Fondsbørsmeddelelse nr. 3 af 23.03.2015, Årsrapportmeddelelse for 2014

Bestyrelsen for Tivoli A/S har på bestyrelsesmøde den 23. marts 2015 behandlet og godkendt årsrapporten for 2014.

Årets resultat for Koncernen er i hovedtræk:

• Besøgstal 4.478.000 gæster mod 4.200.000 sidste år, en stigning på 6,6 %
  • Omsætning inkl. forpagtere og lejere 1.244,0 mio. kr. mod 1.144,8 mio. kr. sidste år, en stigning på 8,7 %
  • Omsætning ekskl. forpagtere og lejere 861,9 mio. kr. mod 735,9 mio. kr. sidste år, en stigning på 17,1 %
  • Resultat før af- og nedskrivninger 146,0 mio. kr. mod 125,3 mio. kr. sidste år, en stigning på 16,5 %
  • Resultat af primær drift er 61,6 mio. kr. mod 44,4 mio. kr. sidste år, en stigning på 38,7 %
  • Resultat før skat 56,4 mio. kr. mod 42,6 mio. kr. sidste år, en stigning på 32,4 %
  • Resultat efter skat 44,4 mio. kr. mod 37,0 mio. kr. sidste år, en stigning på 20,0 %

Et resultat før skat på 56,4 mio. kr. er i overensstemmelse med den opjustering, som blev meddelt i januar 2015; her blev forventet et resultat før skat på mellem 50 og 55 mio. kr.  Årsagen til fremgangen skal findes i en kombination af tiltag, der har været arbejdet på gennem en årrække. 2014 havde et historisk højt aktivitetsniveau med flere åbningsdage og blandt andet fejring af Rutschebanens 100 års dag. Det har medført et øget antal gæster og deraf følgende omsætning.

Vi kan glæde os over, at der er en mindre fremgang i andelen af turister blandt Tivolis gæster. Desuden viser vores undersøgelser, at gæsterne er særdeles tilfredse med deres besøg og gerne vil anbefale et besøg til andre. Disse udviklingsspor vil vi forfølge i de kommende år,” siger adm. direktør Lars Liebst.

Forventninger til 2015
Vejret og andre udefrakommende begivenheder kan have en stor indflydelse på Tivolis forretning og dermed udvikling i årets resultat. For 2015 forventes en omsætning lidt højere end 2014 omkring 900 mio. kr. Det forventes, at Koncernen vil opnå et overskud før skat i niveauet 50-60 mio. kr.

Tivoli åbner 1. april med et fuldt kulturelt program med såvel gratis oplevelser som koncerter og forestillinger med entré.

Jørgen Tandrup
Bestyrelsesformand

Lars Liebst
Adm. direktør