Kommuniké från Nordic Mines årsstämma 2015

PRESSMEDDELANDE 30 JUNI 2015

Vid årsstämma i Nordic Mines AB (publ) ("Nordic Mines" eller "Bolaget") som hölls idag den 30 juni 2014, på Drabanten företagshotell, Bangårdsgatan 13, i Uppsala, beslutade stämman i enlighet med de i kallelsen kommunicerade beslutsförslagen, förutom vad avser ärendet under punkt 15 på den i kallelsen föreslagna dagordningen vilket återkallades av styrelsen den 25 juni 2015.

Beslut om fastställande av balans- och resultaträkning, resultatdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkningen samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2014.

Årsstämman beslutade att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2014 och att den ansamlade förlusten om 147 245 tkr överförs i ny räkning.

Årsstämman beviljade var och en av styrelseledamöterna och den verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2014.

Beslut om antalet styrelseledamöter

Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska vara fem utan suppleanter samt att Bolaget ska ha en revisor utan revisorssuppleant.

Beslut om arvode till styrelsen och revisor

Årsstämman beslutade att arvode för tiden intill nästa årsstämma ska utgå till styrelsens ledamöter med ett sammanlagt belopp om 1 150 000 kronor, varav 300 000 kronor ska utgå till styrelsens ordförande, 250 000 kronor till styrelsens vice ordförande och 200 000 kronor till var och en av de övriga ledamöterna.

Årsstämman beslutade vidare att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Val av styrelse, styrelseordförande och revisor

Årsstämman beslutade att, för tiden fram till slutet av nästa årsstämma, till styrelsen omvälja Lennart Schönning och Krister Söderholm samt att välja Ulla-Britt Fräjdin-Hellqvist, Tord Cederlund och Manfred Lindvall. Lennart Schönning omvaldes till styrelsens ordförande och Ulla-Britt Fräjdin-Hellqvist valdes till vice ordförande.

Årsstämman beslutade vidare att, för tiden fram till slutet av nästa årsstämma, omvälja Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB till revisor för Bolaget.

Beslut om inrättande av valberedningen

Årsstämman beslutade att inför årsstämman 2016 inrätta en valberedning i enlighet med i kallelsen intaget förslag.

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman beslutade att anta riktlinjer för ersättning till VD och andra ledande befattningshavare i Bolaget i enlighet med i kallelsen intaget förslag.

Minskning av aktiekapitalet för förlusttäckning

Årsstämman beslutade om minskning av Bolagets aktiekapital med 147 245 tkr, att genomföras utan indragning av aktier, för täckning av förlust. De fullständiga villkoren för aktiekapitalminskningen framgår av i kallelsen intaget förslag. I samband härmed beslutade årsstämman även att ändra bestämmelsen i § 4 i bolagsordningen gällande gränserna för aktiekapitalet så att aktiekapitalet ska utgöra lägst 150 000 000 kronor respektive inte överstiga 600 000 000 kronor. Åtgärderna är villkorade av att Bolaget och Bolagets långivare träffar nödvändiga överenskommelser.

Beslut om sammanläggning av aktier (omvänd split)

Årsstämman beslutade om en sammanläggning (omvänd split) av aktier 1:100, innebärande att 100 aktier läggs samman till en aktie. I samband härmed beslutade årsstämman även att bemyndiga styrelsen att besluta om nyemission av ett sådant antal aktier som krävs för att åstadkomma ett jämnt antal aktier efter genomförande av sammanläggningen av aktier samt om att ändra bestämmelsen i § 5 i bolagsordningen gällande gränserna för antal aktier så att antalet aktier ska vara lägst 30 000 000 stycken och högst 120 000 000 stycken.

De fullständiga villkoren för sammanläggningen av aktier, emissionsbemyndigandet och bolagsordningsändringen framgår av i kallelsen intaget förslag. Åtgärderna är villkorade av att Bolaget och Bolagets långivare träffar nödvändiga överenskommelser.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Årsstämman beslutade att bestämmelsen gällande styrelsens säte i § 2 i bolagsordningen ändras så att styrelsen ska ha sitt säte i Stockholms kommun.

För ytterligare information kontakta:
Lennart Schönning, Styrelseordförande, 08-5051 6500
Eva Kaijser, VD, 070-932 09 01
Jonatan Forsberg, CFO, 076-105 13 10

För mer information om Nordic Mines, vänligen se; www.nordicmines.se.

Ovanstående information har offentliggjorts i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande klockan 14.45 den 30 juni 2015.

Nordic Mines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsföretag. Vid Laivagruvan i Finland producerades guld under åren 2011 till och med 2014. Fyndigheten är en av de största i Norden. Nordic Mines är medlem i Svemin och tillämpar dess rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Nordic Mines aktie är upptagen till handel på Nasdaq Stockholms Small Cap-lista. Se även www.nordicmines.se.

Kommuniké från Nordic Mines Årsstämma http://hugin.info/138647/R/1932967/695629.pdf

HUG#1932967

Kommuniké från Nordic Mines Årsstämma.pdf