TECKNING AV AKTIER PÅ BASEN AV KONECRANES ABP:S OPTIONSRÄTTER OCH FÖRÄNDRING I INNEHAV AV EGNA AKTIER

KONECRANES ABP  BÖRSMEDDELANDE  12.5.2015  kl. 10.15

Sammanlagt 136 722 aktier i Konecranes Abp tecknades med stöd av koncernens optionsrätter. Aktierna tecknades enligt följande:

Optionsrätt: 2009B
Aktier: 136 722
Teckningspris, EUR/aktie: 18,64

Det totala teckningspriset 2 548 498,08 euro tas upp i fonden för inbetalt fritt eget kapital.

Enligt beslut av Konecranes Abp:s styrelse, kommer aktier som innehas av bolaget att användas i aktieteckningarna. De tecknade aktierna kommer att ges ut till aktietecknarna den 12.5.2015, rätten till dividend och andra aktieägarrättigheter övergår enligt detta. Efter aktieteckningen och överlåtelsen av aktierna innehar Konecranes Abp 4 539 913 egna aktier.

På basen av Konecranes Abp:s gällande optionsprogram berättigar de utdelade optionerna till teckning av totalt 638 500 aktier.

Teckningsperioden för aktier på basen av optionsrätterna 2009B gick ut den 30.4.2015

Optionsrätterna 2009B berättigade till teckning av totalt 750 000 aktier. På basen av optionsrätterna tecknades totalt 745 951 aktier. De optionsrätter som inte utnyttjats före teckningstiden upphört är ogiltiga.

Villkoren för Konecranes Abp:s Optionsprogram 2009 finns på koncernens webbsida www.konecranes.com > Investors > Share information > Stock option plans.

KONECRANES ABP

Miikka Kinnunen
direktör, investerarrelationer

YTTERLIGARE INFORMATION
Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer, tfn +358 20 427 2050

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2014 omsatte koncernen 2 011 MEUR. Koncernen har 11 900 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).

UTDELNING
Medierna