Kommuniké från årsstämma i PledPharma AB

Stockholm, 2015-04-14 18:34 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Årsstämma i PledPharma AB (publ) har avhållits den 14 april 2015 varvid stämman beslutade i enlighet med framlagda förslag. De fullständiga beslutsförslagen framgår av kallelsen till stämman.

Under sitt anförande på årsstämman konstaterade VD Jacques Näsström att bolaget i slutet av mars 2015 tillkännagivit topline-resultat från en randomiserad dubbelblind placebokontrollerad fas IIb-studie (PLIANT) med läkemedelskandidaten PledOx®. I studien behandlades patienter med PledOx® i syfte att minska risken för biverkningar i samband med cellgiftsbehandling av avancerad tjock- och ändtarmscancer. Studien visade en kliniskt relevant minskning vad gäller förekomsten av skador på känselnerverna (neuropati) om 43 procent jämfört med placebo. Därutöver konstaterades att anti-cancereffekten av cellgifterna inte påverkades negativt av PledOx®-behandlingen. Baserat på dessa positiva data kommer nu diskussioner med potentiella partners att intensifieras. Samtidigt fortsätter arbetet med att definiera utformningen av registreringsstudier i dialog med den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA (U.S. Food and Drug Administration).

Vid årsstämman fattades bland annat följande beslut:

Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkning och balansräkning för verksamhetsåret 2014. Årets förlust om 48 420 380 kr avräknas mot överkursfonden och kvarvarande överkursfond balanseras i ny räkning.

Årsstämman beslutade att bevilja styrelsen och VD ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2014.

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av fem ledamöter utan suppleanter. Till ledamöter av styrelsen omvaldes Håkan Åström, Andreas Bunge, Martin Nicklasson, Sten Nilsson och Eva Redhe Ridderstad. Rolf Andersson har meddelat att han inte står till förfogande för omval. Årsstämman beslutade att styrelsearvode skall utgå med sammanlagt 880 000 kronor, varav 330 000 kronor ska utgå till styrelsens ordförande, 220 000 kronor till styrelseledamoten Eva Redhe Ridderstad och 110 000 kronor till övriga styrelseledamöter. Ersättning till revisor skall utgå enligt löpande räkning.

Vidare beslutades att styrelseledamot skall, om skattemässiga förutsättningar finns för fakturering samt under förutsättning att det är kostnadsneutralt för PledPharma, ges möjlighet att fakturera styrelsearvodet via bolag. Om styrelseledamot fakturerar styrelsearvode via bolag skall arvodet justeras för sociala avgifter och mervärdesskatt enligt lag så att kostnadsneutralitet uppnås för PledPharma.

Beslutades att för tiden intill utgången av årsstämman 2016, till revisor utse det registrerade revisionsbolaget BDO Mälardalen AB. Jörgen Lövgren kommer att fortsätta som huvudansvarig revisor.

Slutligen beslutades i enlighet med valberedningens förslag att årsstämman uppdrar åt styrelsens ordförande att ta kontakt med de tre största aktieägarna eller ägargrupperna per den 30 september 2015 för att utse tre ledamöter i valberedningen för tiden intill dess att ny valberedning utsetts enligt mandat från nästa årsstämma.

PledPharma i korthet

PledPharma utvecklar nya läkemedel som skyddar kroppen mot oxidativ stress – ett tillstånd som kan orsakas av bland annat cellgiftsbehandling och paracetamolförgiftning. Bolagets längst framskridna projekt PledOx® minskar nervskador i samband med cellgiftsbehandling. Läkemedelskandidaten Aladote™ utvecklas för att minska risken för akut leversvikt i samband med paracetamolförgiftning. Projektet PP-099 syftar till att begränsa de skador som uppstår på hjärtmuskulaturen vid hjärtinfarkt. PledPharmas läkemedelskandidater bygger på vidareutvecklingen av en substans som för helt andra ändamål redan använts av fler än 200 000 patienter. Detta kan begränsa utvecklingsrisken och förenkla registreringsprocessen. PledPharma (STO:PLED) är listat på Nasdaq First North. Erik Penser Bankaktiebolag är Certified Adviser. För mer information, se www.pledpharma.se

För ytterligare information kontakta:

Jacques Näsström, VD tfn 073 713 09 79

Johan Stuart, finansdirektör tfn 070 66 44 096