Pilums dotterbolag Pilum Industrifilter ansöker om företagsrekonstruktion

Pilum Industrifilter har under året arbetat med att slutföra leverans av en omfattande sinterfilteranläggning till SSAB i Luleå. Leveransen har, som kommunicerats i delårsrapporten för första kvartalet, drabbats av kostnadsökningar. Kostnadsökningar har i slutskedet av projektet visat sig vara större än vad som nyligen kunde förutses, och det har inte varit möjligt att erhålla ytterligare kompensation från slutkunden. De ökade kostnaderna har medfört att Pilum Industrifilter inte längre har möjlighet att reglera sina åtaganden gentemot sina leverantörer varför beslut har fattats om att ansöka om företagsrekonstruktion för bolaget.

- Under det senaste året har vi arbetat hårt med leveransen till SSAB som är ett komplext och omfattande projekt. Tyvärr har kostnaderna förknippat med leveransen under den senaste månaden fortsatt att öka betydligt mer än vad som prognostiserats. Detta har försatt Pilum Industrifilter i en ohållbar situation. Pilum Industrifilter har inte längre möjlighet att möta sina åtaganden utan ett väsentligt kapitaltillskott. Efter att möjliga lösningar har utvärderats har styrelsen för Pilum AB kommit till slutsatsen att det inte är möjligt att tillföra Pilum Industrifilter ytterligare kapital utan att koncernens fortlevnad äventyras. Styrelsen i Pilum AB har därför beslutat att inte tillskjuta ytterligare medel till dotterbolaget Pilum Industrifilter som därmed kommer att ansöka om företagsrekonstruktion. För att säkerställa fortlevnaden av Pilumkoncernen har styrelsen valt att fatta detta beslut, säger Per-Ove Jönsson, styrelseordförande i Pilum AB.

2015-08-18

För ytterligare information:
Christian Baarlid
VD/CEO
christian.baarlid@pilum.se
Tel: +46 705 61 80 20

Per-Ove Jönsson
Styrelseordförande
po@pinkportinvest.se
Tel: +46 700 92 77 81

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Pilum Pressrelease 2015-08-18.pdf

Om Pilum
Pilum är leverantör av kompletta system, komponenter och service inom industriell miljövård med fokus på hantering och rening av gas och luft. Kunderna återfinns huvudsakligen bland svenska och nordiska industri- och kraftvärmeföretag. Pilum AB (publ) är listat på NASDAQ OMX First North Premier. Erik Penser Bankaktiebolag är Certified Adviser.

Pilum_Pressrelease_2015-08-18.pdf