EXINI: Delårsrapport 1/2015

• Resultat per aktie -0,18 (1,23) SEK

VIKTIGA HÄNDELSER

EXINIs företrädesemission övertecknad

EXINIs nyemission, som stängde den 29 januari 2015, tecknades till 128 %, varav 91 % med företrädesrätt och till 37 % utan företrädesrätt. I emissionen emitterades totalt 7 352 432 aktier och den tillförde bolaget 18 039 730 SEK efter emissionskostnader.

EXINI sluter BSI-avtal med universitetssjukhuset RWTH Aachen

EXINI knöt till sig prestigefyllda universitetssjukhuset RWTH Aachen som en viktig referenskund för användningen av EXINI boneBSI för beräkning av BSI-värdet (Bone Scan Index) vid kvantifiering av skelettspridd prostatacancer (mCRPC).

Henrik Perlmutter utsedd till ny styrelseordförande i EXINI

Styrelseledamoten Henrik Perlmutter har utsetts till ordförande fram till och med årsstämman den 27 april på grund av Fredrik Lindgrens sjukskrivning.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

EXINI: Nytt uppgraderingsavtal med FUJIFILM RI Pharma

EXINI och FUJIFILM RI Pharma har kommit överens om att utveckla version 2.0 av mjukvaran EXINI heart (cardioREPO) i samarbete med flera framstående japanska universitetssjukhus.

VD-KOMMENTAR

Året inleddes med en övertecknad företrädesemission som tillförde bolaget medel och förtroende för en fortsättning av den strategiska satsningen på BSI som vinner mark vid behandling av skelettspridd prostatacancer. Detta märktes tydligt när vi nyligen arrangerade ett BSI-symposium tillsammans med FUJIFILM RI Pharma vid svenska ambassaden i Tokyo. Över 40 tongivande deltagare från såväl läkemedels- som CRO-branschen deltog. Kontakterna med läkemedelsföretagen är ett prioriterat område och dessa bearbetas nu även som en viktig säljkanal och nya affärsmodeller prövas.

Vi har också stärkt EXINIs position på den tyska marknaden med en genomförd affär med ett av Tysklands viktigaste universitetssjukhus och ett av Europas viktigaste behandlingscentra för prostatacancer. RWTH Aachen är bland annat involverande i framtagandet av de tyska riktlinjerna för behandling av avancerad prostatacancer. Men fortfarande syns inte efterfrågan i Tyskland på ett sätt som ger en ekonomisk resultatpåverkan.

EXINI fortsätter att utveckla sina produkter för den japanska marknaden genom uppgraderingsavtalet med FUJIFILM RI Pharma. Under projektet bidrar ett flertal japanska universitetssjukhus med medicinsk detaljkunskap till vår mjukvara cardioREPOs artificiella intelligens.

Vi arbetar under 2015 målmedvetet vidare med vår satsning på området biomarkörer och då speciellt vår imaging biomarkör BSI.

Magnus Aurell

VD, EXINI Diagnostics AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom att artificiell intelligens tolkar medicinska digitala bilder och ger diagnosförslag. Därmed fungerar systemet som beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom frekventa folksjukdomar såsom cancer, kranskärlssjukdom, demens och Parkinsons sjukdom. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 1000 aktieägare. Certified Adviser är Consensus.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

Exini_Q1_rapport_2015_150427_FINAL.pdf