Petrogrand AB produktion och operativ uppdatering

Stockholm, 2015-05-19 19:45 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Petrogrand har nöjet att göra sin första månatliga produktion och operativa uppdatering.

Bolaget har genomfört köpet av 49% av Ripiano Holding Ltd.

Den dagliga produktionen från dotterbolagen till Ripiano, Dinyu LLC och CNPSEI LLC har ökat till 1 675 fat per dag och bolaget ser över alternativen för att ytterligare öka produktionen i befintliga brunnar.

Dinyu LLC har begärt in anbud för att borra sex produktionsbrunnar. Borrning förväntas starta under tredje kvartalet 2015.

Cheddi Liljeström, styrelseordförande
Dmitry Zubatyuk, styrelseledamot, VD

info@petrogrand.se

Om Petrogrand
Petrogrands övergripande affärsidé är att bedriva oljeproduktion genom förvärvade ryska oljebolag och oljelicenser. Bolaget ska även förvalta och förädla ryska oljetillgångar samt vid gynnsamma tillfällen avyttra upparbetade tillgångar och licenser.
Aktierna i Petrogrand är listade på Nasdaq OMX First North, en alternativ marknadsplats (dvs. icke-reglerad marknad), och bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. För ytterligare information besök vår hemsida www.petrogrand.se.

Aktsamhetsuppmaning:

Uttalanden och antaganden gjorda i bolagets informationsgivning med avseende på Petrogrand ABs ("Petrogrand") nuvarande planer, prognoser, strategier, tankar och övriga uttalanden som ej utgör historiska fakta är bedömningar eller s.k. "forward looking statements" om Petrogrands framtida verksamhet. Sådana bedömningar av framtiden inbegriper men är ej begränsade till uttalanden omfattande ord som "kan komma", "avser", "planerar", "förväntar", "uppskattar", "tror", "bedömer", "prognostiserar" och liknande uttryck. Sådana uttalanden reflekterar företagsledningens för Petrogrand förväntningar och antaganden mot bakgrund av vid varje tillfälle tillgänglig information.

Dessa uttalanden och förväntningar är föremål för ett stort antal risker och osäkerheter. Dessa, i sin tur, inbegriper men är ej begränsade till I) förändringar i den ekonomiska, legala och politiska miljön i de länder vari Petrogrand har verksamhet, II) förändringar i den geologiska informationen som finns tillgänglig vad avser av bolaget drivna projekt, III) Petrogrands förmåga att kontinuerligt säkerställa tillräcklig finansiering för att bedriva sin verksamhet som en "going concern", IV) framgången vad avser koncernens deltagande, om överhuvudtaget, i olika intressebolag, joint ventures eller andra allianser, V) valutakursförändringar, i synnerhet vad avser relationen RUB/USD. Mot bakgrund av de många risker och osäkerheter som existerar i varje oljeprospekterings- och oljeproduktionsbolag på ett tidigt stadium, kan den faktiska framtida utvecklingen för Petrogrand komma att väsentligt avvika från den i bolagets informationsgivning förväntade.

150519 2 PM sv.pdf