Karolinska Developments årsstämma 2015

STOCKHOLM den 21 maj 2015. Vid Karolinska Developments årsstämma som hölls den 20 maj 2015 beslutade aktieägarna, i enlighet med föreslagna beslut, följande:

Redovisning: Beslöts att fastställa resultat- och balansräkningen samt koncernredovisningen och koncernbalansräkningen.

Resultatdisposition: Beslöts att godkänna styrelsens och verkställande direktörens förslag att till årsstämmans förfogande stående medel, sammanlagt 1 258 200 407 SEK, disponeras enligt följande:
1 258 200 407 SEK balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet: Beslöts att styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.

Antalet ledamöter och suppleanter: Beslöts att antalet ledamöter i styrelsen skall vara åtta utan suppleanter samt att antalet revisorer skall vara en utan suppleanter.

Arvode: Det beslöts att ersättning till styrelsens ordförande ska utgå som ett fast arvode med 400 000 SEK samt att ersättning till övriga ledamöter ska utgå som ett fast arvode med 200 000 SEK. Därutöver utgår till styrelsens ordförande ett arvode med 10 000 SEK per möte där ledamöterna träffas. Det beslöts vidare att revisorsarvode ska utgå enligt löpande räkning

Val av ledamöter och revisorer: Det beslöts att omval sker av styrelseledamöterna Bo Jesper Hansen, Vlad Artamonov, Hans Wigzell, Henrijette Richter och Carl Johan Sundberg; att nyval sker av Tse Ping, Khalid Islam samt Niclas Adler; att till styrelsens ordförande omvälja Bo Jesper Hansen. Styrelsens sammansättning uppfyller de krav på oberoende som Svensk kod för bolagsstyrning ställer. Det beslöts vidare att till revisor utse Ernst & Young AB, för närvarande med Björn Ohlsson som huvudansvarig revisor, för tiden intill slutet av årsstämman 2016.

Valberedningen: Det beslöts att valberedningen ska bestå av fem ledamöter. De fem röstmässigt största ägarna (enligt Euroclear Sweden AB:s register per den 31 augusti 2015) utser var sin representant. Styrelsens ordförande ska sammankalla det första mötet. Avstår ägare från sin rätt att utse ledamot ska rätten att utse ledamot av valberedningen övergå till den till röstetalet närmast följande största ägare som inte redan utsett eller har rätt att utse ledamot av valberedningen. Ledamöterna i valberedningen ska offentliggöras så snart som de har utsetts och senast sex månader innan årsstämman 2016. Valberedningens ledamöter utser inom sig ordföranden för valberedningen. Om en ledamot av valberedningen avgår under mandatperioden eller blir förhindrad att fullfölja sitt uppdrag ska den aktieägare som utsett ledamoten utse en ny ledamot. Om ägarförhållandena väsentligen förändrats innan valberedningen har slutfört sitt arbete ska, om valberedningen så beslutar, en ändring ske i valberedningens sammansättning på sätt som valberedningen finner lämpligt (med beaktande av de principer som gäller för hur valberedningen utses). Ändring i valberedningens sammansättning ska offentliggöras så snart som möjligt. Arvode ska inte utgå till valberedningens ledamöter. Eventuella omkostnader för valberedningen ska bäras av bolaget. Valberedningens mandattid löper intill dess sammansättning av nästa valberedning har offentliggjorts. Valberedningen ska fullgöra de uppdrag som enligt Svensk kod för bolagsstyrning ankommer på den.

Riktlinjer för ersättning: Beslöts att godkänna styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Prestationsrelaterat Aktieprogram 2015 (PSP 2015): Beslöts att godkänna styrelsens förslag till Prestationsrelaterat Aktieprogram 2015 (PSP 2015).

Bemyndigande om nyemission av aktier: Beslöts att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, samt mot kontant betalning, genom kvittning eller betalning med apportegendom, besluta om nyemission av högst så många nya aktier av serie B som vid tiden för det första emissionsbeslutet enligt detta bemyndigande motsvarar tio (10) procent av det totala aktiekapitalet, dock att sådan nyemission inte får medföra att Bolagets aktiekapital överstiger Bolagets högsta tillåtna aktiekapital enligt bolagsordningen.

LEO-godkännande: Beslöts att lämna s.k. LEO-godkännande av överlåtelser av teckningsoptioner från Aprea Personal AB till personal i Aprea AB samt av aktieemission som skett till KCIF Co-Investment Fund KB från dotterbolaget XSpray Microparticles AB.

Fullständig information om varje förslag som antogs av årsstämman kan laddas ner från www.karolinskadevelopment.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jim Van heusden, VD, Karolinska Development AB
Tel: +46 (0) 72 858 32 09, e-mail: jim.van.heusden@karolinskadevelopment.com

TILL REDAKTÖRERNA

Om Karolinska Development AB
Karolinska Developments mål är att skapa värde för patienter, forskare, investerare och samhället genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till differentierade produkter som kan säljas eller utlicensieras. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna som har potential att tillgodose medicinska behov UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt “deal flow”-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.

Karolinska Development är noterat på NASDAQ OMX (STO: KDEV). Karolinska Development kan vara skyldig att offentliggöra informationen i detta dokument i enlighet med lagen om handel med finansiella instrument.

Karolinska Developments årsstämma 2015.pdf