Karolinska Development avyttrar sitt innehav i Pharmanest till ett konsortium bestående av Östersjöstiftelsen, Recipharm Venture Fund och Praktikerinvest

STOCKHOLM den 9 juli 2015. Karolinska Development AB (STO: KDEV) meddelar idag att bolaget avyttrar hela sitt innehav i Pharmanest AB, ett bolag som utvecklar produkter för lokal smärtlindring inom obstetrik och gynekologi, till ett konsortium bestående av Östersjöstiftelsen, Recipharm Venture Fund AB och Praktikerinvest AB.

Jim Van heusden, Karolinska Developments VD, kommenterar:
“Vi utvärderar kontinuerligt kreativa lösningar för samtliga bolag i vår portfölj för att bibehålla och realisera så stora värden som möjligt. Avyttringen av vårt innehav i Pharmanest till ett nytt konsortium av investerare är ett tydligt exempel på denna strategi. Konsortiet kommer att bidra med nödvändigt kapital för att ta Pharmanest till nästa värdestegringspunkt. Enligt avtalet kommer Karolinska Development inte att investera ytterligare i bolaget men behåller ett finansiellt intresse i Pharmanest genom en tilläggsköpeskilling baserad på framtida avkastning vilken ger möjlighet till betydande framtida värde för Karolinska Development.”

Enligt avtalet kommer Karolinska Development och KCIF Co-Investment Fund KB, ett delägt holdingbolag mellan Europeiska Investeringsfonden och Karolinska Development, att avyttra hela sina aktieinnehav i Pharmanest till konsortiet mot en tilläggsköpeskilling baserad på framtida avkastning. Inga ytterligare finansiella detaljer kring denna transaktion kommer att offentliggöras.

I samband med avtalet kommer konsortiet att investera 28 miljoner kronor i Pharmanest för att finansiera utvecklingen av SHACT, bolagets topikala smärtlindringsprodukt för användning i samband med spiralinsättning. Finansieringen förväntas täcka kostnaderna fram till att en ansökan lämnas in om regulatoriskt produktgodkännande av SHACT för Europa.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jim Van heusden, VD, Karolinska Development AB
Tel: +46 72 858 32 09, e-mail: jim.van.heusden@karolinskadevelopment.com

David Dible/Mark Swallow/Pip Batty, Citigate Dewe Rogerson
Tel: +44 20 7638 9571; e-mail: david.dible@citigatedr.co.uk

TILL REDAKTÖRERNA

Om Karolinska Development AB
Karolinska Developments mål är att skapa värde för patienter, forskare, investerare och samhället genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till differentierade produkter som kan säljas eller utlicensieras. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna som har potential att tillgodose medicinska behov UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt “deal flow”-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.

Karolinska Development är noterat på Nasdaq Stockholm (STO: KDEV). Karolinska Development kan vara skyldig att offentliggöra informationen i detta dokument i enlighet med lagen om handel med finansiella instrument.

Karolinska Development avyttrar sitt innehav i Pharmanest.pdf