BSI banar väg för EXINI

•             Resultat per aktie -0,36 (1,30) SEK

VIKTIGA HÄNDELSER

Nytt uppgraderingsavtal med FUJIFILM RI Pharma
EXINI och FUJIFILM RI Pharma har kommit överens om att utveckla version 2.0 av mjukvaran EXINI heart (cardioREPO) i samarbete med flera framstående japanska universitetssjukhus. FUJIFILM RI Pharma finansierar projektet som beräknas pågå till andra kvartalet 2016.

Växande internationell uppmärksamhet för EXINI och BSI
Bone Scan Index (BSI) blev som enda biomarkör godkänd för presentation vid SNMMI-kongress­en (Society of Nuclear Medicine and Molecular Imaging) i Baltimore och vid ASCO-kongressen (American Society of Clinical Oncology) i Chicago, USA.

Två artiklar om BSI-nyttan i viktig tysk tidskrift
De respekterade universitetsklinikerna, Martinikliniken, Hamburgs universitetssjukhus samt Medizinische Hochschule i Hannover, redovisade BSI-användning i den tyska urologitidskriften Urologische Nachrichten. Artiklarna beskrev EXINI boneBSI och BSI vid kvantifiering av tumör­bördan hos patienter med skelettspridd prostatacancer i kliniskt flöde.

VD-KOMMENTAR

Bone Scan Index banar väg för EXINI och blev som enda biomarkör godkänd för presentation vid de två viktigaste amerikanska kongresserna under kvartalet. Detta visar att BSI och liknande imaging biomarkörer kommer att ha stor betydelse för den moderna cancervården. Detta verifierades också av dr. Morris från vår samarbetspartner i New York, Memorial Sloan Kettering Cancer Center, som inledningstalade och betonade vikten och behovet av kvantifierbar imaging inom onkologin. Vi ser nu att de nya läkemedlen mot skelettspridd prostatacancer blir mer frekvent använda och behovet av bra nya biomarkörer gör att jag ser stora möjligheter att etablera BSI som en standard för denna växande grupp. Vår teknologi kommer naturligtvis även att kunna appliceras på andra cancerområden.

Det krävs dock fortsatt dokumentation genom strukturerade studier och starka partners för att marknadsföra BSI effektivt. Därför genomför vi i samarbete med läkemedelsbolag ytterligare BSI-studier på deras fas III material.

Vi tar viktiga steg framåt, samtidigt är vi ett litet bolag på en marknad där genombrott tar tid och kräver resurser. Under hösten är vår målsättning att kunna presentera ytterligare samarbeten som stärker EXINIs internationella satsning inom prostatacancerområdet.

Parallellt utvecklas vårt japanska samarbete framgångsrikt med uppgraderingar av vår hjärtprodukt som genererar utvecklingsintäkter och förväntade bonusinkomster under kontraktsperioden. Samtidigt har utvecklingen av vår nästa imaging biomarkör påbörjats tillsammans med vårt internationella kliniska nätverk.

Vi ser fram emot en tuff och riktigt spännande höst.

Magnus Aurell

VD, EXINI Diagnostics AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom att artificiell intelligens tolkar medicinska digitala bilder och ger diagnosförslag. Därmed fungerar systemet som beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom frekventa folksjukdomar såsom cancer, kranskärlssjukdom, demens och Parkinsons sjukdom. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 1000 aktieägare. Certified Adviser är Consensus.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

Exini_Q2_rapport_2015_Final.pdf