Valberedningens beslutsförslag till årsstämma

Stockholm, 2015-05-22 01:46 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Paradox Entertainment AB (publ) håller årsstämma i Stockholm den 22 maj 2015. Här följer valberedningens beslutsförslag.

Årsstämman 2014 valde Hans Sachs (ordf.), Sture Hedlund och Mikael Wirén till valberedning.

Punkt 2 i kallelsen – Val av ordförande vid stämman
Föreslås, Advokat Magnus Daar

Punkt 13 i kallelsen – Beslut om antalet styrelseledamöter
Föreslås att antalet ordinarie ledamöter skall vara tre stycken utan styrelsesuppleanter

Punkt 14 i kallelsen – Beslut om arvoden åt styrelse och revisor
Föreslås att ersättning till styrelsen utgår med 150.000 SEK att fördelas med med 50.000 SEK per ledamot. Därutöver en ram om 100.000 SEK att fördelas inom styrelsen vid behov. Styrelseledamot äger fakturera styrelsearvode via bolag så länge det är kostnadsneutralt för Paradox. Ersättning till revisorerna föreslås utgå enligt godkänd räkning.

Punkt 15 i kallelsen – Val av styrelse, styrelseordförande och revisorer
Föreslås omval av styrelseordföranden Mikael Wirén och styrelseledamoten Carl Molinder samt nyval av Jim Blomqvist till ordinarie ledamöter i styrelsen för tiden fram till nästa årsstämma. De tidigare styrelseledamöterna Christoffer Saidac och Michael Hjort har avböjt omval. Föreslås omval av Bengt Beergrehn vid Finnhammars Revisionsbyrå AB som revisor, med Kerstin Hedberg vid samma byrå som suppleant, för tiden fram till nästa årsstämma.

Punkt 16 i kallelsen – Beslut om valberedningens sammansättning och arbete inför årsstämman 2016
Föreslås en oförändrad valberedningsprocess och samt att årsstämman fattar beslut enligt följande: Valberedningen ska väljas av årsstämman och ska bestå av tre ledamöter. Föreslås omval av Hans Sachs, Sture Hedlund och Mikael Wirén med Sachs som valberedningens ordförande. Valberedningens uppgift ska vara att inför årsstämman 2016 förbereda val av ordförande vid årsstämman, val av ordförande och övriga ledamöter till styrelsen, arvodesfrågor samt därtill hörande frågor. Valberedningen bestämmer inom sig lämpliga arbetsformer, innefattande bland annat hur eventuella vakanser i valberedningen skall fyllas.

Om Paradox Entertainment

Paradox Entertainment utvecklar och licensierar sitt rättighetsbibliotek genom att generera intäkter från olika former av underhållning, till exempel film-, tv-, spel-, förlag- och leksaksindustrierna. Företaget äger bland annat välkända rättigheter som Conan the Barbarian, Kull of Atlantis, Solomon Kane, Mutant Chronicles, samt Robert E. Howards samlade verk. Därutöver producerar, samproducerar och finansierar bolaget filmer för en global marknad. Verksamheten drivs genom helägda Paradox Entertainment Inc, baserat i Los Angeles, USA. Paradox Entertainment AB handlas på NASDAQ OMX-listan First North Premier (PDXE, SE0000598054) med Günther & Wikberg Fondkommission som Certified Adviser.

Carl Molinder
         VD, Paradox Entertainment AB