Pekka Lundmark nimitetty Fortumin uudeksi toimitusjohtajaksi

Espoo, Suomi, 2015-04-02 07:46 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- FORTUM OYJ PÖRSSITIEDOTE 2.4.2015 klo 8.46 EEST

DI Pekka Lundmark, 51, on nimitetty Fortumin uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä syyskuun 2015 alussa. Pekka Lundmark siirtyy Fortumiin Konecranes Oyj:n toimitusjohtajan tehtävästä, jossa hän on toiminut viimeiset 10 vuotta. Sitä ennen hän on toiminut mm. Hackman Oyj:n toimitusjohtajana vuosina 2002 - 2004 ja Nokia Oyj:ssä useissa eri johtotehtävissä vuosina 1990 - 2000.

"Fortum jatkaa strategiansa toteuttamista ja on valmis ottamaan kasvuaskelia ydinosaamisalueillaan vesivoimassa, ydinvoimassa ja yhdistetyssä sähkön ja lämmön tuotannossa. Kehitämme myös sähkönmyyntiin liittyvää liiketoimintaa ja kuluttajille suunnattuja palveluratkaisuja. Maantieteellisesti keskitymme pitkälti nykyisille kotimarkkinoillemme, minkä lisäksi arvioimme mahdollisuuksia EU:n yhdentyvillä energiamarkkinoilla. Haemme kiinnostavia tilaisuuksia osallistua voimalaitosten rakentamiseen, mutta todennäköisempää on, että merkittävä osa lähivuosien kasvustamme syntyy energiasektorin uudelleenjärjestelyprosessien ja yrityskauppojen kautta”, sanoo Fortumin hallituksen puheenjohtaja Sari Baldauf.

”Pekka Lundmarkilla on monipuolinen johtamiskokemus ja vankat näytöt kansainvälisen liiketoiminnan tuloksellisesta kehittämisestä. Valintaprosessissamme korostui hänen strategisen hahmottamiskykynsä selkeys ja strategian läpivientikykynsä, samoin hänen kokemuksensa yritysjärjestelyistä sekä luonnollisesti johtamisominaisuudet ja kokemus merkittävän pörssilistatun yrityksen toimitusjohtajana toimimisesta. Uskomme hallituksessa, että Pekka Lundmarkin ja Fortumin erinomaisen, energiasektorin laajasti kattavan johtoryhmän yhteistyö tulee asemoimaan yhtiön vahvaksi tulevaisuuden energiakentän toimijaksi", jatkaa Baldauf.

"Energia-ala on hyvin mielenkiintoisessa murroksessa ja monella tavalla yhteiskunnan kehityksen keskiössä. Olen vahvasti sitoutunut jatkamaan Fortumin työtä päästöttömän tuotannon kasvattamiseksi. Yhtiön poikkeuksellisen vahva tase antaa hyvät edellytykset investoida kasvuun ja puhtaaseen energiaan sekä uusien palvelujen kehittämiseen. Odotankin innolla pääseväni aloittamaan työt Fortumin osaavan henkilöstön ja johtoryhmän kanssa", sanoo Fortumin tuleva toimitusjohtaja Pekka Lundmark.

Lisätietoja antavat:
Pekka Lundmark, Fortumin tuleva toimitusjohtaja
Sari Baldauf, hallituksen puheenjohtaja, Fortum Oyj
Molempien soittopyynnöt: Gun Wangel, johdon assistentti, puh: 050 452 4121

Fortum Oyj
Helena Aatinen, viestintäjohtaja
puh. 010 45 20480

Median yhteydenotot myös:
Fortum Media Desk: puh. 040 1982 843

Analyytikot ja sijoittajat:
Sophie Jolly, johtaja, sijoittajasuhteet, puh. 010 45 32552

Lehdistötilaisuus torstaina 2.4.2015 klo 11.00
Fortumin tiloissa Keilaniementie 1, Espoo, järjestettävässä suomenkielisessä lehdistötilaisuudessa ovat tavattavissa Fortumin hallituksen puheenjohtaja Sari Baldauf sekä tuleva toimitusjohtaja Pekka Lundmark.

Tilaisuuden jälkeen tarjotaan lounas. Tilaisuuteen osallistuvia pyydetään esittämään lehdistökortti ja kuvallinen henkilötodistus.

Jakelu:
www.fortum.com/fi

CV - Pekka Lundmark

Syntynyt 1963
Suomen kansalainen
Diplomi-insinööri, Teknillinen Korkeakoulu, Teknillisen fysiikan koulutusohjelma, 1988
Naimisissa, kolme lasta
Sähköposti: pekka.lundmark@konecranes.com

Työkokemus

Konecranes Oyj, toimitusjohtaja, kesäkuu 2005 -
Konecranes on yksi maailman johtavista nostolaitevalmistajista, jonka asiakkaita ovat muun muassa koneenrakennus- ja prosessiteollisuus, voimalaitokset, telakat, satamat ja terminaalit. Yritys toimittaa asiakkailleen turvallisuutta ja tuottavuutta parantavia nostoratkaisuja ja huoltopalveluita kaikille nosturimerkeille ja työstökoneille. Vuonna 2014 Konecranes-konsernin liikevaihto oli yhteensä 2 011 miljoonaa euroa. Konsernilla on 12 000 työntekijää ja 600 toimipistettä 48 maassa. Konecranes Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq Helsingissä (osakkeen tunnus: KCR1V).  www.konecranes.com

Konecranes Plc, varatoimitusjohtaja, 2004 - 2005

Hackman Oyj, toimitusjohtaja, 2002 - 2004

Startupfactory Oy, Managing Partner, 2000 - 2002

Nokia Oyj, useita johtotehtäviä, 1990 - 2000

Liite: Pekka Lundmarkin kuva

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja
tulevien sukupolvien elämää. Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin tuottamalla,
myymällä ja jakelemalla sähköä ja lämpöä sekä tarjoamalla energia-alan
asiantuntijapalveluja. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan,
Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2014 Fortumin liikevaihto oli 4,75 miljardia euroa
ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,35 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee
noin 8 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.com/fi

Pekka Lundmark