Handelsstatistik: Rekord-appetit på danske børsnoterede selskaber i første halvår

Hver dag blev der i første halvår af 2015 handlet aktier for 6.168.400.924 DKK

I 2015 blev der mellem den 1. januar og 30. juni handlet danske aktier for DKK 740.208.110.928, eller DKK 6,1 mia. om dagen.  Målt på antal handler ramte aktiemarkedet et dagligt gennemsnit på 93.372 aktiehandler per dag. Begge dele er rekord for det danske aktiemarked og fondsbørsen Nasdaq Copenhagen.

”Målt på både kursudvikling, likviditet og handelsaktivitet har interessen for at investere i danske børsnoterede selskaber aldrig været større. Omsætning og handelsaktivitet er det man skal måle en børs på. Det er det vores kunder måler os på. Og det er de greb, vi som børs kan dreje på for at skabe de bedst mulige rammer for aktieinvesteringer i danske selskaber,” siger Bjørn Sibbern, administrerende direktør for den danske fondsbørs, Nasdaq Copenhagen.

Store børsnoteringer og flere globale investorer

På tolv måneder er aktieomsætningen steget 21 pct. og går således forbi den hidtidige omsætningsrekord fra første halvår. Baggrunden for den rekordstore fremgang i handelsaktiviteten skyldes en række faktorer. I første omgang spiller store børsnoteringer en vigtig rolle.

”Det danske aktiemarked har fået nogle markant store og succesfulde børsnoteringer efter finanskrisen: Chr. Hansen, Pandora, ISS og kapitalfondssalget af TDC-aktier i 2011, har alle bidraget til øget likviditet og interesse for det danske aktiemarked. Det er de færreste indeks, der de senere år har kunnet åbne dørene for så store børsnoterede selskaber, som efter ny-noteringen er strøget direkte ind i C20 CAP,” siger Bjørn Sibbern, og fortsætter:

”Den aktivitet har vakt internationale investorers interesse. I dag står internationale banker og børsmæglere uden for Norden for 60 procent af omsætningen på Københavns fondsbørs. Det er en fordobling på seks år, som er med til at skabe et unikt og solidt investormiks, hvor lokale, globale såvel som private og professionelle investorer dagligt er med til at skabe den effektive prissætning, der er så vigtig for de børsnoterede selskaber, når der skal hentes kapital til finansiering af vækst.”

Nordisk mester i omsætningsvækst

Aktiviteten i det danske aktiemarked er de senere år vokset i en sådan grad, at omsætningen er gået forbi både det finske og norske aktiemarked. Målt på omsætning er det danske aktiemarked nu det næststørste i Norden efter Sverige. I forhold til gennemsnittet for 2009 er handelsomsætningen i det danske marked gået markant mere frem end på de andre nordiske markeder.

Vækst i handelsomsætning (2009 = indeks 100)

• København: 177
  • Stockholm: 132
  • Helsinki: 89
  • Oslo: 78

Danske aktier handles som aldrig før i børsens 207-årige historie.

Top fem bedste halvår:

Genmab 2015-H1 179.718.843

- // -

Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements

Information set forth in this communication contains forward-looking statements that involve a number of risks and uncertainties.  NASDAQ OMX cautions readers that any forward-looking information is not a guarantee of future performance and that actual results could differ materially from those contained in the forward-looking information.  Such forward-looking statements include, but are not limited to, statements about our capital return initiatives.  Forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties or other factors beyond NASDAQ OMX’s control.  These factors include, but are not limited to, NASDAQ OMX’s ability to implement its strategic initiatives, economic, political and market conditions and fluctuations, government and industry regulation, interest rate risk, U.S. and global competition, and other factors detailed in NASDAQ OMX’s filings with the U.S. Securities and Exchange Commission, including its annual reports on Form 10-K and quarterly reports on Form 10-Q which are available on NASDAQ OMX’s website at http://www.nasdaqomx.com and the SEC’s website at www.sec.gov.  NASDAQ OMX undertakes no obligation to publicly update any forward-looking statement, whether as a result of new information, future events or otherwise.

About Nasdaq Group

Nasdaq (Nasdaq: NDAQ) is a leading provider of trading, clearing, exchange technology, listing, information and public company services across six continents. Through its diverse portfolio of solutions, Nasdaq enables customers to plan, optimize and execute their business vision with confidence, using proven technologies that provide transparency and insight for navigating today's global capital markets. As the creator of the world's first electronic stock market, its technology powers more than 70 marketplaces in 50 countries, and 1 in 10 of the world's securities transactions. Nasdaq is home to more than 3,500 listed companies with a market value of approximately $9.5 trillion and more than 10,000 corporate clients. To learn more, visit: nasdaq.com/ambition or business.nasdaq.com

Media Relations Contact:
Javier Lopez Garrido