Delårsrapport for første kvartal 2015

“En kombination af lavere oliepriser og højere raffinaderimarginer medførte øget efterspørgsel efter transport af raffinerede olieprodukter i første kvartal 2015,” udtaler CEO Jacob Meldgaard og tilføjer: “Med TORMs operationelle platform har vi kunnet drage fordel af det styrkede marked og for første gang siden første kvartal 2010 udvise et positivt resultat for perioden. Dette operationelle resultat og den nye Restruktureringsaftale sikrer et stærkt fundament for TORM.”
TORM opnåede i første kvartal 2015 et positivt EBITDA på USD 53 mio. og et overskud før skat på USD 9 mio.

• EBITDA for første kvartal 2015 var positivt med USD 53 mio. (første kvartal 2014: USD 21 mio.). Resultatet før skat for første kvartal 2015 var et overskud på USD 9 mio. (et underskud på USD 222 mio. inklusive nedskrivninger på USD 195 mio.). Der var positive pengestrømme fra driftsaktiviteter efter fuld rentebetaling på USD 46 mio. i første kvartal 2015 (USD 10 mio.).

• I første kvartal 2015 var produkttankmarkedet positivt påvirket af en kombination af lavere oliepriser og højere raffinaderimarginer, hvilket medførte øget efterspørgsel fra slutbrugerne og en leverandørdrevet stigning i transport af raffinerede produkter. TORMs største segment, MR, opnåede i første kvartal 2015 spotrater på USD/dag 25.275, svarende til en stigning på 66% i forhold til første kvartal 2014. Tanksegmentets dækningsbidrag for første kvartal 2015 udgjorde USD 63 mio. (USD 32 mio.).

• I første kvartal 2015 oplevede Panamax-segmentet de laveste gennemsnitlige fragtrater, der nogensinde er registreret i Baltic Exchange Panamax Index. TORMs tørlastflåde opnåede fragtrater på USD/dag 6.063, hvilket var højere end spotmarkedet men udgjorde et fald på 63% i forhold til første kvartal 2014. Tørlastsegmentets dækningsbidrag for første kvartal 2015 blev et underskud på USD 2 mio. (et overskud på USD 1 mio.).

• Med henvisning til selskabsmeddelelse nr. 9 af 20. april 2015 er den nye Restruktureringsaftale blevet underskrevet af TORM, Oaktree Capital Management og hovedparten af långiverne, der sammenlagt besidder 94% af TORMs eksisterende lånefaciliteter opgjort efter værdi (pr. 13. maj 2015). Den endelige implementering af restruktureringen er betinget af opfyldelse af visse transaktionsbetingelser, herunder de nødvendige godkendelser fra offentlige myndigheder.

• Den bogførte værdi af flåden var USD 1.200 mio. pr. 31. marts 2015. Markedsværdien af TORMs flåde ekskl. aktiver bestemt for salg baseret på mæglervurderinger var USD 852 mio. pr. 31. marts 2015. Hvert kvartal beregner TORM i overensstemmelse med IFRS produkttankflådens langsigtede indtjeningspotentiale på grundlag af diskonterede fremtidige pengestrømme, og den beregnede værdi af flåden understøtter den regnskabsmæssige værdi pr. 31. marts 2015.

• Nettorentebærende gæld udgjorde USD 1.367 mio. pr. 31. marts 2015 sammenlignet med USD 1.394 mio. pr. 31. december 2014. Faldet i første kvartal 2015 skyldes primært pengestrømme før finansieringsaktiviteter.

• Pr. 31. marts 2015 bestod TORMs tilgængelige likviditet af likvide beholdninger på USD 53 mio. Der er ingen nybygninger i ordre, og der udestår derfor ingen investeringer hertil.

• Egenkapitalen er negativ med USD -153 mio. pr. 31. marts 2015 (negativ med USD -103 mio.).

• Pr. 31. marts 2015 havde TORM afdækket 5% af Tankdivisionens resterende indtjeningsdage i 2015 til USD/dag 25.757. 40% af de resterende indtjeningsdage i 2015 for tørlastaktiviteterne var afdækket til USD/dag 8.299.

• Resultatet for 2015 afhænger af gennemførelsen af den nye Restruktureringsaftale. TORM har derfor besluttet ikke at offentliggøre resultatforventninger til 2015.

Telekonference   Kontakt TORM A/S
TORM afholder en telekonference for finansanalytikere og investorer i dag kl. 15.00 dansk tid. Ring venligst 10 minutter før konferencen begynder på tlf. +45 3271 4611 (fra Europa) eller +1 866 803 8344 (fra USA). Præsentationen kan downloades fra www.torm.com.   Tuborg Havnevej 18, DK-2900 Hellerup
Tlf.: +45 3917 9200 / Fax: +45 3917 9393, www.torm.com
Jacob Meldgaard, CEO, tlf.: +45 3917 9200
Mads Peter Zacho, CFO, tlf.: +45 3917 9200
Christian Søgaard-Christensen, IR, tlf.: +45 3076 1288

Om TORM
TORM er en af verdens førende transportører af raffinerede olieprodukter og har desuden aktiviteter i tørlastmarkedet. Rederiet driver en samlet flåde på ca. 80 moderne skibe med høje krav om sikkerhed, miljøansvar og kundeservice.

TORM blev grundlagt i 1889. Selskabet har aktiviteter i hele verden og hovedkontor i København. TORM er børsnoteret på NASDAQ OMX Copenhagen (symbol: TORM). For yderligere oplysninger, se venligst www.torm.com.

Safe Harbor fremadrettede udsagn
Emner behandlet i denne selskabsmeddelelse kan indeholde fremadrettede udsagn. Fremadrettede udsagn i denne selskabsmeddelelse afspejler vores nuværende syn på fremtidige begivenheder og finansiel præstationsevne og kan omfatte udtalelser vedrørende planer, mål, strategier, fremtidige begivenheder eller præstationsevne og underliggende forudsætninger og andre udsagn end udsagn om historiske fakta. Selskabet ønsker at benytte safe harbor-bestemmelserne i the Private Securities Litigation Reform Act of 1995 og afgiver dette forbehold i overensstemmelse med denne safe harbour-lovgivning. Ord og vendinger som "mener", "er af den opfattelse", "forventer", "har til hensigt", "skønner", "forudser", "planlægger", "mulig", "kan", "kunne", "afventer" og lignende angiver, at der er tale om fremadrettede udsagn.

De fremadrettede udsagn i denne meddelelse er baseret på en række forudsætninger, hvoraf mange er baseret på yderligere forudsætninger, herunder, men ikke begrænset til, ledelsens behandling af historiske driftsdata, data indeholdt i vores databaser, samt data fra tredjeparter. Selv om Selskabet mener, at disse forudsætninger var rimelige, da de blev udformet, kan Selskabet ikke garantere, at det vil opnå disse forventninger, idet forudsætningerne er genstand for væsentlige usikkerhedsmomenter, der er umulige at forudsige og er uden for vores kontrol.

Vigtige faktorer, der efter vores mening kan medføre, at resultaterne afviger væsentligt fra dem, der er omtalt i de fremadrettede udsagn, omfatter verdensøkonomiens og enkeltvalutaers styrke, udsving i charterhyrerater og skibsværdier, ændringer i efterspørgslen efter ”ton-mil” på olie fragtet med olie tankers, effekten af OPEC's produktionsniveau og det globale forbrug og oplagring af olie, ændringer i efterspørgslen, der kan påvirke timecharterers holdning til planlagt og ikke-planlagt dokning, ændringer i TORMs driftsomkostninger, herunder bunkerpriser, doknings- og forsikringsomkostninger, ændringer i reguleringen af skibsdriften, herunder krav om dobbeltskrogede tankskibe eller handlinger foretaget af regulerende myndigheder, muligt ansvar fra verserende eller fremtidige søgsmål, generelle politiske forhold, såvel nationalt som internationalt, potentielle trafik- og driftsforstyrrelser i shippingruter grundet ulykker, politiske begivenheder eller terrorhandlinger.

De fremadrettede udtalelser er baseret på ledelsens aktuelle vurdering, og TORM er alene forpligtet til at opdatere og ændre de anførte forventninger i det omfang, det er krævet ved lov.

11-2015 - Q1 2015 report - DK -final.pdf