Arcoma AB : Delårsrapport första kvartalet 2015

Försäljningsökning och förbättrat resultat under första kvartalet

Första kvartalet

• Nettoomsättningen ökade med 8% till 37 575 (34 661) kSEK
  • EBITDA (rörelseresultat före avskrivningar) ökade till 3 785 (2 699) kSEK
  • Resultat efter skatt 701 (489) kSEK
  • Resultat per aktie 0,10 SEK

VIKTIGA HÄNDELSER
Arcomas nya röntgensystem på Intuition-plattformen lanserat
Arcomas vidareutveckling av Intuition-plattformen lanserades i samband med världens största röntgenmässa RSNA (Radiological Society of North America) i Chicago. Intuition har därmed utrustats med många av de nyheter och förbättringar som tidigare introducerats på Precision.

Prestigeorder till Arcoma
Arcoma och Halifax Biomedical Inc., Canada, en ledande leverantör av mikro-instabilitetsbedömningar genom en mycket noggrann och skyddad bildteknik kallad Digital Stereo Radiography, har inlett ett samarbete som innebär att produkter och utrustning från Arcoma integreras med Halifax Biomedicals nya Mobile Digital Stereo Radiographic Suite.

Stor order på digitala röntgensystem till Latin Amerika
Arcoma fick genom sitt dotterbolag Arcoma North America Inc. en stor order av kompletta IMIX Panoradsystem till Latin Amerika för leverans under första halvåret 2015. Ordern är värd drygt 6 MSEK och en delleverans har skett under Q1.

EFTER KVARTALET
Kapitalanskaffning
Styrelsen i Arcoma har efter kvartalets utgång tillsatt en finansiell rådgivare för att tillsammans med bolaget utreda förutsättningarna för en kapitalanskaffning om ca 15 MSEK under andra halvåret 2015.
Målsättningen är att stärka företagets likviditet inför lanseringen av nästa generations Precision-plattform samt att utöka marknadsaktiviteterna på nya marknader, framför allt i Asien. Syftet är även att stärka bolagets rörelsekapital.

VD-KOMMENTAR
Under det första kvartalet 2015 ökade Arcomas omsättning med 8% jämfört med samma kvartal föregående år. Omsättningen uppgick till 37,6 MSEK (34,7 MSEK). Även resultatet på EBITDA nivå förbättrades jämfört med föregående år och Arcoma kan för det första kvartalet 2015 redovisa ett positivt EBITDA om 3,8 MSEK (2,7MSEK). Bolagets bruttovinst stärktes med 1,6 MSEK, vilket motsvarar 0,9 procentenheter. Förändringen kommer främst av en gynnsam produktmix under perioden.

Som tidigare poängterats vill jag återigen understryka att Arcoma likt många andra medicintekniska bolag som säljer kapitalintensiva produkter kan ha ett ojämnt fördelat orderflöde över året och att försäljningen mellan enskilda kvartal kan variera. Det är min förväntan att vi, trots en positiv långsiktig trend och ett stabilt växande första kvartal, under året kan komma att se negativa avvikelser vid jämförelse med föregående år.

Arcoma visade i mars sitt mest avancerade röntgensystem Precision för första gången i Europa i dess uppgraderade och förbättrade utförande, på ECR (European Congress of Radiology). Produkten mottogs mycket väl av våra kunder och marknadspartners. Precision har fått en rad nya funktioner som underlättar och effektiviserar arbetsflödet för användaren t.ex. ett nytt användargränssnitt i form av en högkvalitativ pekskärm som gör att man inte bara kan styra systemets inställningar via skärmen utan även förgranska röntgenbilderna på plats i undersökningsrummet.

Vi kunde under det första kvartalet även meddela att vi ingått ett samarbete med Ziehm Imaging i USA gällande försäljning och marknadsföring av våra fristående undersökningsbord som oftast säljs tillsammans med en c-arm. Ziehm är en marknadsledande tillverkare av c-armar och vår förhoppning är att samarbetet skall bidra till att öka vår försäljning av fristående undersökningsbord framgent.

I mars erhöll Arcoma också ett förnyat produktgodkännande för Intuition-plattformen av Chineese Food and Drug Administration (CFDA) för den kinesiska marknaden. Detta gör att vi nu kan fortsätta att stärka vår marknadsnärvaro i Kina. Den regulatoriska processen är komplicerad och tar ofta betydande tid att genomföra. Godkännandet är också ett bevis på vår kompetens inom det medicintekniskt regulatoriska området.

Vårt USA-bolag Arcoma North America lyckades att ta hem en betydande order av golvstående röntgensystem till Dominikanska Republiken. Vi kommer under första halvåret 2015 leverera alla 10 Panoradsystemen och arbetar aktivt för att ligga så bra till som möjligt för ytterligare order kopplat till den stora utbyggnad av sjukvården som nu görs i landet.

Arbetet med att bredda och stärka vårt produkterbjudande fortsätter under 2015. Fokus under 2015 kommer att vara vidareutveckling av Precision-plattformen för att ytterligare öka vår flexibilitet och tillgång till nya marknader. Vi fortsätter även arbetet med att genomföra produktregistreringar av både Precision och Intuition tillsammans med våra återförsäljare i flera länder i Asien. Det är vår bedömning att vi kan börja se resultat av detta arbete under andra halvan av 2015.

I syfte att både stödja produktutveckling och vår etablering på nya marknader samt hantera behovet av rörelsekapital undersöker vi formerna för en kapitalanskaffning om ca 15 MSEK under andra halvåret.

Frågor rörande rapporten besvaras av:
Jonas Salomonson, VD Arcoma AB
E-mail: jonas.salomonson@arcoma.se