Munksjö Oyj:s delårsrapport januari-mars 2015: Stabil EBITDA-marginal och förbättrat nettoresultat

Helsingfors, Finland, 2015-04-29 07:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --
MUNKSJÖ OYJ, DELÅRSRAPPORT, 29 april 2015 kl. 07.30 CEST

Centralt för första kvartalet 2015

- Nettoomsättningen uppgick till MEUR 280,2 (287,9).

- Det justerade EBITDA-resultatet uppgick till MEUR 26,5 (27,4) vilket motsvarar en justerad EBITDA-marginal på 9,5% (9,5%). Valutasäkringsförluster om MEUR 2,4 (0,1) bokades i segmentet Övrigt i första kvartalet.

- Justerat för poster av engångskaraktär uppgick rörelseresultatet till MEUR 13,2 (13,7). Det fanns inga poster av engångskaraktär under rapporteringsperioden.

- Rörelseresultatet uppgick till MEUR 13,2 (12,7) och periodens resultat till MEUR 9,7 (4,3).

- Valutasäkringsförlusten kompenserades mer än väl av valutakursvinster på finansiella tillgångar och skulder om MEUR 5,5 (-1,1).

- Resultat per aktie uppgick till EUR 0,19 (0,08).

- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MEUR -4,6 (-2,6).

NYCKELTAL               jan-mar jan-dec
MEUR     2015 2014 2014
Nettoomsättning     280,2 287,9 1 137,3
EBITDA (just.*)     26,5 27,4 105,0
EBITDA-marginal, % (just.*)     9,5 9,5 9,2
EBITDA     26,5 26,4 99,4
EBITDA-marginal, %     9,5 9,2 8,7
Rörelseresultat (just.*)     13,2 13,7 51,0
Rörelsemarginal, % (just.*)     4,7 4,8 4,5
Rörelseresultat     13,2 12,7 45,4
Rörelsemarginal, %     4,7 4,4 4,0
Periodens resultat     9,7 4,3 7,7
Resultat per aktie, EUR     0,19 0,08 0,14
Räntebärande nettoskuld     241,1 237,6 225,6

* Justerat för poster av engångskaraktär

Siffror inom parentes avser motsvarande period 2014 om inte annat anges. Denna delårsrapport är oreviderad. Delårsrapporten publiceras på svenska, finska och engelska. I det fall variationer mellan de tre versionerna finns, ska den svenska versionen gälla.

Kommentar av Munksjös verkställande direktör och koncernchef Jan Åström

”Årets första kvartal präglades av stabilitet och vi nådde en justerad EBITDA-marginal på samma nivå som motsvarande period föregående år. Då vårt första kvartal förra året var starkt volymmässigt, är jag nöjd över att vi nådde samma lönsamhetsnivå trots lägre volymer.

Nettoeffekten av de valutaförändringar som skett under kvartalet har inte haft någon nämnvärd påverkan på affärsområdenas sammantagna resultat. Valutakursförändringarna har däremot påverkat resultatutvecklingen för respektive affärsområde. För de svenska enheterna har effekten varit positiv. Munksjös svenska enheter omfattar massabruket i Aspa inom affärsområdet Release Liners samt anläggningarna i Billingsfors och Jönköping inom affärsområdet Industrial Applications. För affärsområden med hög andel köpt massa, det vill säga Decor, Release Liners och Graphics and Packaging, var effekten negativ.

Koncernens rullande nio månaders valutasäkringar för flöden i USD och SEK, gav i det första kvartalet en negativ resultateffekt om cirka MEUR 2,4. Denna valutaförlust ligger i segmentet Övrigt och påverkar inte affärsområdenas resultat.

För att säkerställa vår servicenivå under underhållsstoppet i massabruket Aspa i slutet av april har massalagret ökats, vilket påverkade rörelsekapitalet negativt i kvartalet.

Arbetet för att nå vårt lönsamhetsmål, en EBITDA-marginal om 12 procent i slutet av 2016, fortsätter enligt plan.”

Framtidsutsikter

Utsikterna för efterfrågan på specialpapper för andra kvartalet 2015 är stabila.

Priserna på Munksjös specialpappersprodukter i lokal valuta väntas successivt öka under andra kvartalet 2015 jämfört med första kvartalet 2015.

Som tidigare kommunicerats, kommer intervallet mellan underhållsstoppen vid produktionsanläggningen i Aspa att förlängas från 12 till 18 månader. Nästa underhållsstopp kommer att genomföras under andra kvartalet 2015 och förändringen av intervallet träder i kraft därefter. Resultateffekten av underhållsstoppet förväntas uppgå till cirka MEUR -4.

De årliga underhålls- och semesterstoppen i det andra och tredje kvartalet samt de säsongsmässiga stoppen i slutet av december 2015 förväntas ske i ungefär samma utsträckning som under 2014.

Kassaflödeseffekten av investeringarna i anläggningstillgångar för helåret 2015 förväntas uppgå till cirka två tredjedelar av avskrivningsnivån.

Munksjökoncernen

jan-mar jan-dec
MEUR     2015 2014 2014
Nettoomsättning     280,2 287,9 1 137,3
EBITDA (just.*)     26,5 27,4 105,0
EBITDA-marginal, % (just.*)     9,5 9,5 9,2
EBITDA     26,5 26,4 99,4
EBITDA-marginal, %     9,5 9,2 8,7
Rörelseresultat (just.*)     13,2 13,7 51,0
Rörelsemarginal, % (just.*)     4,7 4,8 4,5
Rörelseresultat     13,2 12,7 45,4
Rörelsemarginal, %     4,7 4,4 4,0
Periodens resultat     9,7 4,3 7,7
Investeringar     8,9 5,5 35,1
Medeltal anställda, FTE     2 755 2 770 2 765

* Justerat för poster av engångskaraktär

Första kvartalet 2015

Nettoomsättningen uppgick till MEUR 280,2 (287,9).

Det för engångsposter justerade EBITDA-resultatet minskade till MEUR 26,5 (27,4) med en justerad EBITDA-marginal på 9,5% (9,5%). Valutasäkringsförluster om MEUR 2,4 (0,1) samt kostnader om MEUR 0,6 (0,0) relaterade till det aktiebaserade incitamentsprogrammet bokades i segmentet Övrigt i första kvartalet. Det fanns inga engångsposter under rapporteringsperioden.

Video- och telefonkonferens

En direktsänd kombinerad press-, telefon- och webbkonferens för investerare, analytiker och media ordnas på publiceringsdagen den 29 april 2015 kl. 10.00 CEST (11.00 EEST) på restaurang Savoy, rum Kabinetti 2 (Södra esplanaden 14, sjunde våningen, Helsingfors). Rapporten presenteras av Jan Åström, verkställande direktör och koncernchef. Konferensen hålls på engelska.

Konferensen sänds direkt på internet och en inspelning kommer att finnas tillgänglig på samma webbadress senare samma dag. Deltagare i telefonkonferensen ombeds ringa in 5-10 minuter innan konferensen börjar.

Detaljer för webb- och telefonkonferensen

Telefonnummer i Sverige: +46 (0)8 5052 0110
Telefonnummer i Finland: +358 (0)9 2313 9201
Konferensens kod: 952567
Länk till webbkonferensen: http://qsb.webcast.fi/m/munksjo/munksjo_2015_04129_q1/

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jan Åström, Vd och koncernchef, tfn +46 10 250 1001
Pia Aaltonen-Forsell, CFO, tfn +46 10 250 1029

Munksjö - Intelligent pappersteknologi

Munksjö är en världsledande tillverkare av avancerade pappersprodukter utvecklade med intelligent pappersteknologi. Munksjö erbjuder och utvecklar kundspecifik innovativ design och funktionalitet i allt från ytskikt för golv, kök och möbler till releasepapper, konsumentnära förpackningar och energiöverföring. Omställningen till ett hållbart samhälle är en naturlig drivkraft för Munksjös tillväxt då produkterna kan ersätta icke förnyelsebara material. Detta är vad ”Made by Munksjö” står för. Munksjös globala närvaro och sätt att interagera med kunderna formar en internationell serviceorganisation med omkring 2 900 anställda och 15 anläggningar i Frankrike, Sverige, Tyskland, Italien, Spanien, Brasilien och Kina. Munksjös aktie är noterad på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. Läs mer på www.munksjo.com.

Munksjö Oyj_delårsrapport_Q1 2015.pdf