PONSSES MODELLSERIE FÖRSTA GÅNGEN I SVERIGE

Vieremä, Finland, 2015-06-04 09:31 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

PONSSES MODELLSERIE FÖRSTA GÅNGEN I SVERIGE

Mässorna SkogsElmia och Skogsnolia är viktiga händelser för Ponsse i år. Vi kommer att presentera vår nya modellserie 2015 för första gången i Sverige. Den nya modellserien visar tydligt hur viktigt det är att samarbeta med kunderna i produktutvecklingen av skogsmaskiner.

Utgångspunkten för utvecklingen av den nya modellserien var tanken på en skogsmaskin som inte kompromissar med användbarhet, produktivitet eller servicevänlighet. Den nya motortekniken och den förbättrade hydrauliken har gjort det möjligt att förlänga serviceintervallen från 600/1 200 timmar till 900/1 800 timmar. Dessa långa serviceintervall ökar antalet effektiva arbetstimmar och minskar driftkostnaderna. Maskinens ramstruktur är ännu mer hållbar, och vi har gjort ändringar på kranmodellerna för att öka hållbarheten och användarvänligheten.

Den uppgraderade transmissionen i alla maskinmodeller tillför en ny nivå av exakthet och effektivitet i körningen, vilket ger bättre körförmåga vid svåra hinder eller i branta sluttningar. Viktiga utvecklingssteg i den nya modellserien inkluderar positioneringen av komponenter och servicepunkter, såväl som smidiga underhållsåtgärder, vilket är egenskaper våra kunder särskilt efterfrågat. Samtidigt har designen fått en genomgripande ansiktslyftning.

PONSSEs maskiner i den nya modellserien 2015 som säljs i Europa drivs med miljövänlig Mercedes Benz motorer som uppfyller EU Steg IV-utsläppskrav.

PONSSE ActiveFrame – verklig komfort i skotare

PONSSE ActiveFrame är ett nytt hyttfjädringssystem för åttahjulingar. Den har en enkel och ändamålsenlig konstruktion, och fjädrar effektivt sidorörelserna som riktas mot föraren, vilket gör körningen mycket komfortabel och kroppen påfrestas avsevärt mindre än tidigare. Eftersom hyttfjädringssystemet gör att föraren håller sig alert längre, även under långa arbetspass, ökar produktiviteten, Den komfortabla körningen innebär att föraren kan använda högre hastigheter, i synnerhet vid körning utan last, och arbetet med kranen blir effektivare eftersom systemet håller hytten horisontell även i ojämn terräng.

Lösningen är tekniskt närbesläktad med Scorpions nivelleringssystem, i vilken separata givare har ersatts av tillförlitliga komponenter inbyggda i styrmodulen. Tack vare den dubbla ramstrukturen är nivelleringspunkten lågt placerad i ramen för fjädringssystemet ActiveFrame vilket eliminerar eventuella svängningar i sidled så effektivt som möjligt.

ActiveFrame finns för skotaren PONSSE Buffalo, PONSSE Elephant och PONSSE ElephantKing.

Kom och se hur framtidens skogsmaskiner ser ut!
SkogsElmia (monter 528), 4–6 juni 2015, Jönköping
Skogsnolia (monter A4), 11–13 juni 2015, Umeå

PONSSE AB
Carl-Henrik Hammar