PowerCell lanserade nästa generations bränslecellsstack, S2, under Hannover-mässan

Det börsnoterade bränslecellsbolaget PowerCell Sweden AB (publ) lanserade under Hannover-mässan, en av världens största mässor inom industriteknik, i förra veckan nästa generationsbränslecellsstack,  S2, med stort intresse.  - Med denna nya generations bränslecellsstack har vi nu möjlighet att närma oss andra applikationsområden och bredda vår marknadspotential, säger Andreas Bodén, Marknads- och försäljningschef för PowerCell Sweden.

Det ledande bränslecellsbolaget PowerCell Sweden lanserade i förra veckan nästa generations bränslecellsstack, S2, på Hannover-mässan med stort intresse från branschen. PowerCells bränslecellsstack är konstruerad för att fungera i en kraftaggregatsmiljö (APU) på reformatgas samt på en mängd olika system som körs på ren vätgas, både för mobila och stationära applikationer. Den använder tunna bipolära metallplattor och toppmodern membranelektrodaggregat (MEA) för att ge en robust och högpresterande konstruktion förberedd för serieproduktion från början.

S2 kompletterar PowerCells första generations bränslecellsstack, S1 (1-5 kW), då den omfattar större effekter upp till 25 kW, fortfarande med samma höga tolerans mot CO. S2 använder protonutbytesmembran (PEM)-teknik och är valet för fordonsapplikationer. PEM är den vanligaste tekniken som används i dag, på grund av dess pålitliga och dynamiska egenskaper som möjliggör full effekt inom några sekunder.

En annan funktion är möjligheten för omfattande antal start och stopp, i hybridsystem ger denna funktion att tunga batteribuffertar kan hållas till ett minimum. PowerCells nya bränslecellsstack är effektiv, unik, patenterad och utformad för lågt tryckfall. Av central betydelse är det faktum att bränslecellsstacken S2 besitter en hög CO-tolerans, vilket är en nyckelfaktor för att kunna köras på reformatgas. Denna funktion har bevisats i omfattande labbtester samt tillsammans med PowerCells reformatorer i dess kompletta PowerPac.

- Efter tre år av utveckling är vi glada att vi nu kan presentera vår andra generations bränslecellsstack, S2, som mötte stort intresse under mässan i Hannover i förra veckan. Intresset från bl a transport-, telekombranschen är enorm med tanke på dessa industriers behov av att minska driftskostnaderna samtidigt som man vill finna kraftlösningar som är rena, hållbara, lätta och uppfyller den allt strängare miljölagstiftningen. Vi arbetar nu vidare med den fortsatta lanseringen och ser med stor tillförsikt på framtiden för denna produkt, säger Andreas Bodén, Marknads- och försäljningschef på PowerCell Sweden.

PowerCell har utvecklat bränslecellsteknik i mer än ett decennium, och har fulländat en unik design som möjliggör produktion av en lätt, mångsidig och tillförlitlig kraftkälla för flertalet applikationer.  PowerCells bränslecellssystem omvandlar diesel till el på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, med minimala avgaser och tyst drift.

Bränsleceller förväntas spela en mycket viktig roll i omställningen till förnyelsebara bränslen där den har stor potential att kunna ersätta de mindre kraftverken i många applikationer, men också som del i energilagringssystem och vid stora kraftverk på grund av sin höga verkningsgrad och låga emissioner.

Göteborg, 2015-04-20

Magnus Henell
VD, PowerCell Sweden AB (publ)
Email: magnus.henell@powercell.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
PowerCell Pressrelease 2015-04-20.pdf

Om PowerCell Sweden AB (publ)
PowerCell Sweden AB (publ) är Nordens ledande bränslecellsbolag som utvecklar miljövänliga elgeneratorer med unika bränsleceller och reformerteknologi som är lämplig för både existerande och framtida bränslesystem.

PowerCell har utvecklat bränslecellsteknik i mer än ett decennium, och har fulländat en unik design som möjliggör produktion av en lätt, mångsidig och tillförlitlig kraftkälla för bil-, transport- och stationära applikationer.

Genom att kombinera sin bränslecells- och reformerteknologi har PowerCell utvecklat ett bränslecellssystem som omvandlar diesel till el på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, med minimala avgaser och tyst drift. Bränslecellssystemet är initialt anpassat som elkraftförsörjning inom telekomindustrin.

PowerCell är en avknoppning från Volvokoncernen med målet att utveckla och producera miljövänliga kraftsystem baserade på en unik bränslecells- och reformerteknologi som matchar befintlig infrastruktur för bränsle. PowerCell är baserat i Göteborg. PowerCell Sweden AB (publ) är listat på First North vid Nasdaq Stockholm. Bland de största ägarna finns Volvo Group Venture Capital, Fouriertransform, Midroc New Technologies och Finindus. För ytterligare information, vänligen besök: www.powercell.se

PowerCell Pressrelease 2015-04-20.pdf