Krasny-licensen: Borrning för för-lönsamhetsstudier och utvecklingsfasen

Kopy Goldfields AB (publ) ("Kopy Goldfields" eller "Bolaget") lämnar härmed en uppdatering kring Krasny-licensen.

· Prospekteringssteg 2 har uppdaterats och justerats för att kunna erhålla den data som behövs för produktionsplanering.
· Borrning av steg 2 påbörjades den 10 juni 2015.
· GV Gold bidrog med 3 MUSD till Krasny-samarbetet i mars 2015 för att användas till prospekteringssteg 2.
· Till följd av den försvagade rubeln så har kostnadsprognosen för steg 2 nedjusterats från 3 MUSD till 2 MUSD.
· Prospekteringsprogrammets målsättning är att uppnå en reservrappport som visar minst 300 000 oz guld.
· Guldproduktionen förväntas starta år 2017.

Efter det att steg 1 av det pågående prospekteringsprogrammet på Krasny-licensen avslutats framgångsrikt bidrog Kopy Goldfields joint venture partner GV Gold i mars 2015 med 3 miljoner USD för steg 2. Under våren 2015 har preliminär produktionsmodellering genomförts baserat på föreliggande information för att uppnå det mest optimala produktionsscenariot. Baserat på modelleringen har nu prospekteringsprogrammet för steg 2 justerats för att uppfylla detta uppdaterade scenario.

Steg 1 av prospekteringsprogrammet syftade primärt till att verifiera såväl den tidigare mineraltillgångsberäkningen som den geologiska modellen, syften som båda uppfylldes. Inom steg 2 är huvudsyftet att insamla data och planera för själva guldproduktionen på Krasny-licensen, vilket motsvaras av "för-lönsamhetsstudier" (eng: Pre-Feasibility Studies (PFS)).

Prospekteringsaktiviteterna i steg 2 kommer att innehålla:
· Upprätta och rapportera mineralreservsrapporter under såväl den ryska GKZ-standarden som under JORC. Målsättningen är att bevisa resever under den ryska GKZ-standarden om minst 9 ton guld (cirka 300 koz).
· 6 841 meters kärnborrning i 43 hål inom den mest centrala delen av Krasny-fyndigheten för att konvertera indikerade resurser till kända, och antagna resurser till indikerade (samtliga borrhål är belägna inom gränserna för en optimerad ovanjordsgruva).
· Slutföra de metallurgiska processtester för att mäta guldutbytet som är pågående sedan februari 2015.
· 760 meters kärnborrning av hydrologiska hål för att utvärdera det naturliga vattenflödet och karaktäristika i berget för att på så sätt kunna sätta upp parametrar för en ovanjordsgruva.
· Topografistudie i skala 1:2000 och,
· Miljömässiga studier.

Fältarbetet kommer att slutföras under oktober 2015 och reservrapporter förväntas under slutet av 2015.

Till följd av den kraftigt försvagade rubeln under 2014-2015 är de ackumulerade prospekteringskostnaderna för Krasny-projektet betydligt lägre än budgeterat. Den prelimiära prognosen för steg 2 uppgår till 2 miljoner USD till skillnad mot initialt budgeterade 3 miljoner USD. Det innebär att det kommer finnas medel kvar för att fortsätta med lönsamhetsstudier efter steg 2.

Efter steg 2 kommer Krasny-projektet att gå in i fasen för lönsamhetsstudier (eng: Feasibility Studies (FS)) och konstruktion. Den första produktionen beräknas preliminärt under början av 2017. Den framtida produktionskapaciteten uppskattas för närvarande preliminärt till 30 koz, men detta kommer att bli föremål för justering under lönsamhetsstudierna.

För komplett pressrelease med bilder och kartor, se bifogat dokument.
For the complete pressrelease in English, please see attached document.

Stockholm, 16 juni 2015

För mer information, vänligen kontakta:
Mikhail Damrin, VD, +7 916 808 12 17, mikhail.damrin@kopygoldfields.com
Tim Carlsson, CFO, + 46 702 31 87 01, tim.carlsson@kopygoldfields.com

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Kopy Goldfields Pressrelease 2015-06-16 (Swedish).pdf
Kopy Goldfields Pressrelease 2015-06-16 (English).pdf

Mer information från beQuoted
Nyhetsrum Kopy Goldfields

Om Kopy Goldfields AB
Kopy Goldfields AB (publ), listat på NASDAQ First North i Stockholm, är ett guldprospekteringsbolag i ett av världens främsta guldmineralområden, Lena Goldfields, Bodaibo, Ryssland. Bolaget innehar rättigheterna till elva berggrundslicenser för både prospektering och produktion som täcker 1 963 kvadratkilometer, av vilka Krasny-licensen ägs till 49% och beräknas vara i produktion år 2017. Målsättningen med Kopy Goldfields verksamhet är att inom närtid starta guldproduktion i samarbete med en produktionspartner under ett joint venture.

Kopy Goldfields tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS), som godkänts av EU. Aqurat Fondkommission verkar som Certified Adviser, tel: 08-684 05 800.

Aktien Ticker: KOPY
Utestående aktier: 54 444 996