Finansiell information från Avito för det första kvartalet 2015

Stockholm, 2015-04-30 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Vostok Nafta Investment Ltds ("Vostok Nafta") största innehav Avito AB, har idag publicerat resultat och nyckeltal för det första kvartalet 2015.

Avito äger och driver Rysslands största onlineplattform för köp- och säljannonser. Alla intäkter genererade under 2014 och 2015 är hänförliga till Avito.ru.

Nyckeltal för det första kvartalet 2015

− Omsättningen uppgick till 1 207 MRUB, (20,6 MUSD) - en ökning med 42% jämfört med första kvartalet 2014 (852 MRUB).

− Justerad EBITDA*-marginal uppgick till 46.4% eller 560 MRUB (9,6 MUSD) jämfört med det första kvartalet 2014 (justerad EBITDA-marginal om 46.1% eller 393 MRUB).

− Avito hade vid utgången av det första kvartalet 2015 likvida medel om mer än 152 MUSD

− Antalet sidvisningar uppgick till 26 miljarder (41% från mobil) jämfört med 17 miljarder (27% från mobil) under samma period 2014.

− Månatlig publik, enligt TNS Ryssland (endast desktop-trafik), uppgick till 27,4 miljoner under mars 2015 jämfört med 25,8 miljoner i mars 2014.

I maj 2014 skapade Avito AB dotterbolaget Domofond Holding AB (”Domofond”) tillsammans med Korbitec Singapore PTE LTD (ett bolag i Naspers-koncernen) för att utveckla en fastighetsportal i Ryssland under varumärket Domofond och driva domofond.ru. Domofond.ru är fortfarande i ett utvecklingsstadium och genererar inte några intäkter. Under det första kvartalet 2015 investerade Avito betydande belopp i Domofond som lanserade tv-kampanjer i Moskva, St Petersburg och Rysslands 13 största städer.

Avito ger ej prognoser om framtida utveckling.

Alla USD belopp har beräknats med USD/RUB-kursen 58,4643 per den 31 mars 2015.

*Justerad EBITDA definieras som nettoresultat plus (1) avskrivningar och nedskrivningar, (2) aktierelaterade ersättningar, (3) inkomstskatt minus (A) finansiella intäkter och kostnader.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Björn von Sivers, Investor Relations, Tel 08-545 015 50

vn_150430_Avito1Q15_s.pdf