Suolistosyövän seulontaan nykyaikainen, kotimainen ratkaisu

Biohit Oyj Lehdistötiedote 12.5.2015 klo 9:30 paikallista aikaa (EEST)

Suolistosyövän seulontatestejä vertailevan kansainvälisen tutkimuksen tulokset ovat valmistuneet ja tutkimuksesta kirjoitettu tieteellinen raportti on julkaistu kansainvälisessä Anticancer Research -nimisessä syöväntutkimusjulkaisussa. (ANTICANCER RESEARCH 35: 2873–2880 (2015))

Tutkimuksessa verrattiin kahta ulosteen piilevän veren osoittavaa testiä, tutkimalla 300 paksusuolen tähystykseen määrättyä henkilöä Biohitin uuden sukupolven (FIT) ColonView pikatestillä sekä perinteisellä FOB-testillä.

Tulosten perusteella ColonView on suuremman herkkyytensä ja tarkkuutensa takia perinteisiä testejä huomattavasti tarkempi suolistosyövän seulontatesti. ColonView-testi löytää näytteestä sekä hemoglobiinin (Hb) että hemoglobiini/haptoglobiini (Hb/Hp) kompleksin, kun FOB-testi taas perustuu vain Hb:n toteamiseen.

Suolistosyöpä kehittyy vuosien aikana esiasteiden (polyypit ja adenoomat) kautta, jotka voidaan havaita tähystyksessä ja samalla poistaa, jolloin syövän kehittyminen estetään. Suolistosyöpä on yksi harvoista ihmisen pahanlaatuisista kasvaimista, jota voidaan etsiä väestöpohjaisella seulonnalla. Suomessa on vuodesta 2004 ollut käynnissä suolistosyövän seulontakokeilu FOB-testillä. FOB-testien tunnettu puute on niiden epätarkkuus ihmisverta testatessa, jolloin löytyy huomattava määrä vääriä tuloksia, minkä takia seulonta tällä testillä ei ole kustannustehokasta.

Lääketieteellinen johtaja Kari Syrjänen, Biohit Oyj: “Julkaistussa tutkimuksessa ColonView-testin diagnostinen herkkyys (94 %) on muihin markkinoilla oleviin FIT-testeihin verrattuna selvästi korkeampi. Tuoreen meta-analyysin mukaan nykyisin markkinoilla olevien FIT-testien keskimääräinen herkkyys oli 80 % luokkaa. Tutkimuksessa tämä ero korostui nimenomaan paksusuolen yläosan kasvainten löytämisessä, joista pelkästään Hb:n toteamiseen perustuva testi jätti toteamatta yli puolet, mutta ColonView löysi ne kaikki.”

Toimitusjohtaja Semi Korpela, Biohit Oyj: ” Suolistosyöpä on yksi tehokkaimmin ehkäistävissä olevia syöpiä. ColonView on viimeisintä tekniikkaa edustava seulontatesti syövän esiasteiden varhaisen diagnosointiin. ColonView kannattaa tehdä, vaikkei oireita olisi, se löytää polyypit, varoittaa suoliston muutoksista ja löytää suolistosyövän riskin ajoissa, kun syöpä on vielä estettävissä. Ylävatsavaivoja tutkittaessa ColonView täydentää GastroPanel-tutkimusta, koska ylävatsavaivat voivat olla myös paksusuoliperäisiä tai kääntäen, ulostenäytteestä löytyvä veri voi olla myös lähtöisin mahalaukusta. (kts. Lisätietoja)”

Linkki artikkeliin, Anticancer Research: http://ar.iiarjournals.org/content/35/5/2873.full

Liite: Lisätietoja (pdf)

Liite: Artikkeli (pdf)