Delårsrapport januari - mars 2015

Sammanfattning av perioden januari-mars 2015
- Nettoomsättning för kvarvarande verksamheter uppgick till 27,6 (25,6) Mkr.
- Rörelseresultat (EBIT) för kvarvarande verksamheter uppgick till -10,3 (0,5) Mkr.
- Resultat efter skatt för kvarvarande verksamheter -10,5 (0,4) Mkr.
- Resultat efter skatt för koncernen, inklusive avyttrade verksamheter, uppgick till -10,5 (-5,4) Mkr.
- Resultat per aktie för kvarvarande verksamhet -2,52 (0,17) kr.
- Ökade projektkostnader, svagare krona och sträng vinter i norr påverkar resultatet.
- Teckningsoption serie TO:2 avslutad.
- Marknaden utvecklas starkt mycket tack vare EUs skärpta utsläppskrav
- Stort antal branscher och industrier berörs vilket syns i en växande offertstock
- Genomförd koncernsamordning skapar goda affärsmöjligheter genom att erbjuda kunden en helhetslösning från förstudie till projekt med efterföljande underhåll.

Kommentar av VD Christian Baarlid
Det nya verksamhetsåret har startat sämre än förväntat. Huvudorsaken och förklaringen till detta är ökade projektkostnader i kombination med en svagare krona vilket i sin tur ger dyrare inköp. Även den gångna vintern med snö och kyla i norr har inneburit en del extrakostnader. Detta har drabbat det pågående SSAB-projektet.

Framtidsutsikter
Skärpta utsläppskrav inom EU skapar en växande marknad. Det leder till en betydande ökning av antalet förfrågningar inom segmentet anläggning och system. Beslutsprocesserna i industrin är långa och har tenderat att bli längre, men på grund av att de skärpta utsläppskraven från EU har en dead-line, förväntar vi oss betydligt snabbare beslut om investeringar under de närmaste åren.

Strategiförändringen mot en renodlad verksamhet med fokus på systemleveranser inom rökgasrening och stoftavskiljning är genomförd. I kombination med utrullningen av en rikstäckande service- och eftermarknad innebär det att Pilum idag har en effektiv och samordnad organisation. Detta sammantaget ger goda affärsmöjligheter att ta del av den växande marknad vi nu ser.

Finansiell information
Det första kvartalet är normalt sett det svagaste. Det beror framförallt på att flertalet värmekraftverk går för fullt på vintern, vilket ger en negativ säsongseffekt för service och eftermarknadstjänster. SSAB-projektet har påverkat resultat negativt med sämre marginaler och svagare krona.

Resultatet efter skatt för den kvarvarande verksamheten i kvartalet uppgick till -10 548 Tkr, vilket kan jämföras med 356 Tkr för motsvarande period 2014.

För koncernen, inklusive avyttrad verksamhet blev resultatet efter skatt för första kvartalet -10,5 Mkr. Att jämföra med -5,4 Mkr samma period året innan.

Finansiell kalender
18 augusti 2015 Delårsrapport Januari - Juni 2015
11 november 2015 Delårsrapport Januari - September 2015
23 februari 2016 Bokslutskommuniké 2015

Rapporten i sin helhet bifogas.

Borås den 7 maj 2015

Pilum AB (publ)
Styrelsen och verkställande direktören

Frågor kring rapporten besvaras av:
Christian Baarlid VD/CEO
christian.baarlid@pilum.se

Pilum AB (publ)
Skaraborgsvägen 21
Tel: 033- 20 64 30

Org nr. 556556-8325

Hemsida: www.pilum.se
E-post: info@pilum.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Pilum Delarsrapport Q1 2015.pdf

Om Pilum
Pilum är leverantör av kompletta system, komponenter och service inom industriell miljövård med fokus på hantering och rening av gas och luft. Kunderna återfinns huvudsakligen bland svenska och nordiska industri- och kraftvärmeföretag.
Pilum AB (publ) är listat på NASDAQ OMX First North Premier. Erik Penser Bankaktiebolag är Certified Adviser.

Pilum_Delårsrapport_Q1_2015.pdf