Arcoma AB : PRESSRELEASE Kommuniké från årsstämma i Arcoma AB (publ)

19 maj 2015, hölls årstämma i Arcoma AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Beslut om fastställande av räkenskaper samt resultatdisposition och ansvarsfrihet
Resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning fastställdes. Vid stämman beslutades även att disponera över bolagets resultat enligt styrelsens förslag i årsredovisningen innebärande att någon vinstutdelning inte lämnas för räkenskapsåret 2014 samt att tillgängliga medel balanseras i ny räkning. Det beslutades även att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret.

Arvoden till styrelse och revisor
Vid stämman beslutades att styrelsearvode ska utgå med sammanlagt 800 000 kronor, att fördelas med 400 000 kronor till styrelseordföranden och vardera 100 000 kronor till övriga styrelseledamöter. Det beslutades att arvode till revisionsbolaget ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Om- och nyval av styrelseledamöter samt val av revisor
Vid stämman beslutades att styrelsen ska bestå av fem (5) styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Peter Benson, Yvonne Mårtensson och Mats Thorén omvaldes som ordinarie styrelseledamöter. Vidare beslutades om nyval av Jean-Yves Burel och Tommy H Karlsson som ordinarie styrelseledamöter. Stämman beslutade även att utse Tommy H Karlsson till ny styrelseordförande. Vidare omvaldes Deloitte AB som revisionsbolag för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner
Vid stämman beslutades att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier, emission av konvertibler och/eller emission av teckningsoptioner. Emission ska kunna ske med eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor. Antalet aktier som ska kunna emitteras (alternativ tillkomma genom konvertering av konvertibler eller utnyttjande av teckningsoptioner) sammanlagt högst uppgå till 790 377 stycken. Utspädningen kan, vid fullt utnyttjande av bemyndigandet uppgå till högst ca 10 %.

Riktad emission av teckningsoptioner
Vid stämman beslutades i enlighet med större aktieägares förslag om riktad emission av sammanlagt högst 237 018 teckningsoptioner till styrelseordföranden Tommy H Karlsson (högst 142 268 teckningsoptioner) och styrelseledamöterna Yvonne Mårtensson och Jean-Yves Burel (högst 47 375 teckningsoptioner vardera). Varje teckningsoption ger rätt att teckna en ny aktie i bolaget mot kontant betalning enligt en teckningskurs uppgående till 150 procent av det volymviktade genomsnittsvärdet för Bolagets aktie på Nasdaq First North under perioden från och med den 4 maj 2015 till och med den 18 maj 2015, dock lägst aktiens kvotvärde. Optionsrätten får utnyttjas under perioden från och med den 1 juni 2018 till och med den 30 juni 2018.

Om ARCOMA AB: Arcoma, med över 40 års samlad erfarenhet av branschen, är en ledande leverantör av integrerade digitala röntgensystem med hög kvalité och avancerad teknik. Arcomas produkter erbjuder den senaste digitala bildtekniken kombinerat med tekniskt avancerade rörliga positioneringssystem, vilket tillsammans med ergonomisk skandinavisk design, erbjuder kunden kompletta, konfigurerbara och funktionella digitala röntgensystem. Bolagets produkter säljs via återförsäljare samt via OEM-kunder och det finns idag över 2 000 av Arcomas röntgensystem installerade i hela världen. Arcomas halvautomatiska takhängda röntgensystem Intuition är bolagets mest flexibla produkt och kan installeras i små rum och byggnader med låg takbärighet. Arcoma är listat på NASDAQ OMX First North. Certified Adviser är Sedermera Fondkommission AB.

För ytterligare information kontakta:

Jonas Salomonson, VD Arcoma AB

E-mail: jonas.salomonson@arcoma.se