DOVRE GROUPIN OSAVUOSIKATSAUS 1.1. – 31.3.2015

Espoo, 2015-04-29 07:45 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --
Dovre Group Oyj                Osavuosikatsaus              29.4.2015 klo 8.45

DOVRE GROUPIN OSAVUOSIKATSAUS 1.1. – 31.3.2015

Q1: Myynti ennätystasolle – yritysjärjestelyyn liittyvät kulut painoivat liiketuloksen tappiolle

Tammi-maaliskuu 2015

• Liikevaihto 26,2 (24,7) milj. euroa – kasvua 6 %, vertailukelpoisin valuuttakurssein 2 %
  • Projektihenkilöstö: liikevaihto 24,1 (22,9) milj. euroa – kasvua 5 %
  • Konsultointi: liikevaihto 2,1 (1,8) milj. euroa – kasvua 18 %
  • Liiketulos -0,1 (0,3) milj. euroa eli -0,3 (1,3) % liikevaihdosta. Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä 0,2 (0,4) milj. euroa eli 0,8 (1,5) prosenttia liikevaihdosta.
  • Tulos 0,1 (0,1) milj. euroa
  • Osakekohtainen tulos 0,00 (0,00) euroa
  • Liiketoiminnan nettorahavirta 0,0 (-1,3) milj. euroa
  • Varsinainen yhtiökokous hyväksyi Norwegian Petroleum Consulting Group AS:n (NPC) koko osakekannan hankinnan. Tavoitteena on saada kauppa päätökseen vuoden 2015 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Tarkennamme 12.2.2015 annettua taloudellista ohjeistustamme vuodelle 2015: Konsernin liikevaihdon ennustetaan olevan samalla tasolla kuin vuonna 2014. Liiketuloksen odotetaan paranevan vuodesta 2014. Ohjeistus ei sisällä mahdolliseen NPC-yritysjärjestelyyn liittyviä kertaluonteisia eriä eikä sen vaikutusta liikevaihtoon tai liiketulokseen.

Aikaisempi ohjeistus: Konsernin liikevaihdon ennustetaan olevan samalla tasolla kuin vuonna 2014. Liiketuloksen odotetaan paranevan vuodesta 2014.

TOIMITUSJOHTAJA PATRICK VON ESSEN:

”Myynnin kasvu jatkui vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ja oli kaikkien aikojen korkein. Myynti kasvoi sekä euroissa että vertailukelpoisin valuuttakurssein. Tämä on haastavassa markkinatilanteessa hyvä saavutus. Ensimmäisen neljänneksen liiketulos painui tappiolle. Pääsyynä tähän oli yritysjärjestelyyn liittyvät kertaluonteiset erät. Jatkamme kustannustehokkuuden parantamista läpi organisaation. Katsauskauden aikana sovimme muutoksista, jotka johtavat noin 0,3 miljoonan euron vuosittaisiin säästöihin Suomessa. Nämä säästöt toteutuvat osittain tänä vuonna ja kokonaan ensi vuonna. Myös muissa maissa toimenpiteet kustannustehokkuuden parantamiseksi jatkuvat.

Projektihenkilöstön kysyntä on laskussa erityisesti Norjassa. Projektihenkilöstö-liiketoimintamme myynti kuitenkin kasvoi katsauskaudella. Projektihenkilöstö-liiketoiminnan kannattavuus heikentyi vuodentakaisesta, johtuen pääasiallisesti laskuttamattomasta työajasta Norjassa ja asiakkaidemme edellyttämistä alennuksista. Emme onnistuneet täysimääräisesti alentamaan kustannuksiamme vastaavasti. Samalla panostukset tulevaisuuden kasvuun – lähinnä Dovre Club ja kansainvälinen myynti – olivat vertailukautta suuremmat.

Konsultointi-liiketoimintamme myynti ja liiketulos paranivat selvästi edellisvuodesta. Erityisesti Norja ja Ruotsi paransivat viime vuoteen verrattuna.

Lokakuussa 2014 julkaistun fokusoidun kasvun strategian mukaisesti tavoittelemme 200 miljoonan euron liikevaihtoa ja yli 10 miljoonan euron liiketulosta vuonna 2019. Maaliskuun alussa julkaisimme ehdollisen yritysjärjestelyn Norwegian Petroleum Consulting Groupin kanssa. Toteutessaan järjestely vie meidät merkittävästi lähemmäksi strategista liikevaihtotavoitettamme. Teemme par’aikaa yritysjärjestelyyn liittyvää integraatiosuunnittelua. Tavoiteemme on edelleen, että kauppa saatetaan loppuun tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Osakkuusyhtiömme SaraRasan omistama pellettitehdas on siirretty Surabayaan. Uusi paikka mahdollistaa varmemman ja paremman raaka-aineen saatavuuden, alemmat tuotantokustannukset ja paremman logistiikan. Tuotanto alkaa uudestaan syksyllä suunnitelmien mukaan.”

NÄKYMÄT JA OHJEISTUS VUODELLE 2015

Markkinoilla on edelleen useita epävarmuuksia, mm. yleinen taloudellinen kehitys, öljyn hinta ja poliittinen epävakaus. Päämarkkinamme sijaitsevat kuitenkin poliittisesti ja taloudellisesti vakaissa maissa. Asiakkaamme ovat yhä varovaisempia tekemään investointipäätöksiä, emmekä odota kysynnän vilkastuvan vuoden 2015 aikana. Vahva panostuksemme myyntityöhön luo kuitenkin hyvät edellytykset kasvattaa Projektihenkilöstö-liiketoiminnan markkinaosuutta. Konsultointi-liiketoiminnassa meillä on vahva tilauskanta sekä julkisen että yksityisen sektorin asiakkailta.

Markkinat konsolidoituvat ja odotamme tämän trendin jatkuvan. Odotamme kiinteiden kustannustemme laskevan vuosi vuodelta suhteessa liikevaihtoon.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT

Milj. euroa
1-3 2015 1-3 2014 Muutos % 1-12
Liikevaihto 26,2 24,7 6,0 98,9
Liiketulos -0,1 0,3 -121,8 1,2
% liikevaihdosta -0,3 % 1,3 %   1,2 %
Tulos 0,1 0,1 -31,9 0,3
% liikevaihdosta 0,2 % 0,4 %   0,3 %
Liiketoiminnan nettorahavirta 0,0 -1,3 103,7 1,9
Rahavarat 10,5 12,1 -12,8 10,3
Nettovelkaantumisaste, % -43,4 % -52,5 % -17,3 -42,2 %
Tulos/osake, euroa
  Laimentamaton 0,00 0,00 -32,3 0,00
  Laimennettu 0,00 0,00 -32,1 0,00

TIEDOTUSTILAISUUS TULOKSESTA

Dovre Groupin tiedotustilaisuus tammi-maaliskuun 2015 osavuosikatsauksesta pidetään keskiviikkona 29.4.2015 klo 10.00 Helsingin pörssiklubilla, osoitteessa Fabianinkatu 14 A, 4. krs.

Tilaisuuden esitysaineisto, joka on englanniksi, on saatavilla yhtiön kotisivuilla www.dovregroup.com.

Tämä tiedote on lyhennelmä Dovre Group Oyj:n osavuosikatsauksesta 1.1. – 31.3.2015. Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä ja saatavilla verkkosivuillamme www.dovregroup.com -> sijoittajat.

Helsingissä, 28. huhtikuuta 2015

Dovre Group Oyj

Lisätietoja:

Dovre Group Oyj
Patrick von Essen, toimitusjohtaja
patrick.essen@dovregroup.com

Heidi Karlsson, talousjohtaja
heidi.karlsson@dovregroup.com

Puh. 020 436 2000
www.dovregroup.com

Dovre Group on kansainvälisesti toimiva projektihenkilöstön ja -johtamisen palvelutoimittaja. Dovre Group -konsernin liiketoimintaryhmät ovat Projektihenkilöstö ja Konsultointi. Vuonna 2014 Dovre Group -konsernin liikevaihto oli 98,9 miljoonaa euroa. Maailmanlaajuisesti konsernissa toimii yli 480 henkilöä. Konsernilla on toimipisteet Norjassa, Kanadassa, Yhdysvalloissa, Yhdistyneissä Arabiemiraateissa, Venäjällä, Suomessa ja Ruotsissa. Dovre Group Oyj on listattu NASDAQ OMX Helsingissä (tunnus: DOV1V). Yhtiön kotisivu: www.dovregroup.com

Jakelu