Kvartalsrapport

Kvartalsrapport for 1. kvartal 2015

Bankens bestyrelse har behandlet og godkendt kvartalsrapporten for 1. kvartal 2015 på koncernniveau. Resultat før og efter skat blev på 2,6 mio. kr. og 2,1 mio. kr. Et tilfredsstillende regnskab ”ødelægges” desværre af statistiske nedskrivninger i niveauet ca. 21,0 mio. kr., som Finanstilsynet har pålagt banken at udgiftsføre efter i marts måned 2015 at have gennemført en ordinær funktionsundersøgelse i banken. Bankens bestyrelse er ikke enige i størrelsen af Finanstilsynets påbud, men bestyrelsen har taget påbuddet til efterretning. Banken vil i de kommende måneder gennemgå alle eksponeringer i det stikprøveinterval, hvori Finanstilsynets stikprøver har fundet behov for yderligere nedskrivninger, med henblik på hel eller delvis tilbageførsel af ovennævnte nedskrivning.

Bestyrelsen er tilfreds med, at banken har kunnet realisere et positivt resultat i det niveau, som det fremgår ovenfor, på trods af de påbudte yderligere nedskrivninger. Dette skyldes primært en basisindtjening på 14,8 mio. kr., en positiv udvikling i flere af bankens øvrige eksponeringer, samt et positivt fondsresultat på 14,4 mio. kr.

Fusionen mellem Lollands bank og Vordingborg Bank medførte i 2014 en lang række tilpasninger af medarbejderstab, filialstruktur, omkostninger mv., som har medvirket til at gøre banken mere effektiv – både forholdet til kunder som til aktionærer, hvilket forventes at ville fremgå i bankens resultater fremadrettet.

Bestyrelsen fastholder forventningen om, at basisindtjeningen, som er resultatet før nedskrivninger på kunder og kursreguleringer, vil ligge i niveauet 55-60 mio. kr. for hele året.

Eventuelle spørgsmål til denne kvartalsrapport kan rettes til bankdirektør Anders F. Møller på telefon 54 97 15 33.

Lollands Bank

Preben Pedersen                                         Anders F. Møller