BTS Groups resultat ökar 37 procent under första kvartalet

Stockholm, Sverige, 2015-05-07 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

• Nettoomsättningen uppgick till 218,3 (154,2) MSEK. Rensat för valutakursförändringar var tillväxten 15 procent.
  • Resultatet före skatt ökade med 37 procent till 11,6 (8,5) MSEK.
  • Resultatet efter skatt ökade med 33 procent till 7,8 (5,9) MSEK.
  • Resultatet per aktie ökade med 31 procent till 0,42 (0,32) SEK.

BTS har, som tidigare meddelats, slutfört förvärvet av det sydafrikanska företaget AVO Vision.

Nya kunder i under första kvartalet var bland andra Citizens Bank, Danone, Gas Natural, Sandoz, Uber och Visa.

VD kommentar

"Fortsatt tillväxt

BTS startar året bra och ökar resultatet med 37 procent under det första kvartalet.

Förbättringen drivs av BTS Nordamerika som visar mycket god tillväxt och resultatökning, och får extra vind i seglen av den högre dollarkursen. BTS Europa inleder 2015 med ett kvartal utan tillväxt, men orderingången har varit god och en stor andel utvecklingsprojekt har levererats, och utsikterna för helåret är positiva. I BTS Övriga marknader ökar både intäkter och resultat 17 procent. APG visar god tillväxt och resultatet ökar.

Under inledningen av 2015 vinner BTS ett stort antal viktiga globala projekt. Våra investeringar i marknad, produkter, organisation och digitala lösningar visar resultat. BTS konkurrenskraft är mycket god. Genom att kombinera BTS lösningar med Fenestras, som vi förvärvade under det fjärde kvartalet i fjol, öppnas ett nytt segment för BTS – assessments för rekrytering och utveckling – där vi erbjuder våra kunder innovativa och effektiva lösningar. För 2015 totalt bedömer vi att resultatet blir bättre än under 2014." kommenterade VD Henrik Ekelund resultatet av det första kvartalet 2015.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Thomas Ahlerup

Informationschef och chef Investor Relations

BTS Group AB

Phone                                +46-8-5870 7002

Mobile                              +46-768-966 300

E-mail                                thomas.ahlerup@bts.com

Om BTS Group AB

BTS är världsledande inom området skräddarsydda affärssimuleringar och upplevelsebaserad inlärning, BTS levererar lösningar som stöder uppdragsgivarnas förändrings- och förbättringsprocesser med målet att öka effektiviteten, accelerera förändring och förbättra affärsresultat. BTS adderar värde främst inom tre områden: Strategisk utveckling & Affärsmannaskap, Ledarskap och Chefskap, samt Försäljning. BTS Group med huvudkontor i Stockholm, Sverige har mer än 400 kvalificerade medarbetare på 32 kontor i 22 länder på alla sex kontinenter.

BTS arbetar med mer än 400 av världens största och ledande bolag inklusive fler än 30 av världens 100 största bolag som t.ex. AT&T, Chevron, Coca-Cola, Ericsson, Google, H.J. Heinz Company, Microsoft, HP, Sony, Twitter och Unilever. BTS är noterat på Stockholmsbörsen och handlas under symbolen BTS B.

BTS Group AB omsatte 781,5 MSEK under 2014.

För mer information om BTS besök os på: http://www.bts.com

Besök gärna BTS pressrum på myNewsdesk: http://www.mynewsdesk.com

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

150507_BTS Group Interim Report Q1 2015_SWE.pdf