Apetit alentaa arviotaan kuluvan vuoden liiketuloksesta ilman kertaeriä

Apetit Oyj, Pörssitiedote 18.3.2015 klo 18.30

Apetit muuttaa vuoden 2015 tulosohjeistustaan ja alentaa arviotaan kuluvan vuoden liiketuloksesta ilman kertaeriä.

UUSI TULOSOHJEISTUS VUODELLE 2015

Konsernin koko vuoden liiketuloksen ilman kertaeriä arvioidaan jäävän vertailuvuodesta. Vuoden ensimmäisen neljänneksen liiketuloksen ilman kertaeriä arvioidaan jäävän vertailukaudesta.

Sokerimarkkinoiden erittäin haastavan tilanteen johdosta Muut toiminnot -segmenttiin kuuluvan osakkuusyhtiö Sucroksen ennakoidaan tekevän kuluvana vuonna tappiollisen tuloksen.

Suomessa elintarvikesektorin markkinatilanne on haastava. Ruokaliiketoiminnan myynti ei ole yltänyt alkuvuonna tavoitetasolle ja arviota lähiajan kehityksestä on alennettu. Ruokaliiketoiminnassa käynnissä olevat pitkän aikavälin kannattavuusohjelmat ovat kuitenkin edenneet suunnitellusti. Niiden ennakoidaan vaikuttavan liiketulokseen vuoden kuluessa vaiheittain toimenpiteiden toteutuessa.

Johtuen kansainvälisten viljamarkkinoiden hintatason vaihteluiden suuresta vaikutuksesta koko konsernin liikevaihtoon Apetit ei anna arvioita koko vuoden liikevaihdon kehityksestä.

AIKAISEMPI TULOSOHJEISTUS VUODELLE 2015

Konsernin koko vuoden liiketuloksen ilman kertaeriä arvioidaan paranevan vertailuvuodesta. Vuoden ensimmäisen neljänneksen liiketuloksen ilman kertaeriä arvioidaan kuitenkin jäävän vertailukaudesta.

Suomessa elintarvikesektorin markkinatilanne on haastava. Ruokaliiketoiminnassa pitkän aikavälin kannattavuusohjelmilla tavoitellaan kannattavuuden ja kilpailukyvyn paranemista. Niiden ennakoidaan vaikuttavan liiketulokseen vuoden kuluessa vaiheittain toimenpiteiden toteutuessa.

Vilja- ja öljykasviliiketoiminnan kannattavuusedellytysten ei ennakoida muuttuvan merkittävästi vuonna 2015 vertailukaudesta. Sokerin alentuneen markkinahintatason arvioidaan vaikuttavan laskevasti Muut toiminnot -segmenttiin kuuluvan osakkuusyhtiö Sucroksen tulokseen.

Apetit julkaisee tammi-maaliskuun osavuosikatsauksen 5.5.2015 klo 8.30.

APETIT OYJ

Juha Vanhainen