Mekalasi Oy Biohitin pikatestien jakelijaksi Suomessa

Biohit Oyj lehdistötiedote 4.5.2015 klo 11:15 paikallista aikaa (EEST)

Biohit Oyj ja Mekalasi Oy ovat sopineet, että Mekalasi Oy toimii Biohit Oyj:n pikatestien jakelijana Suomessa. Sopimus astuu voimaan heti.

Biohitin H. pylori UFT300 on pikatesti helikobakteeri-infektion havaitsemiseen koepalasta. Tämän pikatestin herkkyys ja tarkkuus ovat tutkitusti huippuluokkaa, ja myös nopeutensa puolesta se soveltuu erittäin hyvin H. pylori -diagnostiikkaan.

ColonView on markkinoiden paras pikatesti suolistosyövän seulontaan. Tämä herkkä testi havaitsee sekä ylemmästä että alemmasta ruoansulatuskanavasta peräisin olevan piilevän veren pystyen löytämään jopa erittäin pienet hyvänlaatuiset kasvaimet (polyypit) sekä syövän esiasteet (adenoomat).

Biohitin LIQT-pikatesti mahdollistaa laktoosi-intoleranssin nopean toteamisen pohjukaissuolen limakalvolta otetusta koepalasta.

Keliakiapikatesti (CDQT) mittaa elimistön kudosperäisen transglutaminaasin (tTG) IgA, IgG ja IgM vasta-aineita ja negatiiviset tulokset sulkevat pois keliakian. Tämä sormenpään verinäytteestä tehtävä testi on huomattavan käyttäjäystävällinen ja vähentämällä turhia tähystyksiä säästää huomattavasti terveydenhuollon kustannuksia.

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ”Kasvava Mekalasi Oy on luonteva kumppani Biohitille Suomessa pikatestien osalta.”

Operatiivinen johtaja, John Ekholm, Mekalasi Oy: ”Biohitin pikatestivalikoimaan kuuluvat esimerkiksi maailman nopein helikobakteeripikatesti, kuten myös sormenpään verinäytteestä tehtävä lapsiystävällinen keliakiapikatesti ja markkinoiden paras pikatesti suolistosyövän seulontaan. Nämä sopivat hyvin Mekalasin jo olemassa olevaan jakeluverkostoon Suomessa.”

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj
puh. +358 9 773 861
investor.relations@biohit.fi
www.biohit.fi

Biohit lyhyesti

Biohit Oyj on globaaleilla markkinoilla toimiva suomalainen bioteknologiayritys. Biohitin missio on "Innovating for Health” - tuotamme innovatiivisia tuotteita ja palveluita edistämään tutkimusta ja varhaista diagnostiikkaa. Biohitin pääkonttori on Helsingissä, ja tytäryhtiöt sijaitsevat Italiassa ja Iso-Britanniassa. Biohitin B-sarjan osakkeet (BIOBV) noteerataan Nasdaq Helsingin Small cap/Terveydenhuolto-ryhmässä. www.biohit.fi

Mekalasi lyhyesti

Vuonna 1952 perustettu Mekalasi Oy on terveydenhuoltoalan tarvikkeiden myynti- ja markkinointiyritys. Mekalasi on dynaaminen yritys joka tarjoaa kattavan valikoiman laboratorio ja sairaanhoidon tuotteita. Mekalasi konserniin kuuluu myös sopimusvalmistaja Plastone Oy joka on yksi Mekalasin merkittävistä toimittajista, mutta suurin osa tuotteiden toimittajista on isoja kansainvälisiä yrityksiä. Konserni on suomalaisessa perheomistuksessa ja työllistää yli 100 henkilöä.