PANU ROUTILA UTNÄMS TILL KONECRANES ABP:S NYA VD OCH KONCERNCHEF

KONECRANES ABP  BÖRSMEDDELANDE  29.7.2015 KL. 09:00

Panu Routila (f. 1964) har utnämnts till verkställande direktör och koncernchef för Konecranes Abp. Routila tillträder under hösten, senast före slutet av året. Han efterträder Pekka Lundmark som kommer att lämna Konecranes 5.9.2015 för att fortsätta sin karriär utanför företaget.

Konecranes Abp:s styrelse har utnämnt finansdirektör (CFO) Teo Ottola till ställföreträdare för verkställande direktören (Deputy CEO). Ställföreträdaren  använder verkställande direktörens befogenheter om det inte finns en verkställande direktör eller om den verkställande direktören är förhindrad att fullgöra sina uppgifter.

Panu Routila flyttar över från Ahlström Capital, där han har varit VD och koncernchef sedan 2008. Ahlström Capital är ett av Finlands största investeringsbolag. Ahlström Capital -koncernens balansomslutning överstiger en miljard euro och årsomsättningen uppgår till cirka 1,5 miljarder euro.

Panu Routila har erfarenhet av börsbolag via sitt arbete som styrelsemedlem och styrelseordförande i Ahlstrom Abp sedan 2014 och i Vacon Abp som styrelsemedlem och styrelseordförande under åren 2010-2015. Han har innehaft chefsbefattningar inom industrin, inom Kuusakoskikoncernen, Alteams och Outokumpu. Han har också innehaft flera finansiella chefsposter i Outokumpu och Partek-koncernen i Finland, Frankrike och USA. Panu Routila är ekonomie magister.

“Panu Routila har förvärvat goda erfarenheter som medlem i högsta ledningen för industriella företag. Som före detta ordförande i Ahlström Capital, Routilas nuvarande arbetsgivare, har jag känt och arbetat nära honom under flera år. Jag har p.g.a. intressekonflikt inte kunnat delta i valprocessen. Jag anser att min styrelse har gjort ett mycket gott val. Jag ser fram emot att fortsätta mitt framgångsrika samarbete med Panu Routila”, säger Konecranes Abp:s styrelseordförande Stig Gustavson. “Konecranes har ett kompetent och fullständigt engagerat ledningsteam av operativa ledare i alla sina affärsenheter. Routilas kunskaper inom indirekt ledarskap i komplexa organisationer och hans erfarenheter av  företagsaffärer stämmer väl överens med koncernens framtida behov”, avslutar han.

“Jag ser fram emot att börja arbeta på Konecranes och fortsätta det utmärkta arbete som personalen hittills åstadkommit. Mina industriella erfarenheter kommer att vara till stor fördel då vi utvecklar företaget vidare”, säger Panu Routila, Konecranes Abp:s blivande VD och koncernchef.

Konecranes kommer att ordna en presskonferens för finska media i Konecranes lokaler, vid Södra Esplanaden 18, 8 vån, idag 29.7. kl. 13. Konecranes blivande VD och koncernchef Panu Routila deltar. För registrering till presskonferensen, vänligen skicka e-post till mikael.wegmuller@konecranes.com.

CV – Panu Routila

Född 1964
Nationalitet: finsk
Gift, 4 barn
Ekon.mag Turun kauppakorkekoulu

Arbetserfarenhet

2008-          VD och koncernchef, Ahlström Capital
2002-2007  VD, Alteams Oy, Kuusakoski Group,
1997-2001  Direktör, Drawn Copper Products, Outokumpu Group
1995-1997  Controller, Drawn Copper products, Outokumpu Group
1986-1995  Diverse finansiella chefspositioner på Partek Group i Finland, Frankrike och Belgien

Ordförande- och medlemskap i styrelser

Ahlstrom Abp: medlem 2014-, ordförande 2015 -
Enics AG: ordförande
Vacon Abp: medlem 2010-2015, ordförande 2013-2015
ÅR Packaging Group Ab: vice ordförande
Destia Group Oyj: vice ordförande
AC Cleantech Management Oy: ordförande
Ripasso Energy Ab: medlem

KONECRANES ABP

Miikka Kinnunen
Direktör, investerarrelationer

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:
Panu Routila, blivande VD och koncernchef Konecranes Abp
Stig Gustavson, Styrelseordförande, Konecranes Abp
Lämna meddelande: Anna-Mari Kautto, assistent investerarrelationer, Konecranes Abp, tfn. +358 40 195 5511

Miikka Kinnunen, direktör, investerarrelationer, tfn +358 20 427 2050
Mikael Wegmüller, direktör, marknadsföring och kommunikation, tfn +358 20 427 2008

Konecranes är en världsledande koncern av lyftverksamheter, med ett brett kundregister som innefattar verkstads- och processindustrier, skeppsvarv, hamnar och terminaler. Konecranes levererar produktivitetshöjande lösningar och service för lyftutrustning och verktygsmaskiner av alla fabrikat. År 2014 omsatte koncernen 2 011 MEUR. Koncernen har 11 900 anställda på 600 platser i 48 länder. Konecranes är noterat på Nasdaq Helsinki (symbol: KCR1V).

Distribution
www.konecranes.com