Karolinska Development implementerar ett försiktigare och mer representativt sätt att rapportera verkligt värde av portföljen samt avyttrar Pharmanest

STOCKHOLM, den 9 juli 2015. Karolinska Development AB (STO: KDEV) meddelar idag att bolagets styrelse och ledning tillsammans med bolagets nya revisorer har slutfört en översyn av bolagets tillvägagångssätt för att värdera och rapportera verkligt värde av portföljen. Översynen har resulterat i ett beslut av ledningen och styrelsen att införa ett försiktigare tillvägagångssätt då riktlinjerna genom International Private Equity and Venture Capital (IPEV) för värderingen implementeras. Beslutet avspeglar bolagets nya strategi att verka som ett renodlat riskkapitalbolag. Karolinska Development anser att man med denna ändring kan tillhandahålla aktieägarna försiktigare, mer konsekventa och mer representativa uppskattningar av verkligt värde av portföljbolagen. Förändringarna innebär också att Karolinska Development nu implementerar IPEVs riktlinjer på ett sätt som är mer likt den tillämpning som används av andra riskkapitalbolag i världen.

En viktig del i granskningen var att fastställa den mest lämpliga värderingsmetoden för bolagen i Karolinska Developments portfölj med beaktande av portföljbolagens utvecklingsstadier. Som ett resultat av detta kommer Karolinska Development att värdera portföljbolagen i tidig utveckling baserat på portföljbolagens senaste kapitalanskaffning, istället för diskonterade kassaflödesmetoden (DCF). DCF-metoden bygger på ett stort antal antaganden och har visat sig vara svår att tillämpa vid värdering av bolag i såddstadie, uppstart och tidigt utveckling. Karolinska Development kommer att använda DCF-metoden enbart för portföljbolag med produkter i senare faser av klinisk utveckling.

Det mer försiktiga tillvägagångssättet för värdering av bolag i tidig utvecklingsfas har resulterat i en icke-realiserad minskning med 368 miljoner kronor av verkligt värde av Karolinska Developments portfölj.

Karolinska Development meddelar även idag att portföljbolaget Pharmanest AB avyttras. Beslutet att avyttra Pharmanest grundar sig på bedömningen att bolaget kommer att gynnas av nytt ägande och nya investeringar, samt att Karolinska Development kommer att kunna använda sina resurser mer effektivt med en mindre och mer fokuserad portfölj (se separat pressmeddelande).

Det skall noteras att Karolinska Development kommer att ha fortsatt finansiellt intresse i Pharmanest genom en tilläggsköpeskilling baserad på framtida avkastning. Som en följd av avyttringen tillsammans med andra avskrivningar minskar verkligt värde i portföljen med 352 miljoner kronor.

“Vi gör framsteg i implementeringen av vår strategi att skapa en mer fokuserad portfölj med bolag som vi bedömer har störst potential. Genom besluten som offentliggörs idag är vi övertygade om att Karolinska Development är i en starkare position att skapa värde för sina aktieägare”, kommenterar Karolinska Developments VD Jim Van heusden.

I linje med granskningen av portföljvärderingen och Karolinska Developments försiktigare estimat av verkligt värde, har bolagets ledning och styrelse i samråd med revisorerna även beslutat att revidera hur avtalet med Rosetta Capital påverkar verkligt värde av Karolinska Developments innehav i KDev Investments (KDI). Rosetta Capital äger 7,53% av stamaktierna samt preferensaktier i KDI som innefattar 10 portföljbolag per den 30 juni 2015.

Strukturen på avtalet med Rosetta Capital och konsekvenserna av den revidering av värderingen av KDI som beslutats kan potentiellt resultera i en minskning av avkastningen uppgående till 359 miljoner kronor vid realisering av värdena i de bolag som ägs genom KDI (som rapporterats tidigare i årsredovisningen och delårsrapporten för årets första kvartal).

Genom de ändringar i verkligt värde som offentliggjorts idag, uppgår Karolinska Developments sammanlagda verkliga värde i portföljen till 679 miljoner kronor per den 30 juni 2015.

Tar man hänsyn till avtalet med Rosetta Capital uppgår verkligt värde per den 30 juni 2015 till 320 miljoner kronor efter att potentiell fördelning av avkastning från KDI-portföljen vid realisering av något av dessa portföljbolag.

I delårsrapporten för årets första kvartal som offentliggjordes 6 maj 2015, uppgick verkligt värde i portföljen per den 31 mars 2015 till 1 277 miljoner kronor.

Karolinska Developments likvida medel och kortfristiga placeringar uppgick till 383 miljoner kronor per den 30 juni 2015. Denna ger Karolinska Development tillräckliga medel för att implementera bolagets strategi och realisera portföljens värdepotential.

Värdena och jämförelsetalen kommer att bekräftas i bolagets kommande delårsrapport för årets andra kvartal som kommer att offentliggöras den 26 augusti 2015. För att möjliggöra jämförelse med tidigare redovisningsperioder inkluderar delårsrapporten för årets andra kvartal retroaktiva omräkningar för tidigare redovisningsperioder.

En telekonferens och webbpresentation för att belysa bakgrunden till dagens offentliggörande kommer att äga rum kl. 14.00 idag.

Vänligen ring in till något av nedanstående nummer några minuter för telekonferensens start:

• Från Sverige: +46 (0) 8 505 564 74
  • Från USA: +1 855 753 22 30
  • Från Storbritannien: +44 (0) 20 336 453 74

Webbpresentationen nås via följande länk:

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jim Van heusden, VD, Karolinska Development AB
Tel: +46 (0) 72 858 32 09, e-mail: jim.van.heusden@karolinskadevelopment.com

David Dible/Mark Swallow/Pip Batty, Citigate Dewe Rogerson
Tel: +44 20 7638 9571; e-mail: david.dible@citigatedr.co.uk

TILL REDAKTÖRERNA

Om Karolinska Development AB
Karolinska Developments mål är att skapa värde för patienter, forskare, investerare och samhället genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till differentierade produkter som kan säljas eller utlicensieras. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna som har potential att tillgodose medicinska behov UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt “deal flow”-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.

Om KDev Investments AB
Den 21 december 2012 ingick Karolinska Development ett avtal med Rosetta Capital IV LP (Rosetta) kring försäljning av en minoritetsandel av Karolinska Developments innehav i 13 av bolagets portföljbolag. Transaktionen genomfördes under första kvartalet 2013. Karolinska Development hade då överfört sitt ägande i de 13 bolaget till ett nytt investmentbolag KDev Investments AB. Karolinska Development är majoritetsägare och Rosetta är minoritetsägare i KDev Investments. De två parterna har ingått ett aktieägaravtal kring styrningen av KDev Investments och har lika delar kontroll över bolaget. KDev Investments anses av redovisningsskäl vara ett joint venture.

Karolinska Development är noterat på Nasdaq Stockholm (STO: KDEV). Karolinska Development kan vara skyldig att offentliggöra informationen i detta dokument i enlighet med lagen om handel med finansiella instrument.

Karolinska Development Release (Svenska).pdf