Förvärv Frilufts

Fenix Outdoor International AG undertecknade den 15 maj ett avtal med minoritetsägarna i Frilufts Retail Europe AB, ”Frilufts”, om att förvärva minoritetens innehav i bolaget. Det aviserades att aktierna skulle komma att förvärvas genom en riktad nyemission om 210 000 B-aktier i Fenix Outdoor International AG samt en mindre kontantdel, MEUR 0,5.

Transaktionen har per idag slutförts till dessa villkor och Fenix Outdoor äger nu 100% av de utestående aktierna i Frilufts.

I samband med detta har Fenix Outdoor slutfört sin förvärvsanalys av Globetrotter samt beslutat om vissa ytterligare åtgärder för att öka Frilufts framtida lönsamhet.

Slutförandet av förvärvsanalysen har resulterat i en minskning av förvärvat eget kapital i Globetrotter om MEUR 5,7. Då dessa justeringar påverkar preliminär förvärvsanalys redovisad per 2014-12-31, påverkas retroaktivt föregående års bokslut. Slutberäkningen har sålunda i efterhand påverkat 2014 års nettoresultat med cirka MEUR 5,7, där cirka MEUR 4,7 kan hänföras till rörelseresultatnivå.

Engångskostnader hänförliga till åtgärder som kommer att genomföras för att öka framtida lönsamhet i Friluftssegmentet, vilka kommer att resultatföras under kvartal två, 2015, beräknas uppgå till cirka MEUR 5.

Fenix ledning räknar med att Friluftssegmenten, under andra halvåret 2015, kommer att bidra med ett positivt rörelseresultat.

Slutförande förvärv Frilufts 2015 06 01.pdf