HMS Networks AB och Xilinx Inc. inleder samarbete för att ta fram nästa generations lösningar för industriell nätverksteknologi

Nya industriella nätverkslösningar ska utvecklas i vilka Anybusteknologi används i Xilinxs FPGA och Software-on-chip-erbjudande.

HMS (HMSN.ST) och Xilinx (NASDAQ: XLNX) har ingått ett samarbete för att leverera nästa generations nätverkslösningar där HMS ledande Anybusteknologi används i Xilinxs FPGA och SoC (software-on-chip)-produkter.

HMS är världsledande inom industriell nätverksteknologi och har anslutit mer än tre miljoner enheter till industriella nätverk i krävande applikationer med sin Anybusteknologi.

Xilinx® Artix®-7 FPGAs och Zynq®-7000 är programmerbara chip som kombinerar modern FPGA-teknologi med en tvåkärnig ARM® Cortex(TM)-A9 MPCore(TM) processor. Dessa ger utvecklare en kraftfull plattform för högprestandalösningar med inbyggd processorkraft och hårdvaruacceleration.

HMS, som är medlem i Xilinx Allience Partner Program, anpassar nu sin Anybusteknologi till Xilinx FPGA- och Zynq-plattformar för att ge Xilinxs kunder möjlighet att implementera stöd för industriella Ethernetnätverk som Profinet, Ethernet/IP, Powerlink and EtherCAT.  Målet är att skapa den första kompletta lösningen med IP kärnor för industriell kommunikation på Xilinx och lyfter Anybus plattformskoncept till en ny nivå av integration och produktivitet.

"Vi är mycket glada över att kunna erbjuda Anybus i Xilinx produkter. Marknaden för industriell kommunikation är mycket fragmenterad med avseende på protokoll standarder då många av nästa generations produkt plattformar kräver support av ett flertal nätverk. Med Anybusteknologin kommer våra Zynq-7000 kunder att få en beprövad, flexibel och tillförlitlig kommunikationslösning som märkbart förbättrar lanseringstiden för deras nya produkter", säger Christoph Fritsch, Director of Industrial, Scientific and Medical på Xilinx.

"Detta samarbete med Xilinx innebär att HMS tar ytterligare ett steg mot att integrera vår teknologi på nya plattformar. FPGA-teknologin är mycket populär inom industriella produkter och denna kombination av Xilinxs Zynq-teknologi och HMS Anybus-teknologi skapar en oslagbar kombination i fråga om att erbjuda prestanda, flexibilitet och en kort lanseringstid för krävande industriella applikationer" säger Staffan Dahlström, Koncernchef på HMS. "Vi ser samarbetet med Xilinx som ett viktigt komplement till vårt existerande Anybus-erbjudande av Chips, Bricks och Moduler för industriell kommunikation. Denna nya lösning innebär att Anybus kan användas i fler applikationer vilket öppnar nya marknader för HMS."

HMS förväntar sig att Anybusteknologin skall finnas tillgänglig för Zynq All Programmable SoC-kunder under andra halvan av 2015.

För mer information kontakta:
CFO och IR-chef HMS Networks AB Gunnar Högberg; e-post: guh@hms.se, telefon: + 46-35 17 29 95
CEO HMS Networks AB Staffan Dahlström; e-post std@hms.se, telefon: +46 35 17 29 01

Informationen är sådan som HMS Networks AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande klockan 15.00 den 27 april 2015.

HMS Networks AB (publ) är en världsledande leverantör av kommunikationsteknologi för industriautomation. Försäljningen som 2014 uppgick till 589 Mkr sker till mer än 90 procent utanför Sverige. Vid huvudkontoret i Halmstad samt i Weingarten bedrivs produktutveckling och delar av tillverkningen. Försäljningskontor finns i Japan, Kina, Tyskland, USA, Italien, Frankrike, Indien, England och Danmark. HMS har 370 anställda och producerar nätverkskort samt gateways för att koppla ihop olika nätverk under varumärket Anybus® och IXXAT® samt produkter för fjärrövervakning under varumärket Netbiter®. HMS är noterat på NASDAQ-OMX Nordiska Börs i Stockholm i kategorin Small Cap, Information Technology

Xilinx Inc.:. Xilinx utvecklar samtliga programmerbara teknologier och enheter, från hårdvara till mjukvara, digitalt till analogt och enkla eller stackade chip i 3D ICs. Dessa industri ledande enheter utvecklas i kombination med nästa generations design miljö och IP för att tillgodose ett brett kundbehov, från programmerbara logiska funktioner till programmerbar systemintegration. För mer information se www.xilinx.com.

Pressmeddelande PDF http://hugin.info/138433/R/1915298/684559.pdf

HUG#1915298