ALM Equity AB (publ): Delårsrapport januari-mars 2015

Stockholm, 2015-05-28 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Januari – mars 2015

• Omsättningen uppgick till 192,9 (165,6) Mkr.

• Rörelseresultatet uppgick till 39,9 (28,4) Mkr.

• Resultatet uppgick till 32,0 (23,2) Mkr, motsvarande 2,36 (1,85) kr per stamaktie.

• Eget kapital uppgick vid periodens slut till 818,2 (571,2) Mkr, motsvarande 44,59 (30,92) kr per stamaktie och 120,00 (120,00) kr per preferensaktie.

• Likvida medel uppgick den 31 mars till 114,0 (175,8) Mkr.

• Under perioden såldes 807 (18) bostäder i projekt, varav ALM Equitys andel var 416 (10) bostäder. Bostadsprojekten Skalden och Poeten står för totalt 740 lägenheter som avses för förvaltning (ägarandel 50 procent).

• Förvärv av planprojekt i Kista, Stockholm villkorat av att detaljplan för cirka 750 bostäder samt cirka 10 000 kvm handel och service vinner laga kraft (ägarandel 100 procent).

• Ett planprojekt om cirka 130 bostäder i Aspudden, Stockholm erhölls genom markanvisning (ägarandel 100 procent).

• Försäljning av projektfastigheterna Stake 5 och Kråkhagen 3 i centrala Uddevalla.

• Styrelsen har föreslagit utdelning av 1 preferensaktie per 100 stamaktier genom en fondemission istället för kontantutdelning, vilket motsvarar ett värde på cirka 1,20 (0,60) kr per stamaktie. Styrelsen föreslår vidare 8,40 (8,40) kr i utdelning kontant per preferensaktie att utbetalas med 2,10 (2,10) kr kvartalsvis.
  2015 2014
Mkr jan-mar jan-mar
Nettoomsättning 192,9 165,6
Rörelseresultat 39,9 28,4
Periodens resultat 32,0 23,4
Resultat per stamaktie (kr) 2,36 1,85
Eget kapital per stamaktie (kr) 44,59 30,92
Avkastning eget kapital 23,4% 24,0%

• Byggstartat totalt 83 bostäder varav ALM Equitys andel är 48 bostäder.
  • 110 bostäder har sålts i projekt, varav ALM Equitys andel var 90 bostäder.

VD har ordet

Första kvartalet präglades av en mycket stark försäljningsutveckling. Både under och efter kvartalets utgång accelererade försäljningen och nådde en topp efter att Finansinspektionen drog tillbaka förslaget om amorteringskrav på nya lån. Debatten och skriverierna om amorteringskrav och rätten till amorteringsfria lån även för förhandsavtal vid nyproduktion tecknade innan 1 augusti drev på försäljningen och medförde att priserna för bostadsrätter i Stockholm steg med drygt 7 procent under perioden februari till april 2015. Vi ser inte denna extrema försäljningsutveckling som uthållig, utan mer som en ketchupeffekt vilken förmodligen kommer att påverka försäljningen negativt i kommande kvartal. Marknaden är fortfarande fundamentalt positiv med en underliggande bostadsbrist, hög inflyttning och låg räntenivå, vilket innebär att efterfrågan på bostäder är och kommer att vara fortsatt stark.

Vi sålde under kvartalet totalt 807 bostäder och har ett bra bokningsläge i våra säljstartade projekt. Det har bidragit till att vi efter kvartalets utgång byggstartat 83 bostäder och ser ytterligare produktionsstarter framför oss under året. Vid utgången av det första kvartalet var 656 (485) bostäder i produktion med en försäljningsgrad på 92 procent. Försäljningen sker stötvis i takt med att preliminära bokningar konverteras till bindande avtal när bokningsgraden är tillräckligt hög.

Hittills i år har vi levererat totalt 180 lägenheter till slutkund och kommer att färdigställa ytterligare cirka 350 bostäder under året. Den höga graden av färdigställanden innebär att vi kan fortsätta vara offensiva och satsa på tillväxt genom förvärv av ytterligare byggrätter i bra kommunikationsnära lägen.

Den totala bostads- och planportföljen ökade netto under perioden med 940 bostäder till  7 100 bostäder. Strategin att förvärva byggrätter ligger fast, i första hand inom Stockholmsområdet där det finns en stabil och växande efterfrågan inom segmentet nyttobostäder i närförorter med bra kommunikationslägen. Vi strävar efter att få en så stor andel av portföljen som möjligt i produktion under 2015 och därigenom skapa fortsatt tillväxt.

Omsättningen under det första kvartalet uppgick till 193 (166) Mkr och resultatet efter skatt till 32 (23) Mkr. ALM Equitys resultat och omsättning varierar mellan perioderna, beroende på när projekt avräknas eller konceptualiseras och säljs. För att få en rättvisande bild av ALM Equitys ställning bör hänsyn därför tas till utvecklingen av bolagets bostadsportfölj på kort och medellång sikt, samt av planportföljen på lång sikt. Koncernens likvida medel uppgick vid rapportperiodens slut till 114 (176) Mkr.

Bostadsprojekt                    Totalt            ALMs andel
  2015 2014 2015 2014
  jan-mar jan-mar jan-mar jan-mar
Byggrätter inklusive planportföljen 7 100 4 100 4 700 2 600
Startad produktion 0 0 0 0
Sålda bostäder 807 18 416 10
Bostäder i produktion vid periodens slut 656 485 420 251
Försäljningsgrad i produktion 92% 94% 93% 91%
Under försäljning vid periodens slut 1 557 809 862 467

Vi har en mycket stark projektportfölj och en skalbar affärsmodell, vilket ger utrymme för ytterligare expansion genom nya förvärv, nya byggstarter och framtagande av nya detaljplaner.

Stockholm den 28 maj 2015
Joakim Alm