annullering af to større ordrer til svenske kunder, bevirkede et meget skuffende resultat for første halvår. Ordreindgangen forbedredes i maj og juni, men desværre fortsatte den vigende tendens gennem andet halvår og selskabets spirende optimisme holdte desværre ikke stik.

Den fortsat generelt manglende investeringslyst i Detail-segmentet i Danmark, manglende offentlige udbud i Transport-segmentet samt datterselskabernes manglende budgetopnåelse medførte at omsætningen for 2014 kun udgjorde DKK 50,9 mio. mod DKK 66,0 mio. i 2013 – heraf omsatte Sverige DKK 6,5 mio. mod DKK 10,8 mio. i 2013 og Norge omsatte DKK 8,0 mio. mod DKK 18,2 mio. i 2013.

Den manglende omsætning kombineret med dækningsgraden på 51,3 % medførte et dækningsbidrag på kun DKK 26,1 mio. mod DKK 33,0 mio. i 2013. Det skal dog anføres, at reguleres der for de ekstraordinære omkostninger grundet kvalitetsproblemer, ville dækningsgraden have været ca. 3,5 % højere.

Selskabet har gennem det seneste år aktivt arbejdet på at nedbringe omkostninger. I 2014 androg selskabets kapacitetsomkostninger DKK 32,7 mio. i forhold til DKK 36,5 mio. i 2013, hvoraf personaleomkostninger udgjorde DKK 23,5 mio. mod DKK 26,0 mio. i 2013. Øvrige omkostninger var DKK 9,2 mio. mod DKK 10,5 mio. i 2013. Omkostningstilpasningerne vil få fuldt effekt i 2015.

Årets resultat
Selskabets EBITDA udgjorde et tab på DKK 6,5 mio. mod et tab i 2013 på DKK 3,6 mio. hvilket er meget utilfredsstillende. Det skal dog noteres at selskabets andet halvårs EBITDA resultat var et tab på ca. DKK 1,4 mio., hvilket trods alt indikerer at selskabet er på vej mod en forbedret driftssituation.

For 2014 kan ca. DKK 3,5 mio. kan henføres til kvalitetsproblematikker og DKK 1,0 mio. til ekstraordinære hensættelser på varelager.

Selskabets resultat efter skat udgjorde et tab på DKK 8,2 mio. mod et tab i 2013 på DKK 5,9 mio.

Baggrund for 2014 resultatet

Rationaliseringer og besparelser
Med baggrund i de utilfredsstillende resultater de seneste år, har selskabet i 2014 fortløbende iværksat initiativer med henblik på at opnå yderligere besparelser på flere områder herunder kontorflytning, outsourcing samt personale. Personaleomkostningerne i 2014 faldt således til DKK 23,5 mio. fra DKK 26,0 mio. i 2013.

Kvalitetsproblemer
Som nævnt i selskabets 2014-halvårsrapport, måtte selskabet desværre konstatere at have modtaget og installeret produkter fra underleverandører, der ikke levede op til de angivne specifikationer. Dette medførte, at alle berørte produkter måtte demonteres, udskiftes, repareres hos underleverandører og herefter monteres igen med store omkostninger til følge. Underleverandørerne påtog sig ansvaret for udbedring af de berørte komponenter på produkterne, men selskabet har haft store omkostninger til den fysiske ombytning og håndtering. Kvalitetsproblemerne anslås til at have kostet selskabet i alt DKK 3 mio. i direkte og indirekte omkostninger, hvilket har haft stor indvirkning på selskabets dækningsgrader og ikke mindst omkostninger i 2014. Herudover har der været et anseeligt internt ressource forbrug, som vurderes at have påvirket selskabets ny salg i perioden.

Særlige poster i årsrapporten

Selskabet har vurderet at egen udviklet skærme til Detail-segmentet, i en række tilfælde, ikke er priskonkurrencedygtige mere, og har derfor valgt at nedskrive varelageret ekstraordinært med DKK 1,2 mio.Herudover er udbedringer af førnævnte kvalitetsproblematikker ikke helt færdiggjorte, hvorfor selskabet har hensat DKK 0,5 mio. for at imødegå omkostningerne til de manglende udrulninger/reparationer, således at disse kvalitetsproblematikker ikke bør få driftsmæssige påvirkninger i 2015.

Afsætning
Transport segmentet er et marked præget af offentlige udbud, og da 2014 ikke bød på væsentlige udbud, kunne dette segment ikke kompensere for faldet i Detail-segmentet.

Transportsegmentet fortsætter dog sin positive udvikling, hvilket ses på antallet af udbud i 2015, samt segmentets generelle respons på de løsninger selskabet tilbyder. Selskabet har som planlagt forstærket sit fokus på transport-segmentet ved at tildele flere dedikerede ressourcer til dette segment i alle lande.

Selskabet fortsætter sin strategiske fokusering på specifikke markedssegmenter, og har valgt fremadrettet koncentrere sin indsats yderligere på de to segmenter Detail og Transport. Dette har resulteret i en meget tydelig tilgang til markedet, således at selskabets kernekompetencer og værdiskabelse for de enkelte kundesegmenter, træder mere tydeligt igennem i selskabet profil og dermed kundernes opfattelse af selskabet.

Markedet begynder i stigende grad at efterspørge løsninger, der kan integrere til kundens øvrige IT-løsninger eksempelvis e-commerce integration til Digital Skiltning i butikker eller eksempelvis integration til Rejsekortet i busser. Disse ønsker/krav vil medføre, at andre parametre end pris i højere grad vil have betydning for kundens valg af leverandør.

Virksomhedens pipeline er vokset markant siden Q4 2014, hvilket indikerer at der en vending i markedet mod det bedre.

Organisation
I løbet af 2014 er der foretaget flere organisationsændringer med sigte på at forbedre produktiviteten og optimere ressourceforbruget med deraf følgende omkostningsbesparelser. Ligeledes er der indgået aftaler om outsourcing af opgaver specielt inden for service i Norge og Sverige med henblik på at imødekomme fluktuationer i ordreindgangen. Koncernen havde i gennemsnit 50 medarbejdere i 2014 mod 54 medarbejdere i 2013. Ultimo 2014 var der 43 medarbejdere. Hertil kommer et outsourcing team i Pakistan på ca. 8 softwareudviklere og kvalitetsmedarbejdere.

Leverandører
Selskabet har desværre oplevet en svigtende kvalitet fra to betydende leverandører med store omkostninger til følge. Disse omkostninger er kun delvist blevet dækket af leverandørerne, hvorfor resultatet for 2014 er voldsomt påvirket i negativ retning.

Datterselskaber
Det norske datterselskab omsatte for DKK 8,1 mio. mod DKK 18,2 mio. i 2013, og realiserede et dækningsbidrag på DKK 5,3 mio. mod DKK 6,8 mio. i 2013.

Det svenske datterselskab omsatte for DKK 6,5 mio. mod DKK 10,8 mio. i 2013, og realiserede et dækningsbidrag på DKK 1,4 mio. mod DKK 4,2 mio. i 2013.

Fremtid
Selskabets ledelse er forsigtig optimistisk i forhold til 2015.

Som tidligere nævnt foretog ledelsen besparelsestiltag i starten af 2014. Den fulde effekt af de igangsatte besparelser vil blive opnået i 2015, og personaleomkostningerne forventes at andrage ca.  DKK 19,0 mio. (mod DKK 23,5 mio. i 2014) og øvrige omkostninger forventes at andrage DKK 8,0 mio. (mod DKK 9,2 mio. i 2014). Dette medfører, at selskabets samlede kapacitetsomkostninger forventes at falde fra DKK 32,7 mio. i 2014 til DKK 26,8 mio. i 2015 – en reduktion på 18%. En væsentligt årsag til dette, er selskabets danske medarbejdere kollektivt accepterede en lønnedgang på 10% (30% for direktion). Lønnedgangen konverteres dog til en bonus, såfremt selskabet opnår specifikke positive EBITDA-resultater i 2015.

På grund af fortsat stor usikkerhed ønsker selskabet ikke at offentliggøre et estimat for 2015. Med baggrund i selskabets backlog og pipeline er der en klar forventning om en forbedret omsætning og dækningsgrader for 2015. Dette sammenholdt med den stærkt forbedrede omkostningsstruktur så forventes et positivt EBITDA for året.

Selskabets langsigtede forventninger er fortsat positive. Selskabets markedsposition på de to fokus segmenter, segmenternes fremtidsudsigter, datterselskabernes muligheder samt markedskonsolideringen, gør at selskabets ledelse har positive forventninger til fremtiden.

For yderligere information se venligst det vedhæftede materiale eller kontakt:

Adm. Direktør                       Certified Adviser
Henrik Johnsen                     Gert Mortensen
Mermaid A/S                        Schrøder Partners A/S
Tlf. +45 44 52 92 00              Tlf. +45 23 60 32 88
hj@mermaid.dk         E-mail: gm@schroderpartners.dk

Mermaid er en af Skandinaviens førende aktør indenfor digital signage, med kontorer i Danmark, Norge og Sverige. Vi har løsninger i mere end 30 lande. Vi tilbyder en bred vifte af produkter og ydelser til retail, transport og den offentlige sektor. Vores kunder inkluderer 7-Eleven, A-apoteket, Arriva, Click, Comviq, Coop, City-Trafik, DSB, EDC, HI-FI Klubben, Matas, Opto Gruppen, Profil Optik, Silvan, Stark, TDC, Tele2, Telia, TOP-TOY, XL-Bygg og mange andre.

Mermaid-årsrapport 2014.pdf