Fortumin avoimen kaukolämpöverkon ansiosta Pohjois-Karjalan keskussairaalasta tulee kaukolämmön tuottaja

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 11.5.2015

Fortum ryhtyy hyödyntämään hukkalämpöä Joensuun kaukolämmityksessä. Ensimmäisenä tuottajana kaukolämpöverkkoon liittyy Pohjois-Karjalan keskussairaala, jolta Fortum ryhtyy ostamaan hukkalämpöä vuonna 2016 keskussairaalan laajennusosan valmistuttua.

Sairaala tarvitsee jäähdytystä  ja perinteisesti rakennusta viilennettäessä ylimääräinen lämpö poistetaan ilman hyötykäyttöä.  Fortumin avoimen kaukolämpöverkon ansiosta tämä hukkalämpö voidaan jatkossa hyödyntää kaukolämmityksessä. Pohjois-Karjalan keskussairaalan M-laajennushankkeen valmistuttua ylijäämälämmöllä voidaan lämmittää noin 300 omakotitaloa vuosittain.

"Ylijäämälämmön hyötykäyttö on ympäristön kannalta järkevä ratkaisu ja se parantaa myös rakennusten energiatehokkuutta merkittävästi. Avoimen kaukolämpöverkon avulla hukkalämpöä tuottavat asiakkaat voivat myydä talteenotetun energian markkinahintaan meille", kertoo Joensuun voimalaitoksen päällikkö Timo Partanen Fortumista.

"Sairaalan uusien tilojen suunnittelussa on edetty nykypäivän hoidon lähtökohdista, sekä tiloja käyttävän henkilökunnan että potilaiden tarpeet huomioiden. Myös energiatehokkuuteen on kiinnitetty erityistä huomioita. Hukkalämmön  hyödyntäminen on siitä hyvä esimerkki", toteaa tilajohtaja Juha Tornberg Pohjois-Karjalan keskussairaalasta.

Fortum hyödyntää jo Espoossa Tiedon ja Elisan palvelinkeskuksissa, ja jatkossa myös Jorvin sairaalassa, syntyvää hukkalämpöä. Vastaavaa mahdollisuutta voivat käyttää esimerkiksi kauppakeskukset ja teollisuuslaitokset. Ylijäämälämmön hyödyntäminen on eduksi niin kaukolämpöasiakkaille kuin osallistuville yrityksillekin – ympäristöstä puhumattakaan.

Fortum Oyj
Konserniviestintä

Lisätietoja: Timo Partanen, Fortum, Joensuun voimalaitoksen päällikkö, puh. 050 454 7200

Fortum