Zealand afholder tre præsentationer på den amerikanske TIDES 2015 konference – inklusiv en keynote

• Keynote-præsentation med titlen ”Status og fremtidsudsigter for peptid-lægemidler” af Dr. Lene Jessen, chef for farmakologi, Zealand • Forskere fra Zealand præsenterer innovativt design af nye peptid-lægemidler

København, 2015-05-04 09:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- 4. maj 2015 - Zealand Pharma A/S (Nasdaq Copenhagen: ZEAL) ("Zealand") meddeler, at selskabet er repræsenteret i nøgleroller på TIDES 2015, en årligt tilbagevendende global konference afholdt i USA med fokus på opfindelser, klinisk udvikling og fremstilling af terapeutiske peptider og oligonukleotider. Konferencen afholdes 3. - 6. maj 2015 i San Diego, Californien.

Dr. Lene Jessen, chef for afdelingen for farmakologi på Zealand, vil give en af konferencens keynote-præsentationer. I sin tale vil Lene skitsere den aktuelle status for peptider som lægemidler inklusiv en diskussion af deres styrke-/svaghedsprofil og præsentere spektret af nye, spirende muligheder inden for design og udvikling af terapeutiske peptider. Lene vil også i sin præsentation give en opdatering på Zealands portefølje af peptid-baserede lægemidler i udvikling.

Lise Giehm, ph.d. og seniorforsker på Zealand vil lede en præsentation af virksomhedens udviklingsprogram for en stabil glukagon-analog til behandling af alvorlig, akut hypoglykæmi (blodsukkerfald) forbundet med diabetes. Lise vil vise, hvordan Zealand igennem en række af iterative ændringer i den molekylære struktur bag naturligt forekommende glukagon har formået at designe en forbedret glukagon-analog (ZP-GA-1). ZP-GA-1 har vist sig stabil ved længere tids opbevaring ved stuetemperatur og i en flydende form med samme virkningsprofil (farmakokinetiske og farmakodynamiske egenskaber) som naturligt forekommende glukagon. Zealand undersøger aktuelt ZP4207, der er en yderligere forbedret udviklingskandidat fra glukagon-programmet, i et klinisk fase I-studie, hvorfra resultaterne ventes tilgængelige medio 2015.

Dr. Jon Griffin, seniorforsker på Zealand, vil præsentere en videnskabelig artikel med titlen ”Kimære og hybride peptider med multifunktionelle terapeutiske egenskaber samlet i ét lægemiddel”. I sin præsentation vil Jon give eksempler på Zealand-designede kimære og hybride peptider med mere end én farmakologisk aktivitet samlet i ét lægemiddel, inklusiv virksomhedens dobbeltvirkende GLP-1-gastrin-peptidagonist i præklinisk udvikling til behandling af diabetes.

Der vil ikke blive offentliggjort væsentlig ny information af finansiel eller forretningsmæssig karakter vedrørende Zealand i forbindelse med præsentationerne på TIDES-konferencen.

●●●●●

For yderligere information kontakt venligst:

Hanne Leth Hillman, direktør for kommunikation og Investor Relations
Tlf. 50 60 36 89, e-mail:
hlh@zealandpharma.com

Om Zealand Pharma

Zealand Pharma A/S ("Zealand") (Nasdaq Copenhagen: ZEAL) er et biotekselskab med hovedsæde i København, Danmark. Zealand har ekspertise inden for identificering, design og udvikling af nye peptid-lægemidler og besidder herudover også kompetencer inden for design og udførelse af kliniske studier. Det terapeutiske fokus er på kardio-metaboliske sygdomme og akutte indikationer, og selskabet har en pipeline med egne, nye lægemiddelprodukter, er udvikles sideløbende med en partner-baseret produkt- og udviklingsportefølje.

Zealands første, opfundne lægemiddel er lixisenatid (Lyxumia®), der markedsføres (ex USA) af Sanofi til behandling af type 2-diabetes under en global licensaftale. Aftalen omfatter også LixiLan, der er et kombinationsprodukt af lixisenatid og Lantus® i fase III-udvikling. Registreringsansøgninger er planlagt for lixisenatid i USA i 3. kvartal 2015 og for LixiLan i USA og EU i hhv. 4. kvartal 2015 og 1. kvartal 2016.

Zealands pipeline af egne, fuldejede produkter omfatter danegaptid (forebyggelse af hjerteskader efter en akut blodprop) i fase II og ZP4207 (et nyt stabilt glukagon-produkt til behandling af akut lavt blodsukker forbundet med diabetes) i fase I samt flere andre terapeutiske peptider i klinisk og præklinisk udvikling. Partnerskaber er et vigtigt strategisk element til at optimere virksomhedens ekspertise, mindske udviklingsrisikoen ved store kliniske studier samt sikre finansiering og optimal markedsføring af virksomhedens lægemidler. Zealand har globale partnerskaber og licensaftaler med Sanofi, Helsinn Healthcare, Boehringer Ingelheim og Lilly.

For yderligere information: www.zealandpharma.com               Følg os på Twitter @ZealandPharma

01-15_0504 - Tre Zealand-præsentationer på TIDES-konferencen - DA_Final.pdf