Bolagsstämmokommuniké

Aktieägarna i Pilum AB (publ) höll den 7 maj 2015 årsstämma varvid i huvudsak följande beslut fattades.

- Resultat- och balansräkningen samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2014 fastställdes.

- Det beslutades att ingen utdelning ska ske samt att årets resultat - 16 099 606 kronor avräknas mot överkursfonden och att resterande del av överkursfonden, 18 259 333 kronor balanseras i ny räkning.

- Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för deras förvaltning under räkenskapsåret 2014.

- Det beslutades att arvode till styrelseordförande skall utgå med 150.000 kronor, att arvode till övriga styrelseledamöter ska utgå med 90.000 kronor vardera samt att arvode till revisorn skall utgå enligt löpande godkänd räkning.

- Till styrelseledamöter omvaldes Per-Ove Jönsson, Anne Årneby, Marianne Lilja Wittbom och Gunnar Andersson medan Johan Hernmarck hade avböjt omval. Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte valdes Per-Ove Jönsson till styrelsens ordförande.

- Antogs i allt väsentligt samma principer för utseende av valberedning samt riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare som föregående år.

- Beslutades om att öka bolagets aktiekapital med högst 16 634 641,10 kronor genom emission av högst 6 989 345 med företrädesrätt för bolagets aktieägare. Ytterligare information om företrädesemissionen återfinns i det prospekt som beräknas offentliggöras omkring den 21 maj 2015.

- Beslutades att bemyndiga styrelsen att, för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler till marknadsmässiga villkor. Betalning får ske kontant, genom apport eller kvittning. Därvid får styrelsen besluta om en eller flera emissioner motsvarande en total utspädning om högst 20% av aktiekapitalet.

2015-05-08

För ytterligare information:
Christian Baarlid
VD/CEO
christian.baarlid@pilum.se
Tel: +46 705 61 80 20

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Pilum Kommunike fran arsstamma.pdf

Om Pilum
Pilum är leverantör av kompletta system, komponenter och service inom industriell miljövård med fokus på hantering och rening av gas och luft. Kunderna återfinns huvudsakligen bland svenska och nordiska industri- och kraftvärmeföretag.
Pilum AB (publ) är listat på NASDAQ OMX First North Premier. Erik Penser Bankaktiebolag är Certified Adviser.

Pilum_Kommunike_fran_arsstamma.pdf